سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجاورت خراسان رضوی با پالایشگاه خانگیران سرخس؛

عامل ارزش حرارتی پایین‌تر گاز مصرفی در خراسان رضوی

خراسان رضوی به دلیل مجاورت با پالایشگاه خانگیران ارزش حرارتی پایین تری از گاز را دریافت می‌کند، در حالی که هر چه به سمت مرکز و جنوب کشور نزدیک می‌شویم ارزش حرارتی گاز بالاتر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی کفاش نایب رئیس کمیته بهینه سازی مصرف انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت:در بحث ارزش حرارتی گاز با مشکل مواجه هستیم. در واقع استان خراسان رضوی به دلیل مجاورت با پالایشگاه خانگیران ارزش حرارتی پایین تری از گاز دریافت می‌کنیم در حالی که هر چه به سمت مرکز و جنوب کشور نزدیک می‌شویم ارزش حرارتی گاز بالاتر است. به بیان دیگر یارانه پنهانی که به صنایع انرژی بر در شرق کشور اعطا می‌شود، هزینه تمام شده بیشتری برای محصول این شرکت‌ها دارد. 
 
او افزود: سیاست گذاری‌ها در حوزه انرژی با چالش‌های فراوانی مواجه است. رایگان کردن برق به نحوی که در کشور ما پیاده می‌شود در هیچ کجای دنیا اتفاق نمی‌افتد.

بیشتر بخوانید

رئیس کمیته بهینه سازی مصرف انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: قطعا رایگان کردن انرژی با سیاست‌های بهینه سازی مصرف انرژی دچار مغایرت‌های گوناگونی می‌شود و برای فعالان حوزه انرژی مشکلات زیادی را به همراه می‌آورد؛ لذا بهتر است بر این مباحث مطالعات کارشناسی بیشتری صورت گیرد.
 
کفاش  بیان کرد: عدم امکان رقابت پذیری صنایع یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در پی رایگان شدن انرژی برای مصارف خانگی و افزایش قیمت انرژی برای صنایع حاصل می‌شود؛ چرا که دیگر صنعت سیمان، کاشی و فولاد نمی‌توانند با کشور‌های همجوار رقابت کنند و از صادرات آن جلوگیری می‌شود.

او با اشاره به اینکه یارانه انرژی به کل مردم داده شود، و برای دهک‌های پایین جامعه عدالت اجتماعی بیشتری رعایت شود، تصریح کرد: پیشنهاد این است که افزایش قیمت انرژی ابتدا از حوزه خانگی آغاز شود، چرا که نباید از حوزه انرژی‌های پنهان فشاری بر صنایع تحمیل شود.

نایب رئیس کمیته بهینه سازی مصرف انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: باید تصمیم گیری در خصوص هدفمندی یارانه‌ها متناسب با موقعیت استان باشد، مبحث هدفمندی یارانه‌ها فراگیر و پیچیده است لذا باید صرفا بر بخشی از این موضوع تمرکز کرد و برای آن راهکار عملیاتی ارائه داد.

انتهای پیام//ف. ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.