سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گاز رسانی به روستا‌های بالای ۲۰ خانوار در خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: گازرسانی به تمام روستا‌های واجد شرایط خراسان رضوی تا سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، هرسال با شروع ماه‌های منتهی به فصل سرما موضوع گازرسانی به روستا‌های خراسان رضوی ، تبدیل به یکی از مطالبات اصلی روستاییان می‌شود.
 
هم اکنون بیش از۲۶۷۸ روستای هدف گازرسانی در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد تا امروز به ۲۲۸۹ روستا گاز رسانی شده است و ۳۱۱ روستا در حال گازرسانی است، اما هنوز ۷۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در خراسان رضوی وجود دارد که اقدامی برای گاز رسانی به آن‌ها انجام نشده است و به عبارتی ۳۸۹ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت در خراسان رضوی وجود دارد که چشم امید به سرعت بخشی به گازرسانی مسئولان خراسان رضوی دارند.

 

چرا سرانه گازرسانی به روستا‌ها متفاوت است؟


حسن افتخاری مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی در این باره گفت: برای گازکشی هر روستا سازو کار مشخص و از پیش تعیین شده‌ای در تمام کشور وجود دارد.
 
او افزود: ابتدا باید ارزیابی‌های فنی انجام شود و طبق مطالعات و محاسبات فنی مهندسی مسیر‌های گازرسانی و روش‌های آن و ملزوماتش مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت هزینه لازم محاسبه و به تعداد خانوار هر روستا تقسیم شود و با این فرمول سرانه هر خانواده در روستا به دست می‌آید که این سرانه در چندسال پیش برای هر خانوار شش میلیون تومان بود که سال گذشته این عدد به ۱۲ میلیون تومان افزایش یافت.
 
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی ادامه داد: نکته‌ای که باید درباره دلیل متفاوت بودن سرانه برخی روستا‌ها با یکدیگر مطرح کرد این است که در برخی روستا‌ها به دلیل صعب العبور بودن یا دور بودن روستای هدف از شهر‌ها این سرانه تا ۲۵ میلیون تومان تغییر می‌کند.

حسن افتخاری به اصلاح بودجه امسال با هدف سرعت بخشی به گازرسانی روستا‌ها اشاره و بیان کرد: شرکت گاز خراسان رضوی برای گاز رسانی به روستا‌ها اصلاح بودجه امسال را در دستور کار قرار داد که تمام مراحل آن انجام شده و فقط مصوبه نهایی سازمان مدیریت باقی مانده است که اگر مصوبه سازمان مدیریت اجرا شود بودجه ۸۵۰ میلیاردی امسال خراسان رضوی به بالای هزار میلیارد تومان می‌رسد و تاثیر به سزایی در سرعت بخشی به گازرسانی به روستا‌ها دارد.

 او در پاسخ به گلایه مردمی در زمینه روند کند اجرای گازرسانی به برخی روستا‌ها تصریح کرد: ما به روستاییان حق می‌دهیم که درباره این موضوعات گلایه‌هایی داشته باشند، اما امسال چند نکته باعث شد که روند گازرسانی به روستا‌ها نسبت به سال‌های قبل با مشکلات بیشتری روبه رو شود که از آن جمله می‌توان به افزایش ناگهانی قیمت‌ها، شیوع کرونا و صعب العبور بودن برخی روستا‌ها اشاره کرد به طوری که اگر ما در روستا‌هایی که در دشت واقع شده اند روزی ۱۰۰ متر پیشرفت کار داشته باشیم در این روستا‌ها این مقدار به ۱۰ متر می‌رسد.
 

بیشتر بخوانید


مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی تاکید کرد: برای گازرسانی به برخی روستا‌ها به شدت نیازمند همکاری و صدور مجوز بعضی سازمان‌ها از قبیل محیط زیست، سازمان حمل و نقل جاده‌ای "برای عبور طولی و عرضی منابع طبیعی" و منابع طبیعی هستیم.
 
افتخاری اظهار کرد: اگر چه تا امروز همکاری‌های خوبی انجام شده، اما برخی موارد و بوروکراسی اداری، ما را رنج می‌دهد و ما برای پیشرفت سریع کار به همکاری این سازمان‌ها نیاز داریم، زیرا همکاری بیش از پیش آن‌ها باعث سرعت بخشی بیشتر پروژه‌ها و در نتیجه گازرسانی سریع‌تر روستا‌ها خواهد شد.
 
 او در پاسخ به گلایه برخی روستاییان مبنی بر گازکشی نشدن روستاهایشان باوجود نزدیکی به شهر‌ها افزود: اگر ما بخواهیم نزدیک‌ترین روستا به شهر را مثال بزنیم باید به روستای مغان اشاره کنیم که نزدیک‌ترین روستا به مشهد است، اما مسیر سخت دسترسی به این روستا و کوهستانی بودن آن و دیگر روستا ها باعث شده است که امروز نتوانیم به این روستا‌ها گازرسانی کنیم و امیدواریم  روستا‌های اطراف این مسیر تا شهریور سال آینده گاز رسانی شوند.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی تمام روستا‌های خراسان رضوی گازرسانی می‌شوند، ادامه داد: امسال مجموع اعتبارات مصوب ما حدود ۸۶۰ میلیارد تومان در بخش گازرسانی است و ما هم اکنون ۲۶۷۸ روستای هدف برای گازرسانی داریم که عمدتاً روستا‌های بالای ۲۰ خانوار هستند.
 
افتخاری بیان کرد: تا امروز از این تعداد به ۲۲۸۹ روستا گاز رسانی شده و ۳۱۱ روستا  در حال گازرسانی است، ۷۸ روستای دیگر باقی می‌ماند که هنوز عملیات گازرسانی آن‌ها شروع نشده است که امیدواریم عملیات اجرایی بخشی از آن را نیمه دوم امسال و باقی مانده را سال آینده شروع کنیم و به این ترتیب در نهایت تا سال ۱۴۰۱ هیچ روستای بالای ۲۰ خانوار بدون گاز نخواهد بود.
 
منبع:خراسان
 
انتهای پیام// ف.ک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.