سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های خراسان رضوی عنوان کرد:

نیاز به بودجه ۴ هزار میلیارد تومانی برای ساخت راه‌های خراسان رضوی

رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های خراسان رضوی گفت: تکمیل و ساخت راه‌های خراسان رضوی به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،رضا پورمحمدی رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های خراسان رضوی با انتقاد از بودجه ناچیز اختصاص یافته به ساخت راه‌های این استان گفت: اعتبار اختصاص داده شده به راه و شهرسازی استان برای ساخت راه‌ها بسیار کم است و برای اجرای حدود ۷۰۰ کیلومتر راه در استان اگر به طور متوسط برای هر کیلومتر راه ۵ میلیارد تومان اعتبار که کمترین میزان اعتبار است در نظر بگیریم و تا سال‌های آینده هیچ تورمی اتفاق نیفتد برای تکمیل این راه‌ها که شامل بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی می‌شود نیاز به ۴ هزار میلیارد تومان بودجه داریم و اگر طبق روال معمول سالی ۲۰۰ میلیاردتومان اعتبار دراختیار ما قرار دهند، ۲۰ سال دیگر زمان نیاز داریم تا مبلغ ۴ هزارمیلیارد تومان برای تکمیل این راه‌ها به دست ما برسد و اگر تورم ۲۰ درصدی را به این مبلغ اضافه کنیم ما باید ۱۶ هزارمیلیارد تومان بودجه داشته باشیم. کسری بودجه مهم‌ترین موضوعی است که گریبان ما را گرفته است.

هزینه ساخت هر کیلومترراه از ۵ تا ۳۰ میلیارد تومان

او افزود: در استان هفت طرح مهم در قالب ۲۵ قرارداد داریم که نزدیک به ۲۵۰ کیلومتر راه را دربر می‌گیرد، اما راه‌های استان که نیاز به اقدامات عمرانی دارد بیشتراز این عدد است. این طرح‌ها که شامل بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی است معمولا طرح‌های بزرگی است و نیاز به بودجه‌ای کلان دارد واگر بخواهیم به صورت دقیق میزان نیاز بودجه در هر راه را اعلام کنیم باید گفت در راه‌های اصلی که دشت و تپه ماهور باشد، برای هر کیلومتر ۵ میلیارد تومان بودجه نیاز است، اما در راه‌های صعب‌العبور این مبلغ بیشتر می‌شود به طوری که در مسیردرگز که راه صعب العبور است، با احتساب تونل‌هایی که در نظر گرفته شده و کوهستانی بودن مسیر‌ها برای احداث هر کیلومتر بیش از ۳۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

بیشتر بخوانید


رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های خراسان رضوی ادامه داد: برای اتمام همین ۲۵ قرارداد که ۱۳۵ کیلومتر از آن باقی مانده است به ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. هم اکنون اگر در سال ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به راه و شهرسازی اختصاص دهند، بدون در نظر گرفتن تورم تا پنج سال دیگرفقط ساخت راه‌هایی که در قالب ۲۵ قرار داد تعریف شده طول می‌کشد.

چند پیشنهاد برای سرعت بخشی به ساخت راه‌ها

پورمحمدی بیان کرد: یکی از موضوعات دیگری که می‌تواند به ساخت راه‌ها کمک فراوانی داشته باشد، ورود قیر به حوزه توزیع و ساخت راه هاست.

او تصریح کرد: اکنون برای هر کیلومتر راه حدود ۳۰۰ میلیون تومان به خرید قیر اختصاص داده می‌شود و ما معتقدیم که وزارت نفت باید برای سرعت بخشی به ساخت راه‌ها سهم زیر ساخت‌ها را بدهد و از طرفی باید زمینه سازی برای ورود بخش خصوصی به این بخش انجام شود.

این مقام مسئول تاکید کرد:یکی از موضوعات دیگر که در جلسات استان و کشور بار‌ها به آن اشاره کرده‌ام چند سوال بوده است، چرا نباید از سوخت سهمیه‌ای برای ساخت راه‌ها اختصاص داده شود در حالی که جاده‌ها سهم زیادی در تسهیل خدمات سوخت رسانی دارند و از طرفی قسمت زیادی از سوخت روی همین جاده‌ها و به واسطه تردد خودرو‌ها مصرف می‌شود و چرا عوارض خودرو‌هایی که در جاده‌های بیرون شهر تردد می‌کنند نباید به جای رفتن به خزانه شهرداری‌ها صرف ساخت راه‌ها شود؟


انتهای پیام//م. م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.