سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محمدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نگاه ساده انگارانه به روان‌شناسی و مشاوره باید تغییر کند

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: برخی افراد فکر می‌کنند که مشاوران و روان‌شناسان نمی‌توانند کار جدی انجام دهند و وظیفه آنان را ناچیز می‌دانند.

محسن محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش روان‌شناسان در دوران کرونا به منظور کاهش سطح استرس افراد اظهار کرد: خیلی از افراد برای کاهش سطح استرس خود به روان‌شناس مراجعه می‌کنند، اما نکته مهم این است که کدام روان‌شناس در ارزیابی سلامت روان، تشخیص و درمان و تغییر رفتار مهارت کافی دارد.

محمدی درباره عوامل موثر برای مراجعه افراد به روان‌شناس یا مشاور گفت: برای جذب افراد به روان‌شناسان و مشاوران باید افراد را با خدماتی که آن‌ها ارائه می‌کنند، آشنا کنیم و به معرفی کامل این افراد بپردازیم.

او گفت: بیشتر افراد جامعه تصور می‌کنند که مراجعه به روان‌شناس یا مشاور تنها در مواقع بروز مشکل ضروری است. خیلی از افراد به زمینه‌های رشدی و پیشگیری خود از ابتلا به بیماری‌های روانی توجه نمی‌کنند و در زمان‌هایی که دچار مشکلات جدی می‌شوند متوجه نقش روان‌شناس می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: در صورتیکه مراجعه به افراد متخصص در زمان مشخص و با روش درست و علمی صورت نگیرد و بیماری درمان نشود نه تنها بیماری در وجود فرد برطرف نمی‌شود، بلکه رشد کرده و به بیماری‌های روانی حاد تبدیل می‌شود.

محمدی با بیان اینکه نگاه ساده انگارانه افراد به روان‌شناسان باید حذف شود، گفت: برخی افراد فکر می‌کنند که مشاوران و روان‌شناسان نمی‌توانند کار جدی انجام دهند و وظیفه آنان را ناچیز به حساب می‌آورند، برای مثال مشاوره ازدواج در میان زوجین بسیار حائز اهمیت است، اما همیشه یکی از آنان یا هر دو این نقش را نادیده گرفته و با جمله «من خودم تمامی موارد را بلد هستم» از رفتن به نزد مشاور امتناع می‌کنند.

او  تصریح کرد: برای افزایش نقش مشاوران و روان‌شناسان لازم است تا تمام منابعی که می‌تواند باعث انتقال مطالب مفید به افراد شود را فعال کنیم، برای مثال سازمان‌هایی مانند دانشگاه، مدارس، ادارات و ... در تحقق این موضوع تاثیر بسیاری خواهند داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: طبق بررسی‌ها  اکثر افرادی که حداقل چندین جلسه به روان‌شناس مراجعه می‌کنند، در مقایسه با افرادی که مشکلات احساسی دارند و درمان نمی‌شوند، احساس بسیار بهتری دارند.  توصیه می‌شود همه افراد هرساله علاوه بر چکاب جسمی، چکاب روانی نیز بشوند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.