سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری کارگاه مجازی قصه گویی در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فارس

کارگاه قصه‌گویی با موضوع نقالی و شاهنامه‌خوانی با حضور اعضای نوجوان، رابطان، مربیان قصه‌گو و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس و با هدایت بهزاد پاکدل، قصه‌گو و شاهنامه‌خوان لرستانی برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در ابتدای این کارگاه، بهزاد پاکدل پژوهشگر و نیسنده اقسام نقالی با اشاره به ریشه و معنای کلمه نقالی، گفت: کلمه نقل عربی است به معنای گفتگو، روایت، قصه‌گویی و اخبار‌گویی و اگر بخواهیم تاریخی را برای نقالی در نظر بگیریم باید گفت که نقالی ریشه بسیار طولانی دارد و بسیاری از بزرگان اعتقاد دارند از وقتی بشر روی کره خاکی پا گذاشت نقالی وجود داشته  اما آنچه به عنوان نقالی مد نظر است به زمان پیشدادیان می‌رسد.

او، با تاکید بر مناقب‌خوانی، حمزه‌خوانی، چاووش‌خوانی، مداحی ومدیحه، روضه‌خوانی، شمایل‌گردانی، پرده‌خوانی و قصه‌گویی، بیان کرد: نقالی شیوه‌ اختصاصی روایت‌گری و نمایشی است، اما در حوزه نمایش قرار نمی‌گیرد.

این نویسنده درباره تفاوت نقالی و شاهنامه‌خوانی، تصریح کرد: شاهنامه‌خوانی یک شیوه خنیاگری مبتنی بر نظم  بوده که بیت به بیت خوانده می‌شود و شاهنامه‌خوان موظف است بیت‌ها را با حفظ امانت بخواند، اما نقال به شیوه نثر اجرا می‌کند.

پاکدل، بر لزوم فراگیری فنون و انواع نقالی و تقویت گفتار و حرکت برای قصه‌گو و استفاده از تکنولوژی و اهمیت آن در نقالی و شاهنامه‌خوانی  ادامه داد: یک نقال باید به هنر‌های مختلف مسلط باشد، اهداف را دسته‌بندی کند و بعداز تعیین هدف، شخصیت خاص آن را بیابد، بنویسد و در آخر روایت کند.

این کارگردان، در بخش دیگری از سخنانش به مکتب‌های هنر نقالی اشاره و سه مکتب نقالی (خراسانی، اصفهان، تهران) را برشمرد و افزود: سرآمد بزرگان این سه مکتب در قرن گذشته مرحوم سید مصطفی سعیدی در مکتب خراسانی، مرحوم مرشد زریری اصفهانی در مکتب اصفهان و مرحوم مرشد ولی‌اله ترابی در مکتب تهران بودند.

شاهنامه‌ خوان لرستانی اقسام نقالی و و تفاوت و شباهت آن با قصه‌گویی و پرده‌خوانی را تشریح کرد و با اجرای یک نقالی، مراحل ۶ گانه‌ی این هنر (پیش نقل‌خوانی، لحن‌خوانی، مناسبت‌خوانی، متعاقب‌خوانی، گریز و پایبند‌خوانی) را به شکل عملی برای شرکت‌کنندگان در گارگاه شرح داد.

پاکدل اعضا و مربیان قصه‌گو را به تقویت مهارت‌هایی از جمله منش و مرام قصه‌گویی، حضور در محضر استادان خوب، تقویت قدرت بیان و مطالعه‌ی کتاب‌های ارزنده از شاعران و نویسندگان قدیم و جدید توصیه کرد تا بتوانند به اجرای مناسب و شایسته در حوزه نقالی و قصه گویی برسند.

این قصه گو درباره سخنوری، اضافه کرد: محتوای سخن، رکن اصلی سخنوری بوده که در هنر نقالی بسیار تأثیرگذاراست و بر این اساس یک نقال و پرده‌خوان باید گفتار درست و استفاده از واژه‌های مناسب را همیشه در نظر داشته باشد.

کارگاه مجازی قصه‌گویی کانون فارس با پرسش و پاسخ اعضا و مربیان و بهزاد پاکدل ادامه یافت.

سعید رضا کامرانی، سرپرست اداره کل کانون فارس نیز با حضور در کارگاه مجازی قصه گویی، با تاکید بر جایگاه ارزنده هنر‌های فاخر از گذشته تا به امروز ، اظهار کرد: ما مدیون وجود هنر و هنرمند هستیم و تاریخ همیشه از هنرمندان به عنوان تاثیر‌گذارترین افراد یاد کرده است که ماندگارترین‌ها در قالب هنر ارائه شده‌اند و هنر حتی تاثیر کلام خدا را هم بیشتر کرده که وقتی یک قاری با صوت زیبا قرآن را تلاوت کند بی‌شک تاثیرگذاری آن را بیشتر می کند.

او، گفت: در طول تاریخ داستان‌های زیادی با وجود هنر نقالی ماندگار شده‌اند زیرا نقالی میراث فرهنگی و هنری ما است و شاید بتوان گفت که قدمت هنر نمایش به افرینش و خلقت انسان بر می‌گردد و مردمان هر روزگاری در همه‌ ادوار تاریخ از قالب هنر نمایش برای انتقال پیام و ارتباط با مخاطب خود استفاده کرده‌اند.

کامرانی ، بیان کرد: در این راستا شیوه نمایش نقالی و پرده‌خوانی از قدیمی‌ترین هنر‌های نمایشی به شمار می‌رود که در آن، نقالان به اجرای آهنگین داستان‌های مذهبی، اخلاقی، حماسی و اساطیری مانند داستان غم‌انگیز مرگ سیاوش، غم‌نامه‌ی رستم و سهراب و در ادامه تعزیه و نقالی در مورد قیام امام حسین (ع) پرداخته اند.

سرپرست کانون فارس، تصریح کرد:  در گذشته‌های دور که رسانه‌ها و فن‌آوری‌های امروزی وجود نداشت نقالی رواج و کاربرد زیادی داشت و مردم در میادین شهر‌ها و روستاها، و قهوه خانه‌ها و مکان‌های مناسب جمع می‌شدند و از این هنر استفاده بهره می‌بردند.

او، ادامه داد: هنرمند نقال باید آن‌قدر بر کار خود مسلط باشد که بتواند بدون صحنه‌آرایی و موسیقی و تشریفات خاص، فقط با گفتار و زبان یعنی تنها با صورت و حرکت به بهترین شکل با مخاطب ارتباط برقرار و پیام را منتقل کند.

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.