سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آزاد سازی ۴۵۰ هزار هکتار از مراتع خراسان جنوبی برای چرای دام

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ۴۵۰ هزار هکتار از مراتع استان برای چرای دام در مدت ۹۰ روز آزاد سازی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، نصرآبادی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: منابع طبیعی و آبخیزداری همه ساله در ایام خاص و بر اساس طرح‌های مرتع داری و شرایط جغرافیایی که بر استان حاکم است، اقدام به آزاد سازی مراتع در بازه زمانی  ۸۰ تا ۹۰ روزه می‌کند.

او افزود: آزاد سازی مراتع امسال در ۴۵۰ هزار هکتار از مراتع استان صورت خواهد گرفت که ۳۰۰ هزار واحد دامی و ۶ هزار و ۲۵۰ خانوار در حوزه دامداری روستایی و عشایر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

نصرآبادی ادامه داد: در این ۴۵۰ هزار هکتار حدود ۲۷ هزار تن تولید علوفه خشک داریم که ۳۷ میلیارد تومان ارزش اقتصادی دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه دامداران در این بازه زمانی ۹۰ روزه باید ورود و خروج دام و تعداد و نوع دام را کنترل کنند، گفت: در این صورت می‌توانیم تداوم استفاده از مرتع را داشته باشیم.

او با بیان اینکه یک حرکت عمومی و ملی در سطح کشور در حال اتفاق است و دامداران باید تا پایان امسال درخواست تهیه طرح مرتع داری را به اداره منابع طبیعی شهرستان‌ها اعلام کنند، عنوان کرد: مرتع داران باید تا پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به تصویب طرح‌ها اقدام کنند.

نصرآبادی با بیان اینکه مدت زمان این طرح‌ها ۳۰ ساله است و در دفترخانه رسمی طرح مرتع داری به نام دامدار ثبت می‌شود، افزود: با پیگیری‌های یکساله اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان و تلاش نمایندگان مردم، استانداری و سازمان جنگل ها، پروانه‌های چرای دام استان تمدید شد.


بیشتر بخوانید


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: دامدارانی که در سال‌های گذشته به واسطه خشکسالی امکان پرداخت عوارض چرای دام را نداشتند، امسال بر اساس دستور العمل ابلاغی می توانند در یک بازه ۶ ماهه، عوارض گذشته تا پایان سال ۹۷ را به نرخ پارسال و به صورت دستی پرداخت کنند.

او با تأکید بر اینکه سال آینده موظف به ابطال پرونده‌هایی خواهیم بود که نسبت به تعیین تکلیف عوارض چرای دام و تعیین تکلیف پروانه خود اقدام نکرده اند، گفت: دامداران باید از فرصت مهیا شده برای پرداخت عوارض استفاده کنند.

نصرآبادی با بیان اینکه آزاد سازی مراتع استان از ۱۵ مهر ماه به مدت ۹۰ روز انجام می‌شود، تصریح کرد: این آزاد سازی در ۱۵۰ منطقه استان انجام می شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار کرد: مجموع علوفه‌هایی که در مراتع استان وجود دارد سالانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تن علوفه خشک است.

انتهای پیام/ ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.