به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم میپرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا ۖ قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ ۖ وَإِنْ تُطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمَالِکُمْ شَیْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ
اعراب (بر تو منّت گذارده و) گفتند: ما (بی جنگ و نزاع) ایمان آوردیم، بگو: شما که ایمانتان (از زبان) به قلب وارد نشده به حقیقت هنوز ایمان نیاوردهاید لیکن بگویید ما اسلام آوردیم (و از خوف جان به ناچار تسلیم شدیم)، و اگر خدا و رسول وی را اطاعت کنید او از (اجر) اعمال شما هیچ نخواهد کاست (و از گناه گذشته میگذرد) که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.
فایل صوتی تلاوت آیه ۱۴ سوره حجرات
ابوصبّاح کنانی گوید: به امام صادق (ع) عرض کردم: «از ایمان و اسلام کدامیک برتر است؟ زیرا مردمی که نزد ما هستند، میگویند: اسلام برتر از ایمان است». فرمودند: «ایمان برتر از اسلام است». عرض کردم: «این مطلب را به من خوب بفهمانید». فرمودند: «چه میگویی دربارهی کسی که عمداً در مسجدالحرام حدثی صادرکند»؟ (مثل آنکه بول کند) عرض کردم: «او را به شدّت میزنند».
در ادامه امام صادق (ع) فرمودند: «درست گفتی. چه میگویی دربارهی کسیکه در خانهی کعبه عمداً حدثی صادر کند»؟ عرض کردم: «باید کشته شود». فرمودند: «درست گفتی، نمیبینی که خانهی کعبه فضیلتش از مسجد بیشتر است و کعبه با مسجد شریک است، ولی مسجد با کعبه شریک نیست؟ (زیرا کیفر توهین به کعبه در مسجد نیست) همچنین ایمان با اسلام شریک است، ولی اسلام شریک ایمان نیست».
بیشتر بخوانید
تفاوت در عمق
اسلام، رنگ ظاهری است، ولی ایمان تمسّک قلبی است. امام صادق صلی الله علیه و آله به مناسبت آیهی «وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَهً» فرمود:رنگ الهی اسلام است، و در تفسیر آیهی «فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقی» فرمود:تمسّک به ریسمان محکم الهی، همان ایمان است.
تفاوت در انگیزه
گاهی انگیزهی اسلام آوردن، حفظ یا رسیدن به منافع مادّی است، ولی انگیزهی ایمان حتماً معنوی است. امام صادق علیه السلام فرمودند:با اسلام آوردن، خون انسان حفظ میشود و ازدواج با مسلمانان حلال میشود، ولی پاداش اخروی بر اساس ایمان قلبی است.
تفاوت در عمل
اظهار اسلام، بدون عمل ممکن است، ولی ایمان باید همراه عمل باشد، چنانکه در حدیث میخوانیم: «الایمان اقرار و عمل و الاسلام اقرار بلاعمل» بنابراین در ایمان، اسلام نهفته است، ولی در اسلام ایمان نهفته نیست.
تفاوت در رتبه
در حدیث میخوانیم:ایمان، بالاتر از اسلام و تقوا، بالاتر از ایمان و یقین، بالاتر از تقوا است و در میان مردم چیزی کمیابتر از یقین نیست
۱- به هر ادّعا و شعاری گوش ندهیم. «و قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنّا»
۲- ادّعاهای نابجا را مهار کنیم. «قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا»
۳- هر کس حریم خود را حفظ کند و بیش از آنچه هست خود را مطرح نکند. «قُولُوا أَسْلَمْنا»
۴- اسلام، امری ظاهری است، ولی ایمان، به دل مربوط است. «فِی قُلُوبِکُمْ»
۵-با مدّعیان کمال باید به گونهای سخن گفت که از رسیدن به کمال ناامید نشوند. «وَ لَمّا یَدْخُلِ الْإِیمانُ فِی قُلُوبِکُمْ»
۶- راه رسیدن به ایمان، اطاعتِ عملی است، نه ادّعای زبانی. «لَمّا یَدْخُلِ الْإِیمانُ ... وَ إِنْ تُطِیعُوا اللّهَ وَ رَسُولَهُ»
۷- اطاعت از پیامبر صلی الله علیه و آله در کنار اطاعت از خدا آمده است و این نشانهی عصمت پیامبر است که باید او را بدون، چون وچرا اطاعت کرد. «إِنْ تُطِیعُوا اللّهَ وَ رَسُولَهُ»
۸-خداوند، عادل است وذرّهای از پاداش عمل انسان را کم نمیکند. (مدیریّت صحیح آن است که ذرّهای از حقوق دیگران کم گذاشته نشود.) «لا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمالِکُمْ شَیْئاً»
۹- اطاعت از خدا و رسول، زمینه دریافت بخشش و رحمت الهی است. «تُطِیعُوا ... إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»
انتهای پیام