سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توزیع بذر کلزای وارداتی برای کشاورزان مهابادی

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: تاکنون ۲۰۰ کیلوگرم بذر هیبرید وارداتی کلزا بین کشاورزان مهابادی توزیع شده است.

جعفر علیزاده رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: همزمان با کشت محصول کلزا، ۲۰۰ کیلوگرم بذر هیبرید وارداتی با قیمت ۶۰۰ هزار ریال بین کشاورزان مهابادی توزیع شده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه کشت کلزا از ۱۵ شهریور آغاز و تا پنجم مهرماه سال جاری ادامه دارد، افزود: سهمیه ابلاغی مهاباد جهت کشت کلزا ۱۵۰ هکتار بوده که تاکنون حدود ۳۰ هکتار آن زیر کشت محصول کلزا رفته است.


بیشتر بخوانید


علیزاده بیان کرد: انواع بذور هیبرید وارداتی و تولید داخل، برای کشت کلزا در این شهرستان تامین شده و مشکل بذور مناسب وجود ندارد.

او اذعان کرد: همچنین به ازای هر هکتار کشت کلزا سه کیسه کود محلول شامل: یک کیسه ۱۰.۵۲.۱۰ و یک کیسه کود ۲۰.۲۰.۲۰ و یک کیسه ده کیلوگرمی کود ۱۲.۱۲.۳۶ مناسب با مراحل رشد کلزا بصورت رایگان تأمین و تحویل داده خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین علاوه بر موارد فوق کود‌های یارانه‌ای به اندازه نیاز طول دوره رشد نیز از هم اکنون با قیمت یارانه‌ای در اختیار کلزا کاران قرار می‌گیرد و تسهیلات بانکی ۶۰ میلیون ریالی، برای هر هکتار در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مهاباد در خصوص قیمت خرید تضمینی کلزا گفت: برای سال زراعی آینده قیمت تضمینی هر کیلوگرم کلزا ۹۰ هزار ریال از سوی جهاد کشاورزی پیشنهاد شده، اما تاکنون این قیمت در شورای عالی اقتصاد تایید نشده است.

این مقام مسئول یادآور شد: در سال زارعی جاری در مجموع ۹۴ هکتار از زمین‌های زراعی این شهرستان زیر کشت دانه روغنی کلزا رفت که ۱۳ هکتار آن در اثر عوامل جوی از جمله سرمازدگی و تگرگ خسارت وارد شد و در مجموع بیش از ۸۹ تن کلزا در این شهرستان برداشت شد.

او عنوان کرد: کشاورزان با توجه به خشکسالی‌های پی در پی، کمبود آب و تغییر شرایط اقلیمی و کمک به روند احیای دریاچه ارومیه، باید به سمت کشت‌های استراتژیک با آب بری کم حرکت کنند که یکی از این محصولات دانه‌های روغنی از جمله کلزا است.

کشت دانه روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسوولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

انتهای پیام / س خ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.