سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیا ممکن است با تلاش کمتر به نتیجه بهتر دست یافت؟؟

بجز درس خواندن و کسب رتبه عالی در کنکور،  نحوه چینش کد رشته ها در انتخاب رشته با توجه به عوامل مختلف، تاثیر زیادی در قبولی فرد در دانشگاه های برتر کشور را دارد.

به گزارش خبرنگاربه گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،کنکوری ها بارها و بارها به این موضوع فکر می کنند که چقدر خوب می شود بتوانند با رتبه های ضعیف تر در رشته های اسم و رسم دار قبول شوند.این تصوری هیجان انگیز است که گاهی به واقعیت می پیوندد.

 

بجز درس خواندن و کسب رتبه عالی ،  نحوه چینش کد رشته ها در انتخاب رشته با توجه به عوامل مختلف، تاثیر زیادی در قبولی فرد در دانشگاه های برتر کشور را دارد. سامانه های تخمین رتبه می توانند کمک بسزایی در چینش کد رشته های انتخابی داشته باشند.
ورود به سامانه تخمین رتبه کنکور در لینک زیر

https://iranmoshavere.com/تخمین-رتبه/

 

چرا رتبه های ضعیف کنکور در دانشگاه های برتر قبول شدند؟

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور و مشاهده کارنامه اولیه در سایت سازمان سنجش آموزش کشور، داوطلبان به دنبال قبولی در دانشگاه های برتر می باشند اما نکته مهم اینجاست که چرا گاهی رتبه های نسبتا ضعیف کنکور موفق به تحصیل در دانشگاه های برتر کشور می شوند؟ این مسئله همچنان به صورت علامت سوالی در ذهن متقاضیان می باشد که چگونه برخی از افراد با وجودی که برای موفقیت در کنکور سراسری، تلاش چندانی نکرده اند و نتایج اولیه آن ها قابل قبول نمی باشد، سال جدید را با تحصیل در دانشگاه های پر متقاضی و برتر کشور شروع می نمایند. پاسخ به این سوال مهم، عوامل زیادی را در بر می گیرد که در ادامه این مقاله به موارد مهم آن، به طور جامع می پردازیم.

1 - انتخاب رشته خوب در مقابل انتخاب رشته  بد

یکی از مهم ترین دلایل پذیرش افراد در دانشگاه های برتر نحوه چینش کد رشته های آن ها است ، تا حدی که اگر رتبه های برتر نیز این فرآیند را به صورت اصولی و درست انجام ندهند، تمام زحمات آن ها در طول سال از دست خواهد رفت. انتخاب رشته کنکور سراسری یکی از مسائل چالش بر انگیزی است که داوطلب بایستی علاوه بر دقت و مهارت، مطالعه کامل در این رابطه داشته باشد و یک سری از نکات مهم را حتما رعایت کند و احتمالا کمک گرفتن از یک مشاور کار بلد بسیار کمک کننده خواهد بود.

 

2 - آیا کارنامه خود را درست تجزیه و تحلیل کرده اید؟

داوطلب با توجه به درصد هایی که در دروس مختلف کنکور کسب کرده است، می تواند در زیر گروه های مختلف انتخاب رشته نماید. اما قبل از این ها، ضروری است که با مطالعه جز به جز دفترچه انتخاب رشته، اطلاعاتی را در رابطه با قسمت های مختلف کارنامه به دست آورد.

 به طور مثال در برخی از سال ها دانش آموزان فقط و فقط با داشتن رتبه دو رقمی موفق به قبولی دررشته های پرمتقاضی می شدند اما در برخی سال ها به دلیل پذیرش بومی گزینی یا قطبی، رتبه های نه چندان مورد قبول نیز شانس پذیرش در دانشگاه های خوب را داشتند.

بنابراین در قدم اول کارنامه خود را به درستی تجزیه و تحلیل کنید و سپس دفترچه انتخاب رشته را با دقت مطالعه کنید.

3 - شرکت نکردن تمامی داوطلبان

هر ساله برخی از داوطلبان با وجود تکمیل فرآیند ثبت نام خود ، به دلایل زیادی قادر به شرکت در کنکور نمی باشند، در نتیجه ظرفیت های خالی جهت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها به وجود می آید. همچنین ممکن است متقاضی در کنکور شرکت نماید اما به علت ارائه نشدن رشته مورد نظرش در دانشگاه های نزدیک محل زندگی خود، از تحصیل منصرف شود و ترجیح بدهد که به تحصیل در یکی از دانشگاه های آزاد نزدیک محل سکونت خود، بپردازد.

در سال 99 نیز به علت وجود شرایط ناشی از ویروس کرونا و هراس از فراگیری این بیماری، بسیاری از داوطلبان با وجود رعایت پروتکل های بهداشتی از شرکت در کنکور و یا انتخاب رشته خودداری کردند. تمام این عوامل، باعث ایجاد تغییر در روند پذیرش دانشگاه های مختلف می گردد و ظرفیت های موجود را نیز تغییر می دهد.  

4 - توجه به جایگاه دانشگاه

با وجود اینکه دانشگاه های بسیار خوبی در کشور وجود دارند، برخی از این دانشگاه ها به دلیل داشتن متقاضیان زیاد از جهت وجود امکانات آموزشی عالی، سخت گیرانه تر دانشجو می پذیرند. پس قبل از قبولی در دانشگاه های خیلی خوب، ضروری است که فرد با مطالعه کافی، از رتبه بندی دانشگاه های آزاد و سراسری برتر کشور آگاه شود، چرا که برخی از دانشگاه های آزاد برتر کشور نیز به علت داشتن متقاضیان زیاد، هیئت علمی نخبه، امکانات آموزشی به روز و مقالات علمی پژوهشی بسیار، در پذیرش دانشجو سخت گیر هستند و قبولی در این نوع از دانشگاه های آزاد به نسبت سخت تر از قبولی در دانشگاه های روزانه و سراسری شهر های دور افتاده در ایران می باشد.  همچنین ممکن است دانشگاهی تازه تاسیس شده باشد اما امکانات آموزشی خوبی داشته باشد و جزو مراکز علمی برتر حساب شود ولی داوطلبان زیادی این موضوع را ندانند، در نتیجه شانس قبولی فردی که با وجود نداشتن رتبه خوب، برای قبولی در این دانشگاه انتخاب رشته انجام می دهد، افزایش می یابد.  

5 - خرید صندلی دانشگاه های برتر

خرید صندلی برای ادامه تحصیل در دانشگاه مورد نظر، مسئله ای است که ممکن است باعث قبولی برخی داوطلبان در دانشگاه های برتر کشور شود. هر چند که این امر، غیرقانونی است  و در صورت آگاهی مراجع مربوطه از خرید صندلی داوطلب، علاوه بر از دست رفتن وقت و هزینه، تمام مدارک تحصیلی شخص باطل می شود، اما متاسفانه برخی از متقاضیان به این مسئله اهمیت نمی دهند و دست به انجام چنین کاری می زنند.

6 - توجه به اصلاحات دفترچه انتخاب رشته و تکمیل ظرفیت

در نظر گرفتن اصلاحیه های منتشر شده در رابطه با فرآیند تکمیل ظرفیت یا تغییر تعداد نفرات مورد پذیرش در دانشگاه های مختلف از طریق سایت سازمان سنجش، بسیار مهم است.

رشته هایی که داوطلبان می خواهند به تحصیل در آن بپردازند اما به دلیل نداشتن نتیجه علمی مناسب ، قبولی در آنها بسیار سخت و دور از انتظار می باشد، ممکن است در اصلاحیه های تکمیل ظرفیت سازمان سنجش که بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور منتشر می گردد، درج شوند و فرصت دوباره ای را جهت پذیرش دانشجو ارائه دهند. اما از آن جایی که متقاضیان اطلاعات کامل و جامعی را در این رابطه ندارند و اغلب از زمان انتشار این اطلاعیه ها، بی خبر هستند، شانس قبولی خود برای رشته های  مورد نظر در دانشگاه های برتر کشور را از دست می دهند..

7 - سهمیه های کنکور

میزان اعمال سهمیه ها جهت قبولی داوطلبان در دانشگاه های مورد نظر، تاثیر بسزایی دارد. سهمیه های مناطق، ایثارگران، خانواده شهدا، بهیاری و...، از مواردی هستند که می توانند در پذیرش دانشجو برای تحصیل در دانشگاه های برتر کشور، داوطلب را یاری نمایند. هر چند ممکن است افراد درصد قابل قبولی برای دروس بودجه بندی شده در کنکور کسب نکرده باشند یا رتبه و تراز خوبی را به دست نیاورده باشند. در صورت داشتن سهمیه، بهتر است که در هنگام ثبت نام کنکور سراسری حتما آن را ذکر نمایید تا در زمان اعلام نتایج اولیه، رتبه بهتری در کارنامه اولیه شما درج شود و دست باز تری در انتخاب رشته داشته باشید.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: نبض بازار ، کنکور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محسن
۲۲:۱۸ ۲۸ آذر ۱۴۰۱
امسال اصلا نمیشه تخمین رتبه انجام داد.عمومی ها حذف شده.نمیدونم چجوری میخوایم انتخاب رشته کنیم...