به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، علی زینیوند معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست انجمن کتابخانههای سیستان و بلوچستان اظهارداشت: فضای آموزشی و فرهنگی در سالها و دهههای گذشته به گونهای پیشرفته که این فضا را به دشمنان هویت خودمان واگذار کردهایم.
او گفت: نسل کتابخوانها در کشور سال به سال تقلیل پیدا میکند و مقایسه سالهای گذشته نشان میدهد که نسل کتابخوان واقعا در حال تقلیل است.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: نگاهی به گذشته نشان میدهد که در بخشهای دانشگاهی و مدارس و حتی حوزهها دچار آسیب شدهایم، اما چون این روند تدریجی است خطر آن کمتر دیده میشود.
او بیان کرد: اگر نسل جوان هویت محکمی نداشته باشد غرب زده میشود و یا به هر هویتی در خواهند آمد و این خطری است که ما را تهدید میکند و منشا آن در فرهنگسازی است.
زینیوند ادامه داد: هماینک هدایتگر نسل جوان ما شبکههای مجازی و شبکههای خارجی از جمله تلویزیون خارجی و شبکههای اجتماعی بوده و رسانههای مکتوب در ردههای پایینتر قرار گرفته است.
او خاطرنشانکرد: نسل جوان در فضاهای مجازی پیشرو هستند و آثار مکتوب را توجه نمیکنند و اگر بخواهیم آثار مکتوب را به نسل جوان منتقل کنیم باید این آثار را به فایلها و فضاهای قابل انتشار در فضای مجازی تبدیل کنیم.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: نسل جدید در مطالعه بیحوصله هستند و به کوتاه خواندن عادت دارند، بنابراین اگر بخواهیم در حوزه کتابخوانی تاثیرگذار باشیم باید مفاهیم را در قالب پیامهای کوتاه و جذاب از طریق فضاهای مجازی منعکس کنیم.
او بیان کرد: همهگیری کرونا شاید فرصتی است که در این زمینه بخشی از نقایص جبران شود.
زینیوند گفت: در سیستان و بلوچستان شاخصههایی همچون دانشگاهها و متون مذهبی از وضعیت خوبی برخوردار هستند و تقریبا منابع مذهبی و کتابهایی که لازمه شکلگیری هویت یک مسلمان است در خانهها و کتابخانهها وجود دارد، اما در سایر حوزهها نقص جدی داریم و این نقصها در حوزههایی از جمله تربیت یک شهروند مسئولیتپذیر دیده میشود.
او افزود: باید نهادهای فرهنگی رویکردی در زمینه این عناوین و مقولات تعریف کنند.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: نهادهای فرهنگی از جمله نهاد کتابخانهها و فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکیل جلسات هدفمندتر در این امر جدیت داشته باشند.
انتهای پیام/ع