عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: حذف هزینه‌های خط سیر، رودپاس، همسان‌سازی نظارت‌ها و مدارک مورد تقاضا در مرز‌های مشترک ایران و افغانستان از الزامات گسترش حمل و نقل بین المللی در دو کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمود امتی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به روابط دو خطه خراسان رضوی و هرات که فراتر از مسائل مرزی و تجاری است، گفت: در گذر ایام و فراز و فرودها، همواره تعاملات فرهنگی و اجتماعی دو ملت به قوت خود باقی بوده است.

او افزود: ناوگان حمل و نقل در مرز دوغارون و اسلام قلعه با هزینه‌های پیدا و پنهانی مواجه می‌شود، بخشی از آن‌ها در چهارچوب مقررات رسمی تعیین و اخذ می‌شوند، اما گروه دیگر در زمره هزینه تراشی‌های غیررسمی جای می‌گیرند. این مسئله از ماهیت منطقه ویژه دوغارون و فاصله هزینه‌های رسمی آن با خروجی گمرک ناشی می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: سال‌ها مشکلات و مسائل مختلفی گریبانگیر این منطقه بوده و به رغم طرح مکرر آن در نشست ها، جلسات و گفتگو‌های مشترک با مسئولان دولتی، از حجم این چالش‌ها کاسته نشد و هر روز بر حجم مشکلات اضافه شد.

امتی به مسائل عنوان شده در هشتمین اجلاس کمیته مشترک همکاری‌های حمل و نقل بین المللی جاده‌ای ایران و افغانستان پرداخت و بیان کرد: در این اجلاس و پیرو مذاکرات انجام شده، تصمیمات خوبی برای مرز‌های شرقی کشور اتخاذ شد که امیدواریم در مرحله اجرا نیز شاهد تحقق آن‌ها باشیم.

او تصریح کرد: به جای کلی‌گویی در توافق‌نامه‌های تکراری باید به طور جزئی به مصادیق بپردازیم؛ اگر گفته می‌شود هزینه‌ها را کاهش دهیم باید به طور جزئی این مقوله و الزامات تحقق آن را بررسی کنیم. بخشی از هزینه‌های فعلی در این بخش غیر رسمی و شماری نیز رسمی به شمار می‌آیند که نظر بخش خصوصی، توافق بر سر کاهش هزینه‌های رسمی است.
 

روابط خراسان رضوی و هرات، فراتر از مرزها


عضوهیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: در هشتمین اجلاس کمیته مشترک همکاری‌های حمل و نقل بین المللی جاده‌ای ایران و افغانستان، مقرر شد تا هر دو کشور ایران و افغانستان، هزینه‌های رودپاس و خط سیر را حذف کنند که البته این بند به امضای نهایی نرسید.

امتی اظهار کرد: در اجلاس مذکور پیرامون تردد‌های مرزی نیز بحث و بررسی صورت گرفت و پیشنهاد شد تا به جای روان‌سازی تردد و جلوگیری از توقف به وسیله اعداد و ارقام، چشم‌اندازی برای هر کدام از مرز‌ها تعیین کنیم. برهمین اساس توافق شد تا مثلا در مرز دوغارون-اسلام قلعه، میانگین ۶۰۰ دستگاه کامیون، مرز میلک-زرنج حدود ۴۰۰ دستگاه کامیون و مرز ماهیرود-ابونصر فراهی نیز حدود ۵۰۰ دستگاه کامیون به صورت روزانه پذیرش و تردد کنند.

او افزود: همچنین مقرر شد تا جدولی با ذکر مصادیق در خصوص علل توقف کامیون‌ها در مرز مطرح شود و در آن مشکلات مرز دوغارون (و توقف مثلا همین حالا، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون) نیز به بحث گذاشته شود.

بیشتر بخوانید


مسئول نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد، به تبیین عمده‌ترین عواملی پرداخت که به گفته او، عمده تواقفات در مرز دوغارون را منجر می‌شوند و ادامه داد: خرابی جاده نقطه صفر مرزی، مشکلات باسکول اسلام قلعه، چالش در تنظیم و هماهنگی ساعات کاری دو کشور و... بخش کمی از این چالش‌ها را شامل می‌شوند. طبیعتا فراهم شدن بخشی از امکانات و رفع گروهی از موانع، در گرو اراده بخش‌های دولتی دو کشور است. طبیعتا نمی‌توان از نقش بخش خصوصی و اثرگذاری آن در بحث مطالبه گری چشم پوشید.


انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.