سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم:

قم یگانه شهر ۱۲۲ ملیتی جهان است

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم گفت: قم تنها شهر جهان است که از ۱۲۲ ملیّت مختلف در آن زندگی می‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، عباس شیرمحمدی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا در قم مجموعه استانداری مأموریت ساماندهی حدود هزار و ۴۰۰ زائران هندی را که در بیشتر از ۳۰ نقطه شهر با کمترین امکانات پراکنده بودند، به اداره کل اتباع محول کرد که خوشبختانه توانستیم در پنج نقطه، این زائران را ساماندهی کنیم.

او با بیان این  که با پیگیری های فراوان با سفارت هند شرایط بازگشت این زائرین را فراهم کردیم، تصریح کرد: در ۹فروردین در اولین مرحله۸۰۰ نفر از این زائران بازگشت داده شدند و ۵۵۰ تن باقی مانده  در سه مکان ارجاع داده شدند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم با تاکید براین که اسکان این اتباع با رعایت موارد بهداشتی یک پروژه سنگین برای اداره اتباع استان قم بود، اظهار کرد: متأسفانه تست کرونای ۲۸۵ نفر از این زائران مثبت شد که با تلاش های مرکز بهداشت و استانداری توانستیم در مکانی خارج از شهر، این افراد را تا بهبودی کامل قرنطینه کنیم و فقط یک پیرمرد ۹۶ ساله با بیماری زمینه ای نارسایی کلیوی فوت کرد.

شیرمحمدی با اشاره به این که این افراد شیعیان امیرالمؤمنین بودند و ما وظیفه صیانت از زائران کریمه اهل‌بیت(ع) را داشتیم، بیان کرد: با رایزنی های متعدد، سفارت هند هزینه اسکان این افراد را بر عهده گرفت اما هزینه های درمان این افراد به عهده ما بود که خوشبختانه در این امر سربلند بیرون آمدیم.

او با بیان این که ویزای بسیاری از این افراد در اسفند ماه پارسال تمام شده بود و به دلیل نداشتن مرز زمینی مشترک با هند به اجبار در ایران ساکن بودند، گفت: با شیطنت برخی از افراد فیلم ساماندهی و خروج این اتباع با عنوان حضور و تردد اتباع پاکستانی در شهر قم، نشان داده شد که سبب ایجاد یک فشار روانی خاصی برای خروج این افراد شد.

 

اعطای تابعیت به مادرایرانی ها

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم عنوان کرد: قم اولین استان پیشتاز در  ثبت نام اعطای تابعیت به فرزندان از مادر ایرانی را اجرایی کرد و نزدیک به شش هزار مادر ایرانی برای حدود ۱۰ هزار فرزند پیش ثبت نام کردند.

شیرمحمدی با تاکید بر این که امسال ساماندهی اتباع هندی و اعطای تابعیت به مادرایرانی ها دو فعالیت شاخص اداره اتباع قم  بود، عنوان کرد: با پافشاری استانداری قم و کمک های معاونت سیاسی امنیتی و مدیر کل بازرسی این امر به دفاتر پیشخوان اتباع واگذار شد تا هم از تجمع افراد در یک مکان جلوگیری شود و هم سرعت کار افزایش یابد.

او ادامه داد: حدود ۲۰۰تن از اتباع ساکن در روستاها از سوی دهیاری ها و افراد عادی برای ثبت نام معرفی شده اند و ان‌شاءالله تا پایان سال این امر به صورت کامل انجام می‌شوند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم  با اشاره به این که بیش ۱۲ هزار بسته غذایی از طرف مؤسسات خیریه اتباع، مانند مهر، خاتم الأنبیاء و … در دوران کرونا  بین اتباع نیازمند توزیع شد، اظهار کرد: پنج هزار و ۲۰۰ تن از اتباع آسیب پذیر را به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت درآوردیم و برای بیماران خاص اتباع نیز حدود ۲۵میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت کردیم.

او با بیان این که ۲۰۵ هزار تن اتباع مجاز در قم حضور دارند، ادامه داد: در تردد و مسافرت اتباع بسیار سخت گیرانه عمل کردیم و امسال در فروردین ماه هیچ‌گونه برگ اجازه تردد برای افراد صادر نشد و در اردیبهشت ۲۰مورد برای موارد ضروری صادر شد.

۱۲۲ ملیّت مختلف در قم زندگی می‌کنند

او با بیان این که استان قم تنها شهر جهان است که از ۱۲۲ملیّت مختلف در آن زندگی می‌کنند، تاکید کرد: از این امر می‌توان به عنوان یک ظرفیت فرهنگی و اقتصادی استفاده کرد و  اتباع می توانند سفیران صادرات کالاهای ایرانی و جذب سرمایه باشند که متأسفانه نسبت به این امر غفلت شده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم ادامه داد: با کمک استاندار قم توانستیم دستورالعمل اقامت پنج ساله را برای اولین بار اجرایی کنیم و به سه تن از اتباع سرمایه دار اقامت پنج ساله داده شد و ۲۰ پرونده نیز در حال بررسی است.

او در رابطه با اتباع غیر مجاز دستگیر شده ،بیان کرد: سعی می‌شود همه افراد در اردوگاه ها با رعایت فاصله اجتماعی و شیوه نامه های بهداشتی بیشتر از دو روز نمانند و با رسیدن به تعداد ۳۰ نفر به سمت مرز هدایت می شوند و از ابتدای امسال تاکنون نیز بیش از ۲ هزار نفر از مرز رد شدند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.