سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می دهد؛

همت دانش بنیان ها برای مقابله با کرونا ویروس

چندین ماه است که دنیا درگیر ویروس کروناست، ویروسی که باعث فلج شدن کسب‌ و کارها، نهادها، مراکز آموزشی و حتی برخی صنایع بزرگ در جهان شده است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شرکت دانش‌بنیان یا متمرکز بر دانش (Knowledge enterprise) به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دانش و فناوری، جزئی جدایی‌ناپذیر از دارایی اساسی آن ها است و در واقع آن ها یکی از محورهای اساسی در اقتصاد دانش بنیان و رشد و توسعه جوامع امروز به شمار می‌آیند.

این شرکت ها در هشت ماه اخیر و پس از شیوع ویروس کرونا در کشور همگام با سایر بخش‌ها و در جهت ایفای مسئولیت اجتماعی خود وارد میدان مقابله با این بیماری از طریق تولید اقلام و محصولات مورد نیاز به‌ویژه در بخش‌های بهداشتی و پزشکی مانند انواع ماسک و محلول‌های ضد عفونی کننده شدند.

شرکت‌های دانش‌بنیان با عزم و اراده‌ خود موفق شدند گام‌های بلندی در حوزه‌های پیشگیری،‌ تشخیص و درمان هدف‌گذاری و اجرایی کنند؛ به طوری که توانستند در بسیاری از تجهیزات و امکانات مراقبتی و درمانی ویروس کرونا خودکفا شوند و نیازی به واردات تجهیزات بیمارستانی همچون ماسک‌های N۹۵، مواد ضدعفونی‌کننده، کیت‌های تشخیصی و پلاسما درمانی نداشته باشیم و این تولیدات را به سمت صادرات سوق دهند.

فعالیت ۱۲ شرکت فن آور و دانش بنیان برای مبارزه با کرونا ویروس

ماحصل فعالیت این جوانان تولیداتی بود که توانست بخش قابل توجهی از کمبودها و دغدغه های حوزه سلامت و بهداشت را برای مقابله با کرونا کاهش دهد.

موسوی تولیدکننده محلول ضدعفونی کننده در چهارمحال و بختیاری گفت: ما در راستای کمک به مدافعان سلامت استان فعالیت می کنیم.

فرج زاده کارشناس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری گفت: درحال حاضر ۷۳۸ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه در  ۱۲ شرکت فن آور و دانش بنیان در حوزه تولید محصولات مبارزه با کرونا ویروس فعالیت می‌کنند.

او افزود: محصولات این شرکت ها در داروخانه ها و مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری توزیع می شود.

این دستاوردها فقط مشتی نمونه خروار از توانمندی های علمی فناوران چهارمحال و بختیاری است.

پژوهش مدیرعامل شرکت تولیدکننده نانونقره در چهارمحال و بختیاری گفت: از آن جایی که مواد ضدعفونی کننده برپایه هیپو کلرید سدیم است، این محصول جدید نانو نقره، ارزان‌تر از بقیه شوینده‌ها برپایه الکل است.

او افزود: این واحد تولیدی یکی از معدود واحدهای صنعتی در تولید محصولات ضدعفونی بر پایه نانونقره در کشور و نخستین واحد در چهارمحال و بختیاری است.

پیرعلی رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری با اشاره به ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: تسهیلاتی با کارمزد چهار درصد از صندوق پژوهش و فناوری استان در اختیار این شرکت ها قرار می گیرد.

او اضافه کرد: هم اکنون ۶۸ شرکت فن آور و دانش بنیان در چهارمحال و بختیاری مشغول به فعالیت هستند.

فناوران پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری در راستای مبارزه با شیوع ویروس کرونا، موفق به ساخت دستگاه ماسک سه لایه پزشکی شدند.

فناوری تولید این دستگاه‌ها، تا پیش از این در اختیار چند شرکت اروپایی و چین بود.

دوخت ماسک سه لایه به صورت تمام اتوماتیک

اسماعیل پیرعلی رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری گفت: این پارک پس از شیوع ویروس کرونا در راستای تأمین و تولید محصولات فناورانه و نوآورانه پیشرو و پیشتاز بوده است که دستگاه ماسک سه لایه پزشکی یکی از آن موارد است.

او افزود: با استفاده از این دستگاه ها، تمامی مراحل دوخت ماسک سه لایه به صورت تمام اتوماتیک انجام می شود.

پیرعلی اضافه کرد: طراحی و ساخت این دستگاه ها ۱۰۰ درصد توسط  شرکت ها صورت می گیرد.

او ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، شرکت های فناور و دانش بنیان پارک علم و فناوری استان در حوزه ساخت دستگاه تولید ماسک سه لایه، دستکش یکبار مصرف،  مواد ضدعفونی کننده، الکل سفید و سوآب نمونه برداری فعالیت می کنند.


بیشتر بخوانید


قاسمی تولیدکننده دستگاه ماسک سه لایه در چهارمحال و بختیاری گفت: چهار خانم و یک آقا در حوزه تولید ماسک از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ مشغول به فعالیت هستند.

او با بیان اینکه تاکنون ۲۵ دستگاه تولید ماسک توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید شده است افزود: روزانه حدود ۹ هزار ماسک سه لایه تولید می‌شود.

اکبریان دیگر تولیدکننده دستگاه ماسک سه لایه در استان اضافه کرد: طراحی و تولید ماسک‌های مختلف از جمله N۹۵ و سوپاپ دار هم در شرکت‌های دانش بنیان استان انجام می‌شود.

او ادامه داد: برای ساخت دستگاه ماسک سه لایه ۴۵ روز زمان نیاز است.

محققان چهارمحال و بختیاری عزمشان را جزم کردند تا ایران را از واردات ماسک به کشور بی نیاز کنند.

اکبریان اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا و همه گیری این بیماری، تیراژ تولید را بالا بردیم و روزانه به صورت دو شیفت کار می کنیم.

افزایش تولید ماسک با استفاده از دستگاه تمام ایرانی ماسک سه لایه 

با ساخت این دستگاه، سرعت تولید ماسک در یک ساعت از ۱۰ عدد به یک هزار ماسک افزایش یافت.

پیرعلی رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، جوانان حوزه دانش بنیان استان چهارمحال و بختیاری حدود پنج میلیون جفت دستکش یکبار مصرف، ۲۵ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده، ۵۰۰ هزار ماسک سه لایه و ۲۰۰ هزار سوآب توسط این شرکت‌ها را تولید کردند.

پرتودهی روزانه بیش از یک میلیون ماسک سه لایه

در قسمت دیگری از استان بزرگترین مرکز پرتودهی گامای کشور ماسک ها را پرتودهی می کند.

خانم همتی مدیر سایت پرتودهی گامای چهارمحال و بختیاری افزود: پرتودهی ماسک‌ها از صفر تا ۱۰۰ توسط متخصصین این مرکز انجام می‌شود.

رفیعی مدیرعامل سایت پرتودهی گامای استان هم اضافه کرد: این سایت روزانه بیش از یک میلیون ماسک را پرتودهی می کند.

در تولید انواع وسایل مورد نیاز برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به اشباع رسیده‌ایم

 اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره اقدامات و دستاوردهای کرونایی این ستاد معتقد است که پدیده شیوع ویروس کرونا یک پدیده زیست فناورانه و بیولوژیک است؛ بنابراین ستاد توسعه فناوری‌های زیستی معاونت علمی ماموریت پیدا کرد به عنوان دبیرخانه کارگروه علمی از شرکت‌های دانش‌بنیانی که توانایی ارائه راهکارهای خلاقانه، هدفمند و محصولات را در سه حوزه پیشگیری،‌ تشخیص و درمان کرونا دارند را حمایت کند.

او اضافه کرد: در حال حاضر نخستین محموله کیت‌ تشخیصی بر پایه الایزا که یک محموله ۴۰ هزار عددی بود به کشور آلمان صادر و یک محموله به ترکیه صادر شده است و این نشان‌دهنده شکوفایی ظرفیت‌های بالقوه‌ منجر به توسعه بازار صادراتی، در حوزه مقابله با کرونا توسط شرکت‌های دانش‌بنیان است.

اسماعیل قادری‌فر گفت: در حال حاضر کشور بزرگ و پرمدعایی مانند آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی ناله کمبود ونتیلاتور را می‌زنند که در این بین محققان ایرانی و شرکت‌های دانش‌بنیان با تیراژ حداقل ۳۰ دستگاه در روز و ۹۰۰ دستگاه در ماه موفق شدند این دستگاه را بر پایه آخرین استانداردهای روز دنیا تولید و فناوری ایرانی و کالای ایران ساخت پزشکی ایرانی را در خدمت درمان بیماران بر پایه استانداردهای روز دنیا قرار دهند.

در حال حاضر کشور در تولید انواع وسایل مورد نیاز برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به اشباع رسیده و خوشبختانه مراحل بالینی تست‌های پلاسمای کرونایی نیز مثبت اعلام شده است.

محققان و فناوران کشورمان برای شکست ویروس کرونا تا ریشه کنی آن پابه پای مسئولان، پزشکان، پرستاران و دیگر اقشار جامعه فعالیت می‌کنند.

خبر‌ها حاکی از آن است، شرکت‌های دانش بنیان کشور در زمینه تولید دارو و واکسن کرونا گام‌های قوی برداشته اند و در این زمینه هم پای دنیا حرکت می‌کنیم.

گزارش از نگار شیخ پور

انتهای پیام/ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.