سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا گوسفند نژاد سنجابی جزء برترین نژاد‌ها در کشور است؟

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: گوسفند نژاد سنجابی با گوشت و پشم مرغوب جزء بهترین نژاد گوسفند در ایران است.

خانی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: نژاد  گوسفند سنجابی دو منظوره است و به دلیل رنگ سفید مایل به نخودی پشم آن با قطر ۳۲ میکرون قابلیت رنگ پذیری زیادی دارد این گوسفند به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد آن تقاضا محور است و کشور‌های حاشیه خلیج فارس متقاضی خرید این نژاد هستند.

خانی افزود: بیش از ۳ میلیون راس سبک شامل بز و گوسفند جمعیت دامی استان را تشکیل می‌دهد که عمده آن را نژاد سنجابی تشکیل می‌هد .

او با بیان اینکه سیستم نگهداری این نژاد به صورت عشایری، روستایی، صنعتی یا نیمه صنعتی است گفت: از این تعداد عشایر استان کرمانشاه یک میلیون راس دام و دامداران صنعتی ۳۵ هزار راس دام دارند.

او در مورد مزیت‌های اصلاح نژاد نیز توضیح داد و گفت: با توجه به گسترش روز افزون جمعیت و منابع غذایی محدود دام‌ها را باید بهره ور‌تر کنیم تا علاوه بر اشتغالزایی حداکثر تولید گوشت، شیر و سایرمحصولات دامی را داشته باشیم.

خانی ادامه داد: در استان کرمانشاه یک مرکز تحقیقات داریم که گله خالص با هسته مادری است که هر ساله تعدادی قوچ اصلاح شده برتر انتخاب و بین دامداران منطقه توزیع می‌شود که هدف از این کار انتقال صفات برتر و توزیع بین گله‌های مردمی است.

او گفت: پارسال ۴۰ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید شد که اگر سرانه مصرف هر نفر در استان ۱۳ کیلوگرم در نظر بگیریم ۲۶ هزار تن مصرف می‌شود و ۴ هزار تن مازاد نیاز به استان‌های مرکزی تهران البرز اصفهان ارسال می‌شود.

او ادامه داد: در مراکز صنعتی گوسفند سنجابی با نژاد‌های وارداتی تلقیح می‌شود که بره متولد شده با ۵۰ درصد خصوصیات مادر و ۵۰ درصد خصوصیات  پدر از لحاظ تولیدات نسبت به دونژاد دیگر ارجح‌تر است.

انتهای پیام/ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.