سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان گزارش می دهد؛

کرونا زیر قدم‌های غیرت ایرانی /تولید ترانس‌هایی که میلیون‌ها دلار ارز آوری برای کشور دارند

مسیرهای توسعه و رونق جهش تولید در شرکت ایران ترانسفو با همت نیروهای نخبه و کارگران پرتلاش این شرکت در حال پیمودن است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، وقتی قرار شد در زمینه جهش تولید گزارش تهیه کنم یاد کارخانه‌ای افتادم که به جرات می‌توان گفت توانسته به این شعار جامه عمل بپوشاند.
 
 
 
کارخانه‌ ایران ترانسفو در شرق زنجان با بیش از ۵ هزار نیروی کار و ۴۰ هزار مگاوُلت‌آمپر ظرفیت تولید در سال، حدود ۸۵ درصد نیاز صنعت برق و سایر صنایع کشور به انواع ترانسفورماتور‌های توزیع، فوق توزیع و قدرت و نیز انواع راکتور و پست برق را تامین می‌کند.
 

ضرب آهنگ این کارخانه از جنس تولید است و تکاپوی کارگرانش از نوع غیرت ایرانی.
 
این غول آهنی زنجان، در سال جهش تولید حرف که نه بلکه حکایت‌ها دارد حکایت‌هایی از جنس عمل و نه حرف.
 
 
 
کارخانه ایران ترانسفو توانسته با عزم راسخ نیرو‌های نخبه اش نه تنها در کشور بلکه در دنیا جزو کارخانه‌های منحصر به فرد محسوب شود.

پس از انجام هماهنگی های لازم  بالاخره راهی این کارخانه می‌شویم کارخانه‌ای بزرگ در شرق زنجان.

از ورودی کارخانه که می‌گذری می‌توانی به عینه ببینی که اینجا کرونا زیر گام‌های فولادین کارگرانش به زانو در آمده است.

به سمت سالن‌های بزرگ تولید ترانس می‌روم کارگران سخت مشغول کارند آن هم با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی.

خانم جوانی که متوجه حضور ما می‌شود می‌گوید: دوهفته‌ای است که اینجا مشغول به کار شدم خیلی خوشحالم که توانستم در آزمون ویژه این کارخانه موفق شوم حالا با تمام قوا و علاقه فراوان سعی می‌کنم کاری که به من سپرده شده را بنحو احسن انجام دهم.
 
 

به سراغ یکی دیگر از کارگران می‌روم آنقدر سخت مشغول کار است که متوجه حضور ما نمی‌شود صدایش می‌زنم آن هم با یک خدا قوت؛ نگاهی به سوی ما می‌کند: می‌گوید با کمک خدا دست به دست هم دادیم وبا همدلی همکاران نگذاشتیم روند تولید برای لحظه‌ای در این کارخانه متوقف شود.
 

در گوشه‌ای از کارخانه جمعی از نیرو‌های جوانی را می‌بینم که در حال استراحت بودند البته با رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی.

به سراغشان می‌روم از آن‌ها درباره اوضاع کار و کارخانه می‌پرسم برق چشمانشان گواه رضایت از شغلشان را دارد.‌

می‌گویند از نیرو‌هایی هستند که چند ماهی بیشتر نیست که وارد این مجموعه شدند، ولی در طول این مدت سعی کرده اند آموزش‌های لازم را از افراد با تجربه کسب کنند تا همچنان روند پیشرفت را ادامه دهند.

با علی آقا یکی از نیرو‌های قدیمی هم کلام می‌شوم، می‌گوید بیشتر از چند ماه به بازنشستگیش نمانده و ادامه می‌دهد خدا روشکر با وجود همه فشار‌ها و تحریم‌های ظالمانه هیچ وقت قطار تولید و پیشرفت این کارخانه متوقف نشده و همچنان با قوت به مسیر توسعه خود ادامه داده الان هم این عرصه را به نیرو‌های جدید واگذار می‌کنیم آن‌ها هم خیلی با انگیزه و علاقمند وظایف محوله را انجام می‌دهند.
 
 

رضایی مدیر نگهداری و تعمیرات شرکت ایران ترانسفو هم نوید روز‌های پر رونق تولید را می‌دهد او می‌گوید: امسال در راستای افزایش تولید ۴ میلیون دلار صرف خرید دستگاه‌ها شده که با افزودن این ماشین آلات به خط تولید که شامل دستگاه‌های برش طولی و برش هسته فرم ورق هسته می‌باشد بیش از ۵۰ درصدتولید ورق هسته افزایش می‌یابد و در نتیجه افزایش تولید ترانس خواهد شد.
 
 
بیگدلی مدیر عامل موسسه تحقیقات ترانسفور ماتور ایران هم از همکاری این کارخانه با شرکت‌های دانش بنیان در جهت تحقق شعار سال می‌گوید.
 
 

او می‌افزاید:شرکت ایران ترانسفو چند سالی است که هوشمند سازی ترانسفور ماتور‌های توزیع و در گام بعدی ترانس‌های قدرت را در دستور کار خود دارد و در این راستا با شرکت‌های دانش بنیان همکاری تنگاتنگی دارد.

او با اشاره به مزیت ترانس‌های هوشمند می‌گوید: ترانسفورماتور‌های هوشمند در هر لحظه وضعیت کیفی دستگاه را ارسال می‌کنند و ما با سرویس‌های مانیتورینگ از وضعیت لحظه‌ای ترانس مطلع می‌شویم و گزارش لحظه‌ای مشکلات و رفتار ترانس مشاهده و در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام می‌شود.

مقدمی مدیر مهندسی و طراحی و ساخت شرکت ایران ترانسفو زنجان هم بر این باور است گام‌های خوبی در جهت تولید ترانس‌های با قدرت بالا در این کارخانه برداشته شده است و همزمان با سال جهش تولید ساخت این نوع ترانس‌ها در خط تولید این شرکت قرار گرفته است.
 
 
 
او  ادامه می دهد :ساخت این گونه ترانس‌ها دارای پیچیدگی و جزئیات فنی بسیاربالایی است و از صفر تا صد این دستگاه‌ها بدست توانمند مهندسین و نیرو‌های نخبه این مجموعه انجام می‌شود.

او ادامه می‌دهد: هم اکنون ما در خط تولیدمان ساخت ترانسی با قدرت ۴۰۰ آمپر را برای نیروگاه پاسارگاد قشم در دستور کار داریم که این ترانس بزرگترین ترانسفورماتور ساخته شده در کشور محسوب می‌شود.

مقدمی یاد آور می‌شود:  با ساخت این ترانس‌ها در داخل کشور میلیون‌ها دلار صرفه جویی ارزی حاصل می‌شود.
 


ایران ترانسفو تامین کننده ۸۵ درصد از نیاز صنعت برق کشور 

ظهیری مدیر عامل شرکت ایران ترانسفو گفت: گروه صنعتی ایران ترانسفو علی رغم چالش‌هایی که از جهت تحریم و کرونا چه در داخل  و چه در خارج از کشور و جود دارد در شرایط کاری خوبی بسر می‌برد و با وجود تحریم‌ها از جهت تامین مواد اولیه با مشکل  خاصی روبه رو نیست.
 
 
او ادامه داد: قرارداد‌های خوبی منعقد شده بود و در تولید انواع ترانسفورماتور‌های قدرت، فوق توزیع و توزیع راکتور رشد مناسبی نسبت به سال قبل دارد و این رشد انشاالله با قدرت ادامه خواهد یافت.

مدیر عامل ایران ترانسفو گفت:امسال حتی با توجه به شرایط خاص کشور بر اساس آخرین پایش‌های صورت گرفته در بحث تولید و فروش جلوتر از برنامه ریزی‌ها هستیم.
 
 
 
او ادامه داد: سال گذشته شرکت در حوزه صادرات نیز بسیار موفق عمل کرده، ولی امسال در ابتدای سال با یکسری محدودیت‌های حمل و نقل و بسته شدن مرز‌های صادراتی مواجه بودیم که الحمدالله این محدودیت‌ها برداشته شده و امیدواریم که بدون وقفه در آمد و بودجه صادرات محقق  شود.

ظهیری با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از سفارشات تولید و آماده صادرات است افزود: در حال حاضر ۴ کشور بصورت فعال بازار صادراتی ما هستند و مذاکره با ۳ کشور دیگر ادامه دارد.
 

او با بیان اینکه محصولات تولید شده این کارخانه از جهت کیفی و قیمتی توان رقابت با شرکت‌های بزرگ اروپایی را دارند گفت: در یکی از کشور‌های هدف صادرات در مناقصه‌ای برنده شدیم که رقبایمان بیشتر از کشور‌های اروپایی بودند و جالب این است که ما هم از جهت شاخص‌های کیفی رتبه بسیار خوب کسب کردیم و هم از جهت قیمتی که منجر به حدود ۱۳/۵ میلیون یورو قرارداد شد.

ظهیری در ادامه گفت:مجموع گروه صنعتی ایران ترانسفو در دو سال اخیر یک مورد تعدیل نیروی انسانی نداشته و با توجه به آمار کم نظیر فروش مرداد ماه امسال، آمار بالای تولید و شرایط خوب تامین مواد اولیه، این شرکت  برای تداوم این آمار‌ها و نیز تحقق شعار سال (جهش تولید) اقدام به جذب ۳۵۰ نفر از طریق آزمون برای تکمیل نیروی انسانی خود خواهد کرد.
 

او دستیابی به ساخت راکتور برای اولین بار در منطقه با استفاده از دانش کاملا بومی و با نوید بازار صادراتی مناسب و رفع نیاز داخلی کشور، تولید روغن ترانسفو ماتور بعد از نیم قرن با صرفه جویی ۱۵ میلیون یورو ارز در سال، دانش تولید مقر‌های سیلیکونی با همکاری شرکت‌های دانش بنیان در جهت رفع اختلات شبکه‌های برق رسانی در استان‌های رطوبتی کشور را از جمله موفقیت‌های بزرگ این شرکت عنوان کرد.
 
 

مدیر عامل شرکت ایران ترانسفو با تاکید بر اینکه طرح‌های توسعه‌ای شرکت همچنان با قوت فرایند اجرایی آن‌ها در حال انجام است گفت:خط برش طولی و عرضی ورق هسته که بسیار خط پیشرفته و بروز است و کلیه ماشین الات به این خط تولید خریداری و آماده نصب است.

او ادامه داد:خط رنگ مکانیزه شرکت زنگان آخرین فرایند‌های بنایی سایت رو طی می‌کند و تا یکماه آینده آماده بهره برداری است و کلیه ماشین آلات خط رنگ هم خریداری و آماده استقرار در کارخانه زنگان است.

ظهیری با بیان اینکه این کارخانه اواخر امسال در زنجان به بهره برداری می‌رسد گفت: امیدواریم با بهره برداری از این کارخانه بروز و مجهز زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر فراهم شود.
 
گزارشی از زهرا نصیری
انتهای پیام/ن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.