سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیماری هاری چگونه منتقل می شود؟

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور گفت: بیماری هاری از طریق گاز گرفتن یا لیسیدن زخم بوسیله حیوان هار منتقل می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر علی سلیمانی رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور گفت: بیماری هاری از طریق گاز گرفتن، لیسیدن زخم یا محل پاره شدگی پوست، چنگ زدن و یا ایجاد خراش توسط حیوان هار منتقل می شود.

او افزود: طرح واکسیناسیون سگ‌ها برای مبارزه با بیماری هاری در نیشابور و زبرخان از اول مهرماه آغاز شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور ادامه داد: در این طرح حدود ۷ هزار قلاده سگ صاحبدار بصورت رایگان توسط اکیپ‌های دولتی و خصوصی دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری هاری واکسینه می شوند.

سلیمانی بیان کرد: بیماری هاری یک بیماری خطرناک مشترک بین انسان و دام می باشد که درمان ندارد؛ اگر در این بیماری به موقع اقدامات بهداشتی و واکسیناسیون انجام نشود، منجر به مرگ می شود.

او تصریح کرد: بیماری هاری در انسان بصورت انفالیت حاد و کشنده است که دارای علائم اولیه شامل تب، سر درد، بی اشتهایی، تهوع، درد گلو، بی خوابی، بی قراری، حساسیت زیاد است و علائم این بیماری در حیوانات ممکن است به سه مرحله اخطاری، تحریکی و فلجی تقسیم شود.
 
 رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور تاکید کرد: در بسیاری از حیوانات نشانه اولیه بصورت تغیر رفتار مشاهده می‌شود که شامل ریزش بزاق، فلج شدن سریع عضلات حلقی و جوشی است که در فرم خشمگین، سگ‌ها و حیوانات مردم و هر شی متحرک را گاز می گیرند و اشیاء خارجی را می‌بلعند.

سلیمانی با بیان اینکه پیشگیری از بیماری هاری اهمیت بالایی دارد، گفت: مردم در  روستا‌ها برای واکسیناسیون سگ‌های خود با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری کنند و در صورتی که مورد گزش سگ قرار گرفتند سریعا به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا محل زخم شست و شو و ضد عفونی و واکسن و سرم هاری به آن‌ها تزریق شود.

انتهای پیام//ر. ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.