سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مایه کوبی بیش از ۳ میلیون راس دام در زنجان

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۶۱۹ هزار راس دام علیه بیماری‌های مختلف مورد مایه کوبی قرار گرفته اند.

حاج کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۱۲۳ هزار و ۹۸۱ راس گاو و گوساله، تعداد ۸۵۴ رأس تک سمی(اسب، قاطر و الاغ)، تعداد ۳  میلیون و ۴۹۴ هزار  و ۳۰۸ راس گوسفند و بز و بره و بزغاله با واکسن‌های مختلف  مورد مایه کوبی قرار گرفته‌اند.
 
او افزود: تعداد دام ها در فصول مختلف سال دارای تغییرات بالایی بوده که به طور متوسط تعداد یک میلیون و دویست هزار رأس گوسفند و بز و ۲۰۰ هزار رأس گاو در استان زنجان پرورش و نگهداری می شوند.
 
حاج کاظمی ادامه داد: علت اصلی تلفات دام‌های سبک در استان زنجان ابتلای دام‌ها به بیماری هایی مانند انتروتوکسمی، بیماری‌های تنفسی باکتریایی و مایکوپلاسمایی واگیر و در برخی مناطق بیماری PPR و تب برفکی و سقط ‌جنین می باشد.
 
او گفت: با توجه به اینکه استان زنجان دارای آب و هوای سرد و خشک می‌باشد در فصول کم بارش به دلیل بالا بودن گرد و غبار مراتع و چراگاه‌ها شرایط برای ابتلا به عفونت‌های ریوی بین دام ها مستعد خواهد بود.

حاج کاظمی افزود: سردی هوا در اوایل فصل زمستان نیز منجر به یخ‌زدگی علوفه مراتع شده که زمینه‌ساز بروز برخی از بیماری‌های کلستریدیایی در گوسفندان می‌باشد.

او ادامه داد: زمانی که بارش برف در فصل زمستان با تأخیر اتفاق بیفتد، دام‌ها تا مدت بیشتری به چراگاه برده می‌شوند که در این شرایط به دلیل کم بودن میزان مواد مغذی و ریزمغذی موجود در چراگاه‌ها شاهد بروز سقط ‌جنین در گله‌های گوسفند خواهیم بود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در توضیح بیماری انتروتوکسمی بااشاره به اینکه انتروتوکسمی یک بیماری باکتریایی بوده که گوسفند و بره با علائم بالینی متفاوتی به این بیماری مبتلا می‌شوند، گفت: این بیماری در بره و بزغاله با علائم اسهال تیره و یا اسهال خونی و گا‌ها زخم‌های دستگاه گوارش نمود دارد.
 
حاج کاظمی گفت: بیماری انتروتوکسمی از یک حیوان به حیوان دیگر منتقل نمی‌شود، ولی با توجه به وجود عوامل بیماری زا در محیط می‌تواند تعداد زیادی دام را درگیر کند.

او ادامه داد: در بره‌ها بسته به اینکه میش مادر مورد واکسیناسیون قرار گرفته یا نه، باید برنامه ریزی برای مایه کوبی انجام شود، بدین صورت که در بره‌هایی که از مادران غیر واکسینه متولد می‌شوند به دلیل نبود ایمنی منتقل شونده از طریق آغوز، واکسن باید در اولین روز‌های تولد تزریق شده (با در نظر گرفتن توصیه‌های مندرج در هر واکسن تجاری) و تکرار آن دو هفته بعد صورت گیرد.

حاج کاظمی گفت: در بره‌های متولد شده از میش‌های واکسینه (میشی که در فاصله زمانی ۴۵ روز تا ۱۵ روز مانده به زایش دوز یادآور را دریافت کرده و بره نیز به اندازه کافی آغوز خورده است) می‌توان تزریق واکسن را بسته به شرایط گله، نوع واکسن تجاری مصرفی و ایمنی حاصل از آن، سابقه بیماری در گله و ... از یک و نیم ماهگی تا سه ماهگی برنامه ریزی کرد.

او افزود: معمولا بیماری انتروتوکسمی به دلیل ابتلای سریع و تاثیر شدیدی که روی دام می‌گذارد باعث تلفات شده و فرصتی برای اقدامات حمایتی و کمک به حیوان باقی نمی‌گذارد ولی با توجه به طولانی‌ بودن زمان ابتلا در بره‌های با سنین تا سه هفته به محض مشاهده علائم اسهال سیاه یا خونی باید سریعا به  دامپزشک مراجعه  شود تا اقدامات لازم جهت بهبودی بره‌ انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان به دامداران توصیه کرد: به جهت پیشگیری از شیوع بیماری بین دام‌ها دو مرحله واکسیناسیون قبل از هر تغییر جیره غذایی و قبل از بردن به مراتع با علوفه یخ زده انجام شود، در میش‌های آبستن نیز بایستی ۴۵ تا ۱۵ روز قبل از زایش واکسیناسیون انجام شود.
 
انتهای پیام/م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.