سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اتهام پراکنی ارمنستان و آذربایجان علیه یکدیگر در خصوص جنگ قره باغ

ارمنستان و آذربایجان با اعلام پیشروی هایی، یکدیگر را به حمله به تأسیسات غیرنظامی طرف مقابل متهم کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آر تی، در تازه‌ترین تحولات در پی ادامه درگیری‌ها در منطقه مورد مناقشه قره باغ، مقامات ارمنستان و آذربایجان هرکدام از پیشروی‌های میدانی خبر دادند و طرف مقابل را به گلوله باران مراکز غیرنظامی متهم کردند.

وزارت دفاع جمهوری خودخوانده قره باغ که مورد حمایت ارمنستان قرار دارد، صبح امروز از ضد حمله نیروهایش در بعد از ظهر روز سه شنبه (دیروز) در محور شمالی خبر داد و اعلام کرد نیروهایش توانستند کنترل بلندی‌های «لولاساز» را بگیرند.

وزارت دفاع جمهوری خودمختار قره باغ همچنین فهرستی از اسامی ۴۰ نظامی ارمنی را که در دور جدید درگیری‌ها جان خود را از دست دادند، منتشر کرد که با این حساب، شمار ارمنی‌های کشته شده به ۲۸۰ نفر می‌رسد.

وزارت دفاع ارمنستان نیز تصاویری را از انهدام مخزن سوخت نیرو‌های آذربایجانی در محور شهر «جبرئیل» در جنوب خط تماس و تصویر دیگری که به نظر می‌رسد از بین رفتن گروهی از نیرو‌های اذربایجانی به هنگام ورود به شهر جبرئیل است، از جمله انهدام یک جنگنده را منتشر کرد.

مرکز رسانه‌ای دولت ارمنستان اعلام کرد میزان خسارت‌هایی که نیرو‌های اذربایجانی در دور جدید درگیری‌ها در قره باغ دیده اند تا شب گذشته شامل خسارت دیدن ۳۷۵۴ نظامی، ۴۱۶ تانک، ۱۷ جنگنده، ۱۶ بالگرد و ۱۲۷ پهپاد و ۴ موشک انداز است.

این در حالی است که وزارت دفاع آذربایجان صبح امروز هرگونه خسارت در محور شهر جبرئیل را رد کرد و گفت نیروهایش به پیشروی به سوی شهر جبرئیل ادامه می‌دهند و توانسته اند پیروزی‌های میدانی را نیز کسب کنند.

وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد خسارت‌های وارد شده به طرف ارمنستان تا صبح امروز به ۲۵۰ تانک و خودرو‌های جنگی دیگر، ۲۷۰ توپ، راکت انداز و خمپاره انداز، ۶۰ سامانه پدافند هوایی، ۱۵۰ خودرو، ۱۱ مرکز فرماندهی و رصد، ۸ انبار مهمات، به علاوه یک سامانه موشکی از نوع «اس-۳۰۰» می‌رسد.

وزارت دفاع آذربایجان، ارمنستان را متهم کرده که روستا‌هایی را در شهرستان‌های «تارتار»، «بردع»، «اقدام»، «آغجابدیع»، «قضولی» و جبرئیل هدف قرار داده است. این در حالی است که دادستانی اذربایجان از افزایش قربانیان غیرنظامی در پی بمباران ارمنستان به ۲۸ کشته و ۱۴۴ زخمی خبر داد.

این در حالی است که «آرتاک بیگلریان» وزیر دادگستری جمهوری خودخوانده قره باغ امروز در حساب توییتری خود اعلام کرد شهر «استپاناکرت» پایتخت جمهوری خودخوانده قره باغ (که نام آذربایجانی آن خانکندی است) امروز هدف بمباران طرف آذربایجانی به وسیله موشک‌ها و پهپاد‌ها قرار گرفت.

درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه، ۲۷ سپتامبر آغاز شد. جمهوری آذربایجان گفته است نیرو‌های مسلح ارمنستان به سوی مناطق مسکونی در خط تماس در جمهوری قره باغ شلیک کرده اند و سبب شده اند تا چندین نفر از غیر نظامیان جان خود را از دست بدهند. این در حالی است که ارمنستان و مقامات جمهوری قره باغ، جمهوری آذربایجان را متهم می‌کنند که حملات هوایی و موشکی به این منطقه انجام داده است.

گفتنی است وخامت روابط میان آذربایجان و ارمنستان به پایان دوران شوروی سابق باز می‌گردد؛ زمانی که «کشتار سومقاییت» (که در آن ساکنان ارمنی شهرک ساحلی سومقاییت در جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان یکی از جمهوری‌های تشکیل‌دهنده اتحاد جماهیر شوروی آن زمان، در اواخر فوریه ۱۹۸۸ هدف گرفته شدند) به وقوع پیوست. پس از آن بحرانی در حدود منطقه کوهستانی قره باغ در فوریه سال ۱۹۸۸ شکل گرفت که در نتیجه آن مقامات اقلیم خودمختار قره باغ (که بیشتر ساکنان آن را جمعیت ارمنی تشکیل می‌داد) تصمیم گرفتند تا از قیمومیت جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان خارج شوند. مقامات قره باغ همچنین در سال ۱۹۹۱ با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» اعلام استقلال کردند. این مسأله سبب آن شد جمهوری آذربایجان کنترل خود را بر این منطقه از دست دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.