سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرانس پرس: بایدن سیاست آمریکا در قبال ایران را تغییر می‌دهد

بسیاری از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که تغییر در سیاست‌های آمریکا در قبال ایران با روی کار آمدن دولت جدید در واشنگتن چندان بعید نخواهد بود.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، فرجام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برغم کش و قوس‌های فراوان به کام جو بایدن دموکرات بود و به زودی کاخ سفید شاهد چرخش سکاندار خود از جمهوری خواه به دموکرات خواهد بود.

چنین تحولی خبرگزاری فرانسه را بر آن داشته تا در نوشتاری به احتمال دگرش سیاست‌های آمریکا در قبال ایران در دوران زمامداری جو بایدن بپردازد.

در ابتدای این نوشتار با اشاره‌ای کوتاه به وعده‌های انتخاباتی بایدن در قبال تغییر سیاست خارجی آمریکا در برابر ایران یادآور می‌شود، با گذشت زمان احتمالا مسیر‌های تعامل با ایران روز به روز محدودتر شود. بایدن برخلاف ترامپ که تنها به تحریم و کارزار بقول خودش حداکثری معتقد بود از دیپلماسی با ایران سخن گفته است. به همین دلیل بسیاری مسیر تعامل دو کشور را در دوران روی کار آمدن دموکرات‌ها در کاخ سفید، متفاوت از قبل تصور می‌کنند.

نکته قابل تامل در این نوشتار، تاکید بر مسیر دشوار بایدن برای ارتباط دوباره با تهران است. دوران ۴ ساله ریاست جمهوری دونالد ترامپ که با عهدشکنی و زیر پا گذاشتن برجام آغاز و با تشدید تحریم‌های گاه و بیگاه دنبال شد، چیزی جز تشدید بدبینی ایرانی‌ها به بار نیاورده است، بنابراین پس از ۴ سال تحریم ظالمانه، انتظار نمی‌رود تهران به این آسانی به پای میز مذاکره با دولت بایدن برگردد. از سویی رئیس جمهور منتخب آمریکا بار‌ها در محافل مختلف ضمن انتقاد از کارزار فشار حداکثری، سیاست ترامپ در قبال ایران را شکستی تمام عیار توصیف کرد که ایران را به سمت و سویی که واشنگتن نمی‌خواهد سوق می‌دهد.

خبرگزاری فرانسه با استناد به مصاحبه‌های بایدن به برخی گمانه زنی‌ها را درباره سیاست احتمالی او در تعامل با ایران می‌پردازد و می‌نویسد بایدن به سی ان ان گفت با نشان دادن مسیر معتبر ایران را به روند دیپلماسی برمی گردادند. او در برخی موارد صراحتا حرف از بازگشت به برجام زده است. این مسیر را باید بسیار ناهموارتر از ۴ سال پیش دانست، سوای مانع تراشی‌های ترامپ با توسل به تحریم، بایدن شرط پایبندی تهران به تعهدات برجامی را عنوان کرده است. اما تهران نیز مسیر مذاکره را مادامی که تحریم‌های آمریکا پابرجا باشد، بسته می‌داند. ایران همچنین خواهان دریافت خسارت ناشی از عهدشکنی آمریکا در قبال برجام است.

این رسانه اروپایی البته این نکته مهم را نیز یادآور می‌شود که تا دولت جدید در کاخ سفید مستقر شود، زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز فرا می‌رسد و البته این موضوع می‌تواند پیش بینی آینده برگزاری مذاکره میان تهران و واشنگتن را دشوار کند. خبرگزاری فرانسه به نقل از الی گرانمایه، عضو شورای اروپایی روابط خارجی می‌نویسد: تا فرصت باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ایران، کشور‌های اروپایی باید هر چه زودتر دست بکار شده و دیپلماسی با تهران را آغاز کنند. گرانمایه حفظ برجام در روز‌های مانده از دولت ترامپ را تنها مسیر ممکن برای همکاری اروپا و آمریکا بر سر ایران می‌داند.

هرچند هنوز ماهیت سیاست بایدن برای لغو تحریم‌ها نامشخص است و دولت فعلی آمریکا همه تلاش خود را برای مانع تراشی در این مسیر را بکار گرفته تا جایی که لغو تحریم را درگیر یک پروسه حقوقی کرده است.

انتهای پیام/

 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
امین
۱۷:۱۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
هیچ تغییری صورت نمی گیره ...
بایدن هم مانند ترامپ خواستار مذاکره مجدد در برجام و اضافه شدن بندهای جدیده ...
_با ترور سردار سلیمانی درهای مذاکره تا ابد بسته خواهد ماند.
والسلام