رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور گفت: ۱۲ رأس گاو شیری به علت ابتلا به بروسلوز از یک واحد گاوداری در این شهرستان شناسایی و حذف شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی سلیمانی رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور گفت: اکیپ مبارزه با بیماری سل و بروسلوز این اداره در شهریور ماه امسال با انجام آزمایشات لازم، ۱۲ رأس گاو شیری مبتلا به بروسلوز را مثبت تشخیص داد و به کشتارگاه اعزام کرد.

او با بیان اینکه بیماری تب مالت یا بروسلوز بیماری مشترک بین انسان و دام می‌باشد و گاو‌های مبتلا بایستی از چرخه تولید شیر حذف شوند، افزود: به همین منظور اکیپ سل و بروسلوز با مراجعه به گاوداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی از گاو‌های شیری خونگیری به عمل آورده و با انجام آزمایشات مربوطه شامل رز بنگال، رایت گاو‌های بروسلوزی را شناسایی و برای جلو گیری از انتشار بیماری به کشتارگاه اعزام می‌کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور مهم ترین علامت بروسلوز در دام‌ها را سقط جنین عنوان کرد و  ادامه داد: انجام واکسیناسیون گوساله‌های ماده ۴ تا ۸ ماه، انجام واکسیناسیون یادآور در گاو‌های شیری، جمع آوری مرتب کود، ضدعفونی منظم اصطبل و زایشگاه گاوداری، شعله افکنی محوطه گاوداری، خرید گاو از گاوداری‌های پاک که تحت پوشش اکیپ سل و بروسلوز قرار دارند، گزارش موارد سقطی به دامپزشکی و به هیچ وجه به جنین سقط شده بدون دستکش دست نزنند.

سلیمانی بیان کرد: از ابتدای امسال از ۶ هزار رأس گاو شیری خونگیری برای مبارزه با بیماری بروسلوز به عمل آمده است و تا پایان سال ١٢ هزار رأس مورد آزمایش و خونگیری قرار خواهند گرفت.

او تصریح کرد: دامداران بایستی در طرح رایگان واکسیناسیون بیماری بروسلوز که در شهریور ماه در جریان است جهت مایه کوبی دام‌های خود با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری کنند تا دام‌ها و همچنین خودشان بیماری نگیرند و افرادی که از شیر دام‌های‌شان استفاده می‌کنند بیمار نشوند.

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور در خصوص فرآورده‌های لبنی پاستوریزه تاکید کرد: باید از فرآورده‌های لبنی پاستوریزه استفاده کرد، شیر محلی که توسط برخی از افراد به درب منازل آورده می‌شود، خطر ابتلا به بیماری سل و برسلوز را به دنبال دارد؛ در صورت اصرار به مصرف این‌گونه شیر‌ها که متاسفانه زیاد گزارش می‌شود، حتما از گاوداری‌هایی تهیه شود که دام‌هایشان از نظر سل و بروسلوز سالم است و حتما باید به مدت ۵ دقیقه شیر را جوشاند.

سلیمانی اظهار کرد: پرسنل دامپزشکی در حین انجام واکسیناسیون و تزریق به دام، حل کردن واکسن برای تزریق و یا نمونه برداری از جنین‌های سقط شده مبتلا به بروسلوز می‌شوند و در ٢ سال گذشته ۶ نفر از واکسیناتور‌های این شبکه مبتلا به بروسلوز شده اند، اما پس از درمان و بهبودی دست از تلاش و کوشش بر نداشته تا بتوانند بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را کنترل و کاهش دهند و سلامت و امنیت غذایی را به شهروندان هدیه دهند.

 
انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.