سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۲۵۰ دانش آموز کردستانی دارای آسیب شنوایی هستند

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: در سال تحصیلی جاری ۲۵۰ دانش‌آموز دارای آسیب شنوایی در مدارس با نیاز‌های ویژه و مدارس عادی این استان مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،خلیل رنجبر رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: از این تعداد، ۵۲ دانش‌آموز دختر و پسر دارای آسیب شنوایی در دوره‌های مختلف تحصیلی در مدارس با نیاز‌های ویژه استان تحصیل می‌کنند.

او افزود: همچنین با توجه به سیاست یکپارچه سازی آموزش و تلاش در راستای نزدیک شدن دانش‌آموزان استثنایی به جامعه عادی، ۱۹۸ دانش آموز تلفیقی - فراگیر دارای آسیب شنوایی خفیف تا شدید در کنار همسالان خود و در دوره‌های مختلف تحصیلی مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه آسیب شنوایی پس از نیاز ویژه ذهنی و مشکلات جسمی - حرکتی بیشترین آمار معلولیت دانش آموزان را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: این اختلال آثار ظاهری چندان مشخصی ندارد، ولی مبتلایان به آن در سازگاری‌های اجتماعی با چالش‌های فراوانی روبه رو هستند.

او یادآور شد: با تشخیص به موقع و مداخله بهنگام می‌توان عوارض کم شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، از این رو غربالگری قبل از یک ماهگی، اقدامات تشخیصی در سه ماهگی و اقدامات طبی، دارویی، درمانی و توانبخشی مانند کاشت سمعک استخوانی و نامریی و کاشت حلزون قبل از شش سالگی باید انجام شود.

رنجبر تاکید کرد: یکی از سخت‌ترین معلولیت‌ها ناشنوایی است و خانواده و جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعداد‌ها و توانایی‌های او یاری‌رسان باشند.

او گفت: شیوه رفتار با فرد دارای آسیب شنوایی در رشد عاطفی، سازگاری‌های اجتماعی و فراگیری مهارت‌های زبانی و تحصیلی او بسیار مهم و تعیین کننده است.

رنجبر کاهش یادگیری مهارت‌های اجتماعی، افت مهارت‌های شغلی، تحصیلی و کناره‌گیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلاتی اعلام کرد که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر ناراحتی‌های روانی، خلقی و تحمیل هزینه‌های بالای توانبخشی با آن مواجه است.

نهم مهر برابر با  سی ام سپتامبر، روز جهانی ناشنوایان است.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.