تفسیر قرآن؛

چرا خداوند پیامبران را برای هدایت بشر فرستاد؟ + صوت

تفسیر اجمالی آیه ۳۶ سوره نحل و تفسیر امام باقر (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَالَةُ ۚ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ

و همانا ما در میان هر امتی پیغمبری فرستادیم که خدای یکتا را پرستید و از بتان و فرعونان دوری کنید، پس بعضی مردم را خدا هدایت کرد و بعضی دیگر ضلالت و گمراهی بر آنان حتمی شد، اکنون در روی زمین گردش کنید تا بنگرید عاقبت آنان که (انبیاء را) تکذیب کردند به کجا رسید (و آن‌ها چگونه هلاک ابدی شدند).

فایل صوتی تلاوت آیه ۳۶ سوره نحل

تفسیر آیه ۳۶ سوره نحل

امام باقر (ع) فرمودند: خداوند هر پیامبری را که مبعوث کرد، بر اساس ولایت ما و برائت از دشمنان ما بود و این معنی کلام خداوند است که می‌فرماید: «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُواْ اللهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَی اللهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلالَةُ»؛ [عدّه‌ای گمراه شدند]به خاطر اینکه آل¬محمد (علیهم السلام) را تکذیب ¬کردند، سپس فرمود: «فَسِیرُواْ فِی الأَرْضِ فَانظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ».

«أُمَّهٍ» از ریشه‌ی «ام» به معنای چیزی است که دیگری را به خود ضمیمه می‌کند. به هر جماعتی که دارای نوعی وحدت و اشتراک باشند، امّت گفته می‌شود. این کلمه ۵۲ بار در قرآن آمده است.

«طاغوت» برای مبالغه‌ی طغیان بکار می‌رود. در قرآن به شیطان، ستمگران و مستکبران و بت ها، که مایه‌ی طغیان و نافرمانی خدا هستند، «طاغوت» گفته شده است. این کلمه هم در مورد مفرد بکار می‌رود «یَکْفُرْ بِالطّاغُوتِ» و هم در مورد جمع «أَوْلِیاؤُهُمُ الطّاغُوتُ»

خداوند اسباب هدایت را برای تمام مردم فرستاده است، «بَعَثْنا فِی کُلِّ أُمَّهٍ رَسُولاً»، امّا گروهی می‌پذیرند و هدایت می‌یابند، «فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَی اللّهُ» و گروهی انکار کرده و گمراه می‌شوند. «مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلالَهُ» پس هدایت از اوست، ولی گمراهی از ماست.


بیشتر بخوانید


به عنوان مثال زمین که به دور خورشید می‌چرخد، همواره بخشی از آن رو به خورشید وروشن است و بخشی پشت به خورشید و تاریک است. می‌توان گفت:هر نوری که زمین دارد ازخورشید است، امّا هر تاریکی که زمین دارد از خود اوست.

به هر حال خداوند، ضلالت را به خود نسبت نمی‌دهد، مگر آنکه انسان خود زمینه‌ی آن را فراهم کرده باشد، مانند آیه‌ی «یُضِلُّ اللّهُ الظّالِمِینَ» خداوند ستمگران را گمراه می‌کند وآیه «وَ ما یُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقِینَ» خداوند جز فاسقان را گمراه نمی‌کند.

پیام‌های آیه ۳۶ سوره نحل

۱-بعثت پیامبران، مخصوص نژاد و منطقه و قبیله‌ی خاصی نبوده است. «بَعَثْنا فِی کُلِّ أُمَّهٍ رَسُولاً»

۲-دعوت به توحید و دوری از طاغوت، در رأس برنامه پیامبران بوده است. «اعْبُدُوا اللّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطّاغُوتَ»

۳-خداپرستی با پذیرش سلطه‌ی طاغوت‌ها و ستمگران، نمی‌سازد. «اعْبُدُوا اللّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطّاغُوتَ»

۴-با عبادت و اتصال به خداوند، انسان قدرت مبارزه با طاغوت ها، پیدا می‌کند. «اعْبُدُوا اللّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطّاغُوتَ»

۵-خداوند به انسان در انتخاب راه، اختیار داده است. «فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَی ... وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ»

۶-سیر و سفر باید عبرت آموز باشد. «فَسِیرُوا ... فَانْظُرُوا»

۷-تاریخ قانونمند است و سنّت‌های حاکم بر جامعه و تاریخ، ثابت. «فَسِیرُوا ... فَانْظُرُوا ... عاقِبَهُ الْمُکَذِّبِینَ»

۸-قرآن، مردم را به جهانگردی هدفدار دعوت کرده است. «فَسِیرُوا ... فَانْظُرُوا»

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۴ دی ۱۳۹۹
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۳:۵۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
تازه خوبه که با اینکه پیامبران فرستاده شده اند این وضعیت جوامع بشریست در کل جهان اگه نفرساده بود چی می شد!!! وا مصیبتا بود همدیگر رو می خوردند توی رستورانها خوراک تهیه شده با اعضای انسان می فروختند آدمها رو می کشیدند به سیخ های کبابی مختلف کله پاچه آدم می خوردند دختران زنده بگور می شدند با محارمشان بی عذاب وژدان زنا می کردند جهان می شد پر از کافر و حرامزاده و حرام لقمه ابلیسیان ملعونین فراعنه برده داران سفاک هر چند الان هم از این جانوران شیطان صفتان انسان نماها در سر تا سر جهان بسیارند ولی جای شکرش باقیست انسانهای مومنین شرافتمند هم هنوز روی کره زمین هستند که باید متحد شوند و ابلیسیان ملعونین را نابود کنند تا اونها خوبان را نابود نکرده اند .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
آخرین اخبار