سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

#تولیدبان/

ارز‌آوری با خودکفایی در تولید خلال دندان/ چالش تامین چوب درخت بامبو پیش روی تولیدکنندگان

خلال دندان، یکی از اقلامی است که تا سال گذشته به کشور وارد می‌شد، اما در صورت تامین مواد اولیه امکان خودکفایی در تولید این محصول وجود دارد.

به گزارش  خبرنگار تولیدبان گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با نیم نگاهی بر لیست اقلامی که به صورت قانونی به کشور وارد می‌شوند، متوجه می‌شویم کالا‌هایی در این لیست جای دارند که نمونه مشابه آن‌ها در کشور تولید می‌شود و نیازی به واردات آن‌ها نیست.

یکی از این اقلام که تا پایان سال گذشته نیز به کشور وارد می‌شد و در این سال حدود ۲۰۰ هزار دلار ارز از کشور خارج کرد، خلال دندان بود.

این حجم از واردات در صورتی است که خلال دندان در داخل کشور تولید می‌شود و محصولات تولیدی تمام نیاز داخل را برآورده می‌کنند.

فرآیند تولید خلال دندان از چند سال اخیر در کشور آغاز شده است و در همین مدت کوتاه توانسته به ظرفیت لازم جهت تامین نیاز داخل دست پیدا کند.

تولید خلال دندان در کشور هم از جنس چوب و هم از جنس پلاستیک انجام می‌گیرد، در تامین مواد اولیه خلال دندان پلاستیکی خودکفا هستیم، اما جهت تولید خلال دندان چوبی، واردکنندگان به چوب درخت بامبو نیاز دارند.

مهران غلامی اولین تولید کننده خلال دندان چوبی در کشور در خصوص این صنعت اظهار کرد: فرایند تولید خلال دندان حدود دو سال گذشته در کشور آغاز شده و رفته رفته تمام نیاز داخل از این طریق برآورده می شود.

وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات موجود در صنعت تولید خلال دندان چوبی در کشور، تأمین مواد اولیه یا همان چوب درخت بامبو است که اخیرا با شیوع ویروس کرونا تأمین این ماده اولیه غیر ممکن شده است.

این تولیدکننده بیان کرد: در صورتی که مواد اولیه در کشور چه از طریق واردات یا کشت بامبو در کشور تأمین شود، ظرفیت تولید خلال دندان تا ۳ برابر افزایش پیدا می‌کند و سالانه درآمد زیادی از طریق صادرات آن برای کشور حاصل می‌شود.

امکان تولید درخت بامبو در کشور

پور مقدم مدیر طرح زراعت چوب کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: با ایجاد سرمایه گذاری، امکان کشت درخت بامبو به میزان بسیار گسترده در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت کشت این نوع از گیاه به قدری زیاد است که علاوه بر تأمین نیاز‌های داخل، می‌توان برای صادرات آن هم سرمایه گذاری کرد.

با تمام این تفاسیر کم نیستند کالا‌های وارداتی که نمونه داخلی آن‌ها تولید می‌شود که با حمایت از تولید کننده‌ها ضمن ارز آوری و اشتغال زایی، از خروج بی رویه ارز و منابع داخلی جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
واقعا مشکل امروز مملکت خلال دندان است؟کشوری که موشک بالستیک ونقطه زن تولید می کند آیا نمی تواند خلال دندان تولید کند؟اما در مورد بامبو کشت وتولید بامبو نیاز به آب فراوان دارد واز نظر اقتصادی وبا در نظر گرفتن این موضوع که کشور ایران با کمبود منابع آبی روبه رو است مقرون به صرفه نیست پس بهتر است بجای تولید خلال دندان از چوب بامبو آن را از پلاستیک تولید کنیم که به مراتب با صرفه تر است.
احمدخانی
۰۷:۵۵ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
با سلام
الان در درشما ل کشور بامبو تولید می شود
ناشناس
۰۷:۳۳ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
واقعا رشد و ترقی به کجا رسیده