به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد، احمد زمانیان یزدی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: شرکتهای حمل و نقل بین المللی استان به کاهش یا حذف سهمیه ناوگان افغانی ورود موقت (برای این شرکتها) در مرز میلک معترض هستند. این تصمیم به بروز آسیبها و خسارات جدی برای فعالان این حوزه منجر خواهد شد.
او افزود: آن چه که مسلم است تنها شرکتهای خراسانی شامل این کاهش سهمیهها نیستند بلکه تمامی شرکتهای فعال مشمول این بحث میشوند. این اتفاق اعتراض
انجمن حمل و نقل بین المللی سیستان و بلوچستان را نیز در پی داشته است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: در نامهای اعتراض شرکتهای استان را در این خصوص به مسئولین ذی ربط ابلاغ نموده و عنوان کردیم که این اقدام اصولی نیست و آسیبهای جدی به جریان
تجارت خارجی کشورمان وارد میآورد. در همین خصوص مکاتبهای با استانداری خراسان رضوی نیز صورت گرفته و به کاهش سهمیهها اعتراض شده است.
بیشتر بخوانید
زمانیان یزدی بیان کرد: چنانچه ملاک کاهش یا حذف سهمیه ناوگان، فعالیت ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ باشد، زیاد منطقی و به واقعیت نزدیک نیست چرا که در آن برهه موضوع شیوع بیماری کرونا، کندی عملیات دستگاهها در مرز میلک (که منجر به توقف طولانیمدت و همچنین نوسانات شدید کرایههای حمل میشد) و اعتصابات رانندگان افغانستانی و عدم ورود آنها به ایران در بازه مذکور، باعث شد تا در مقطع مذکور شاهد کاهش شدید فعالیت شرکتهای حمل و نقل بین المللی در مسیر میلک باشیم.
زمانیان تاکید کرد: به واسطه مباحث ذکر شده در همان مقطع، بیش از ۸۰ درصد محمولههای مسیر نیمروز تغییر مسیر داده و از طریق دوغارون و میل ۷۸ به افغانستان حمل شد که نتیجه آن کاهش آمار فعالیت شرکتهای دارای ناوگان فعال در مسیر میلک بود.
تشدید ترافیک در مرز دوغارون
او تصریح کرد: ۴ الی ۵ ماه است که در مرز دوغارون با مشکل ترافیک سنگین ناوگان حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی مواجه هستیم، البته ناگفته نماند در تمام طول سال مشکلات این مرز به قوت خود باقی هستند، اما این بار به دلیل برخی مسائل، توقف و ترافیک دستگاههای ترانزیتی به مراتب بیشتر و طولانیتر شده و چالشها نیز حادتر هستند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: کمیسیون و انجمن حمل و نقل از دی ماه پارسال در مرز دوغارون بیش از ۲۰۰ ساعت مطالعه انجام داده است و گزارش جامعی را در رابطه با مشکلات و فرصتهای منطقه دوغارون احصاء کرده و گزارش حاصله را به ریاست اتاق ایران ارائه نمود و از سوی ایشان نیز موضوع به معاون اول رئیس جمهور گزارش شد. همچنین در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز این مسئله در دستور کار قرار گرفت؛ لذا تمامی دستگاههای دولتی مرتبط در جریان مسائل و مشکلات مرز دوغارون هستند.
زمانیان با بیان اینکه علاوه بر مسائل مرز دوغارون با مشکلاتی نیز در منطقه ویژه مواجه هستیم، اظهار کرد: حل مشکلات دوغارون نیازمند یک عزم جدی و اصلاحات اساسی است.
او در ادامه اشارهای نیز به موانع موجود در مسیر تجاری ترکمنستان داشت و افزود: علی رغم اینکه در خصوص مشکل واگنهای تجاری پیگیریهای متعددی در مقاطع مختلف انجام شده، اما این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: ترکمنستان موقتا ۲۰ روز به طور آزمایشی اجازه داد تا روزانه ۱۰ دستگاه ماشین ایرانی به مرزش وارد شود و راننده ایرانی با کشنده ترکمن بارش را تخلیه کند و بازگردد. البته این موضوع ۲ الی ۳ ماه پیش در دفتر وازرتخانه مطرح شد. حال از آن جا که شرکتها مالک کامیون نیستند، پس رانندهها نیز این موضوع را نخواهند پذیرفت.
زمانیان یزدی بیان کرد: پیشنهادی مطرح شد تا طول دوره مذکور به دو ماه افزایش پیدا کند، اما ما مخالف هستیم چرا که معتقدیم این مسئله قطعا در ادامه به رویه تبدیل خواهد شد و به ناوگان ایرانی آسیبهای جدی وارد میکند.
انتهای پیام//ف.ح