به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، حجاب در لغت "مانع و جدایی" بین دو چیز معنی میشود، ولی در آموزههای اسلامی از آن به پوشاندن و پوشش یاد میگردد؛ در دین اسلام حفظ ارزشهای وجودی انسان مورد تأکید قرارگرفته ازاینرو در این دین مقدس چه زن و چه مرد به حجاب و عفاف دعوتشده است.
با نگاهی گذرا به تاریخ میتوان به این مهم پی برد که حجاب تنها در دین اسلام خلاصه نمیشود، در آیین زرتشت، یهود و مسیحیت هم حجاب بر زنان امری لازم بوده است. کتابهای مقدس مذهبی، دستورات و احکام دینی، آداب و مراسم و سیره عملی پیروان این ادیان چهارگانه، بهترین شاهد و عالیترین گواه بر اثبات این مدعاست.
حجاب زنان، از سنن قدیمی تمدنهای بشری بوده است و در ادیان الهی بهخصوص زرتشت، یهود و مسیحیت مسئله حجاب و رعایت آن مطرح بوده است. البته حجاب در بعضی از ادیان الهی گذشته کمی سختتر از حجاب اسلامی بوده است، هرچند امروزه به آن پایبند نیستند.
در قرآن کریم، آیاتی چند بهطور صریح، درباره وجوب حجاب و حد و کیفیت آن نازلشده است. در سوره نور، طی آیه مفصلی آمده است: «و به مردان مؤمن بگو که چشمهای خود را فرو پوشند و نیز دامان خویش را که برای ایشان پاکیزهتر است. همانا خداوند به آنچه انجام میدهند، آگاه است و به بانوان باایمان بگو چشمهای خود را فرو پوشند و عورتهای خود را از نگاه دیگران پوشیده نگاهدارند و زینتهای خود را جز آن مقداری که ظاهر است، ننمایند و زینتهای خود را آشکار نسازند، مگر برای شوهرانشان، پدرانشان، پدرشوهرانشان، پسران همسرانشان، برادرانشان، پسر برادرانشان، زنان همکیششان، کنیزانشان، مردان سفیهی که تمایلی به زنان ندارند و یا کودکانی که از امور جنسی بیاطلاعاند (غیرممیز) و پاهای خود را بر زمین نکوبند تا زینتهای پنهانشان آشکار شود و همگی بهسوی خداوند بازگردید،ای مؤمنان! باشد که رستگار شوید».
همچنین در سوره احزاب آمده است: «ای پیامبر! به همسران و دختران خویش و بانوان باایمان بگو که روپوش خود را برگیرند تا به عفاف و حریت شناخته شوند و مورد آزار و تعرض هوسرانان قرار نگیرند و خداوند، آمرزنده و مهربان است»
پیامبر گرامی اسلام (ص) و معصومین (ع) علاوه بر تأکیداتی که بر رعایت حجاب داشتهاند، با ارائه دستورالعملهایی، جامعه اسلامی را بهسوی تهذیب و پاکی، دعوت کردهاند.
این روزها با حضور در فروشگاههای پوشاک فروشی و مانتوفروشی و چرخی در سطح شهر مدلهای عجیبوغریب را میتوان دید که دل هر جوانی را جذب خود میکند.
متأسفانه رواج بیحجابی و بدحجابی در جامعه که این روزها روح هر انسان متعهد و مؤمنی را به درد میآورد، این موضوع علل مختلفی دارد که با اشراف به این عوامل میتوان گام مهمی در ریشهکنی آن در جامعه برداشت.
دلایل رواج بدحجابی و بیحجابی در جامعه پیست؟
ممکن است شخصی که دچار این انحراف شده است از احکام پوشش و حجاب در اسلام و تأکید فراوان بر آن و یا از آثار سوء و شوم آن در دنیا و عذاب شدید آن در آخرت مطلع نباشد.در بعضی از خانوادهها براثر نادرست بودن تعلیم و تربیت، بیحجابی را بد نمیدانند و این عمل برایشان کاملاً طبیعی است.
وجود برخی مشکلات و اختلالات شخصیتی مانند حقارت، خودکمبینی، خودنمایی در بروز این پدیده مؤثر است و همچنین خودباختگی یکی دیگر از عوامل گرایش به بدحجابی و میتواند ناشی از غربزدگی باشد.
در این میان سستی نهاد خانواده، افزایش طلاق، نزاع و از هم گسیختگی در خانواده و افزایش انحرافات و آشفتگیهای اخلاقی، فرهنگی ازجمله آسیبهای ناشی از بدحجابی هستند که در مقابل میتوان به مصونیت جامعه از انحراف اخلاقی، تقویت ارزشهای دینی و اخلاقی، استحکام نهاد خانواده، الگوبرداری صحیح فرزندان از مادران، اصلاح رفتاری آحاد جامعه بهعنوان فواید حجاب نام برد.
مجازات قانونی بیحجابی در جامعه چیست؟
بر اساس ماده ۴ قانون بدحجابی کسانی که در انظار عمومی وضع پوشیدن لباس و آرایش آنان خلاف شرع، موجب فساد و هتک عفت عمومی باشد خارج از نوبت در دادگاه محاکمه و حسب مورد مجازات میگردند و زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر میشوند به حبس از یک تا دو ماه و از پنجاههزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد؛ و همچنین هرکس علناً در انظار عمومی تظاهر به عمل حرام نماید علاوه برکیفر آن عمل تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
دستگاههای متولی امر عفاف و حجاب منسجم عمل نمیکنند
محمود الله مرادی دبیر ستاد امربهمعروف و نهی از منکر کردستان در زمینهٔ موضوع عفاف و حجاب در کردستان گفت: حجاب و پوشش برای بانوان و توجه به حریم عفاف و حراست از آن، اصلیترین سنگر زنان و از مهمترین، عمیقترین و سودمندترین قوانین آفرینش برای این قشر از جامعه است.
الله مرادی افزود: برابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحال حاضر ۲۴ دستگاه در استان کردستان متولی امر حجاب و عفاف هستند.
او بابیان اینکه دستگاههای فرهنگی مسئولیت مستقیمی در ترویج امر عفاف و حجاب دارند اظهار داشت: متأسفانه انسجام مناسب و مطلوبی میان دستگاههای متولی وجود ندارد تا بتوانند فرهنگ غنی عفاف و حجاب را در سطح جامعه گسترش دهند.
دبیر ستاد امربهمعروف و نهی از منکر کردستان بیان کرد: رواج حجاب اسلامی بهعنوان یک الگو در جامعه مستلزم پایبندی مردم و مجموعه دستگاهها به اصول و ارزشهای اسلامی است.
"خانواده" اولین و بهترین نهاد برای ترویج حجاب
او به اهمیت و نقش خانواده در راستای ترویج پوشش مناسب در جامعه اشاره کرد و افزود: اگر بتوانیم فرهنگ غنی ایرانی اسلامی را که عفاف و حجاب جزئی از این فرهنگ ناگسستنی است را در بین جامعه ایرانی ترویج دهیم باید از خانواده شروع کنیم.
الله مرادی با اشاره به اینکه دشمنان دین اسلام برای بیهویت کردن جامعه اسلامی نهتنها در ایران بلکه در سایر کشورهای اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نمیکنند، یادآورشد: حجاب تنها مختص به خانمها نیست بلکه آقایان نیز موظف به رعایت آن هستند و در این راستا باید جوانان را با تهدیدات فرارویشان آشنا کنیم تا هوشیار بوده و با حفظ ارزشهای خود در دام دشمنان قرار نگیرند.
دبیر ستاد امربهمعروف و نهی از منکر کردستان با اشاره به نقش حجاب و عفاف در سالم نگهداشتن جامعه و جلوگیری از اشاعه فساد، بر ترویج این فرهنگ تأکید کرد و گفت: دشمن به دنبال ترویج بیحجابی و سست کردن بنیان خانوادههاست.
او با اشاره به اینکه ناهماهنگی بین دستگاههای متولی امر ترویج عفاف و حجاب بهگونهای است که گروهی تندرو و گروهی کندرو هستند افزود: باید قوانین و مقرراتی تدوین شود تا هرکسی برحسب وظیفهای که شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین کرده عمل نماید و با دقت بیشتری این موضوع در سطح ملی موردتوجه قرار گیرد.
الله مرادی اظهار داشت: مجموعه امور صنفی باید قوانین و مقرراتی وضع کند تا یکسری افراد با مجوز رسمی اقدام به فروش و عرضه پوشش و حجاب اسلامی و طراحی الگوهای مناسب فرهنگ غنی ایران نمایند.
او افزود: متأسفانه درحال حاضر این موضوع در سطح جامعه نادیده گرفتهشده و بسیاری بدون هیچگونه مجوزی علل الخصوص در نواحی مرزی درحال فروش پوشاک خاص بانوان آنهم در ملاء عام هستند که این موضوع از لحاظ شرعی دارای اشکال است.
ملاک عمل همه مردم باید قانون باشد
دبیر ستاد امربهمعروف و نهی از منکر کردستان با تأکید بر اینکه باید ملاک عمل همه مردم قانون باشد گفت: در این صورت جامعه ای امن، سالم و بهدور از فساد و منکرات خواهیم داشت چراکه همه به قانون تعیینشده پایبند خواهند بود.
او افزود:بهمنظور پیشگیری از انحرافات و به دام افتادن فرزندان باید والدین به آنان بیاموزند که به اصالتها و ارزشهای اخلاقی توجه بیشتری کنند و همواره پوشش اسلامی را رعایت نمایند.
دبیر ستاد امربهمعروف و نهی از منکر کردستان تقویت ارتباط بین والدین و فرزندان، تقویت اعتقادات دینی، مذهبی فرزندان و نهادینه کردن ارزشها و هنجارهای جامعه را ازجمله راههای جلوگیری از بدحجابی در جامعه عنوان کرد.
بهرام اورامی پور نائب رئیس اتحادیه پوشاک در کردستان گفت: اتحادیه پوشاک پل ارتباطی بین مردم و مسئولین است که وظیفه رسیدگی به شکایت مردمی مبنی بر عرضه پوشاک نامرغوب را دارد.
او بابیان اینکه نظارت بر بازار پوشاک و صدور مجوز فعالیت و فروش پوشاک از دیگر وظایف اتحادیه پوشاک است افزود: شکایت ارائهشده از سوی شهروندان موردبررسی و نظارت اتحادیه قرارگرفته و سپس به سایر دستگاهها ارجاع میشود چراکه برخورد قانونی بر عهده دستگاه قضا است و ما در این زمینه دخالتی نداریم.
اورامی پور در پاسخ به سؤال چگونگی برخورد اتحادیه با فروشندگان پوشاک نامتعارف افزود: اتحادیه پوشاک نمیتواند در مورد الگو و طرحهای ارائهشده در بازار دخالتی داشته باشد چراکه تمام الگوهای ارائهشده در بازار کردستان از تولیدکنندگان خارج از استان است و طرحهای ارائهشده نیز برحسب تقاضای بازار و مردم است.
علت اصلی نبود الگوی مناسب در کردستان نبود تولیدکننده پوشاک در استان است
نائب رئیس اتحادیه پوشاک در کردستان بیان کرد: متأسفانه هیچ تولیدکننده پوشاکی در استان کردستان وجود ندارد و به همین دلیل مجبور به تهیه طرح از تولیدکنندگان تهرانی هستیم و اگر این امر تحقق یابد و از تولیدکنندگان داخل استان حمایت شود قطعاً تولیداتی مناسب و درشان بانوان ایرانی تولید خواهد شد.
یکی از فروشندگان پوشاک در این زمینه گفت: درحال حاضر بیش از ۹۰ درصد از مانتوهای عرضهشده بهصورت جلوباز و رنگی است و تنها ۱۰ درصد مانتوها باحجاب و مخصوص کادر رسمی و کارمندان است.
او بابیان اینکه تمام پارچههای استفادهشده در این مغازه پارچههای خارجی هستند افزود: بازار، بازار عرضه و تقاضا است همیشه تولیدکننده و فروشنده برحسب تقاضای مردم اقدام به تهیه و فروش اجناس خود میکند و پوشاکهای عرضهشده در بازار درحال حاضر منطبق با خواست و درخواست خود مردم است.
هیچ نظارتی بر بازار عرضه پوشاک وجود ندارد
این فروشنده پوشاک در خصوص چگونگی نظارت دستگاهها بر عرضه و فروش پوشاک در فروشگاهها اظهار داشت: تاکنون هیچگونه نظارتی از سمت هیچ دستگاهی وجود نداشته و دلیل آن را ناتوانی اتحادیه پوشاک در ارائه طرح و الگو بیان کرد.
او افزود: بیشتر جامعه هدف ما جوانان و نوجوانان هستند که بیشتر آنان از پوشاک رنگی و آزاد استقبال میکنند و به همین دلیل بیش از ۹۸ درصد از پوشاک موردعلاقه و مورد تائید مردم در فروشگاه عرضه میشود.
یکی از شهروندان سنندجی که در حال خرید مانتو در یکی از فروشگاه های سطح شهر بود،گفت: متأسفانه وقتی جهت خرید مانتو به فروشگاههای سطح شهر مراجعه میکنیم بهسختی میتوان پوشاک موردنظر را پیدا کنیم چراکه تمام مانتوهای داخل ویترینها پوشاک نامتعارفی هستند که اصلاً مناسب بعضی از اقشار جامعه نیست.
الویت در انتخاب پوشاک، اسلامی بودن آن است
او افزود: الویت من در زمان خرید پوشاک در ابتدا کیفیت است و سپس قیمت، اما در شرایط کنونی که بیشتر پوشاک عرضهشده از نوع نامتعارف است الویتها تغییر کرده و قبل از کیفیت و قیمت نوع پوشش و محجبه بودن آن مدنظر است.
این خانم بیان کرد: پوششهای امروز اصلاً زیبا و درشان بانوان نیست و مدهای امروزی در ویترین فروشگاهها فقط و فقط مروج بدحجابی در جامعه است.
یکی دیگر از بانوان گفت: به دلیل نبود پوشاک مناسب و درشان بانوان اقدام به تهیه پارچه کرده و سپس آن را جهت دوخت به خیاطی میبریم تا مجبور نشویم به استفاده از هر نوع پوشاکی تن دهیم.
اختلاف قیمت پوشاک اسلامی با پوششهای نامتعارف
او افزود: ازنظر قیمتها نیز اختلاف شدیدی بین پوشاک اسلامی و پوشاکهای نامتعارف وجود دارد و قیمت مانتوهای اداری و چادر چند برابر پوشاکها و مانتوهای تنگ و جلوباز است.
این بانوی محجبه اظهار داشت: حجاب به معنای سلب آزادی نیست بلکه سلامت جسمی، روحی و روانی جامعه در سایه حجاب حفظ میشود.
با توجه به واقعیتهای موجود از حجاب در جامعه، باید تمام ابزارهای فرهنگساز مانند نهادهای آموزشوپرورش، دانشگاهها، تبلیغات اسلامی و صداوسیما بهسوی ارزشهای اسلامی که یکی از بارزترین آنها حجاب برتر و امنیت اجتماعی فراگیر است بیشتر هدایت شود.
کجای کار میلنگد؟
امروز در سطح جامعه مانتوهای رنگی، تنگ و مدلهای جلوباز تبدیل به یک مدل شده است و بیشتر مغازههای برای جلبتوجه مردم از این نوع پوششها در ویترینهای خود استفاده میکنند.
پوششهای که مشخص در کجا الگوی آنان تهیه و سپس دوختهشده و روانه بازار میشود؟
حال سؤال اینجاست باوجود نبود تولیدکننده پوشاک در برخی استانهای و در کنار آن بی نظارتی برخی از ارگانهای متولی تکلیف مردم در این میان چه میشود؟
همه مردم که خواهان پوشاک مد روز و رنگی نیستند؟ آیا باید با وضعیت موجود کنار آیند و همرنگ جماعت شوند؟
گزارشی از شیدا علیمرادی
انتهای پیام/ع