سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برداشت پسته در رفسنجان

برداشت محصول پسته از باغات شهرستان رفسنجان آغاز شد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس حاج‌عبداللهی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: برداشت رسمی پسته در شهرستان رفسنجان، امسال از ۲۰ شهریور آغاز می‌شود که عمده مالکان از این تاریخ و خرده‌مالکان معمولا از اول مهرماه برداشت را آغاز می‌کنند.

او بیشترین مقدار برداشت پسته با توجه به رقم و وضعیت منابع آبی را در منطقه نوق و کمترین میزان برداشت را در کبوترخان عنوان کرد.

حاج‌عبداللهی افزود: برداشت پسته کال (مغز سبز) معمولاً اواسط مردادماه آغاز می‌شود و امسال در ۵۰۰ هکتار برداشت کال (مغز سبز) انجام شد.

او طول دوره برداشت را ۴۵ تا ۶۰ روز اعلام و تصریح کرد: روزانه برای برداشت به ۲۵ تا ۳۰ هزار کارگر احتیاج داریم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان از کشاورزان خواست: هر چه سریع‌تر برای برداشت محصول خود اقدام کنند چراکه تأخیر در برداشت موجب می‌شود افلاتوکسین پسته افزایش پیدا کند.

حاج عبدالهی بیان داشت: با برداشت سریع علاوه بر اینکه افلاتوکسین کاهش می‌یابد بلکه درختان هم زودتر آزاد و ریزش جوانه‌ها کمتر می‌شود.

او بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی کشاورزان و کارگران تأکید کرد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا اگر این شیوه نامه‌ها اجرا نشود، رفسنجان در ماه‌های آتی با بحران بیماری مواجه می‌شود.

حاج‌عبداللهی با بیان اینکه امسال ارقام احمد‌آقایی و اکبری بیشترین محصول را دارند، افزود: رقم کله‌قوچی تا قبل از گرمازدگی مرداد میزان قابل توجهی داشت، ولی متأسفانه هم اکنون دارای بیشترین خسارت است و موجب شده محصول به حدی که ما در شهرستان انتظار داشتیم، نرسد.

او به عرضه محصول در بازار نیز اشاره و تصریح کرد: عرضه به یکباره‌ی محصول در بازار موجب می‌شود تقاضا برای خرید پایین بیاید و سیستم عرضه و تقاضا به هم بخورد بنابراین کشاورزان باید به مرور و طی چندین ماه محصول خود را به بازار عرضه کنند تا قیمت مناسب بماند.

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.