او افزود: در مسیر مشخصی که برای بهرهگیری از ظرفیت بالقوه و بالفعل پیمانکاران، سازندگان و تولیدکنندگان تجهیزات و کالاها در داخل کشور، مدیریت نقدینگی و هزینهکرد مناسب منابع مالی از سوی وزارت نفت در سال ۹۲ ترسیم شد، بر مبنای برداشت حداکثری از میدان مشترک پارس جنوبی به خصوص در بلوکهای مرزی، توسعه فاز ۱۴ به دلیل قرارگیری در شمالیترین بلوک مخزنی، در اولویت آخر و پس از فازهای ۱۳ و ۲۲، ۲۳ و ۲۴ قرار گرفت.
مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی عنوان کرد: مهمترین اقدامات صورتگرفته برای تحقق اهداف طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی را توسعه کامل بخش فراساحلی است.
توسلیپور ادامه داد: با توجه به اهمیت برداشت سهم ایران از میدانهای مشترک و دستیابی به اهداف اصلی طرح که برداشت روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز غنی از موقعیت چهار سکوی دریایی بود، مقرر شد تا در طرح توسعه فاز ۱۴ ابتدا بر روی بخش فراساحلی تمرکز جدی صورت گیرد.
او افزود: بدین ترتیب با تلاش شبانهروزی پیمانکاران و کارفرمای طرح در بخش دریایی اجرای عملیات حفاری چاههای گازی، عملیات احداث خطوط لوله دریایی، عملیات ساخت، نصب و راهاندازی چهار سکوی گازی در موقعیت مخزنی این فاز انجام شد.
مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: در کنار تکمیل چاهها و راهاندازی دو رشته خط لوله انتقال گاز از دریا به پالایشگاه خشکی، در مجموع تاکنون ۲۲.۵ میلیارد مترمکعب گاز از موقعیت بلوک مخزنی این طرح استخراج و با استفاده از ظرفیت آزاد پالایشگاههای مستقر در منطقه پارس ۲ شیرینسازی و به شبکه سراسری گاز تزریق شده است.
توسلیپور افزود: پیشرفت کلی این طرح ۸۸.۶۶ درصد است و سیاست وزارت نفت در هفت سال اخیر مبتنی بر توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی و افزایش سهم گاز طبیعی در سبد انرژی کشور بوده است.
بیشتر بخوانید
فعالیت ۴ هزار نیروی ایرانی متخصص در اجرای فاز ۱۴ پارس جنوبی
همه فازهای پارس جنوبی به استثنای فاز 14 پارس جنوبی تا سال 1397 وارد مدار تولید میشود
آخرین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی نصب شد
او بیان کرد: با این حال به دلیل چالشهایی که از محل تشدید تحریمهای ظالمانه بینالمللی علیه کشور در سالهای متمادی حادث شده است، تا حدودی امکان دسترسی به برخی از اقلام حیاتی ساخت خارج از جمله کمپرسورها، سیستمهای کنترل و ابزار دقیق، توربواکسپندرها، لولههای CRA و... با موانعی مواجه شد.
مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی عنوان کرد: نبود چابکی در ساختار دولتی پیمانکار طرح و طولانی شدن فرآیند تامین کالا را از دیگر چالشهای پیش روی توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی است.
توسلیپور تاکید کرد: بیثباتی مدیریتی در شرکت پیمانکار به عنوان راهبر کنسرسیوم و انتصاب ۹ مدیرعامل از سال ۸۹ تاکنون به نقض تصمیمهای مدیران قبلی و به تبع آن دوبارهکاریهای فراوان منجر شده است، با این حال وزارت نفت به دلیل اهداف عالیه تقویت پیمانکاران و افزایش سطح توان شرکتهای داخلی، بدون در نظر گرفتن اختیار خلع ید، مصمم است تا این طرح را که از نیمه راه گذشته، به سرانجام برساند.
او با اشاره به پیشرفت ۸۴ درصدی بخش پالایشگاهی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، سفارشگذاری همه کالاهای بدون سفارش، تعیین تکلیف و سفارشگذاری مجدد برخی از کالاهای اصلی و استفاده از ظرفیت هر یک از اعضای کنسرسیوم جهت عبور از هزارتوی موانع بلند تحریم در تامین کالا را از جمله اقدامات انجام شده در ماههای گذشته برشمرد.
دیروز وزیر نفت، بهدلیل قانع نشدن نماینده دشتستان در مجلس، اولین کارت زرد مجلس یازدهم را نگرفت. پرسش ابراهیم رضایی، علت تاخیر در توسعه پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی بود. بیژن زنگنه در پاسخ به این پرسش به افتخارات پارس جنوبی پرداخت.
یکی از انتقاداتی که به توسعه پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در سالهای اخیر میشود آن است که سرعت پیشرفت آن با کندی مواجه است. در سه سال اول طرح و در فاصله خرداد ۱۳۸۹ تا خرداد ۱۳۹۲ به پیشرفت ۵۹.۸۸ درصدی در بخش پالایشگاهی دست یافت و حالا با گذشت هفت سال از آن زمان به پیشرفت ۸۴ درصدی رسیده است یعنی در ۷ سال فقط ۲۵ درصد به پیشرفت آن اضافه شده است.
انتهای پیام/م