سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چگونه با اثر مخرب کرونا بر سلامت روان مقابله کنیم؟

در مواجهه با بیماری های جدیدی مانند کرونا که روی سلامت روانی افراد تاثیر منفی دارند باید با روش هایی به مقابله پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،شیوع بیماری‌هایی مانند کرونا که یک ویروس جدید و خطرناک است می‌تواند روی سلامت روان افراد تاثیر منفی داشته و استرس و نگرانی ناشی از این شرایطِ غیرقابل پیش بینی فرد را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد.

در شرایط غیرقابل پیش بینی افراد بیشتر از همیشه درگیر ترس و اضطراب می‌شوند و این افزایش اضطراب در فرد سیستم ایمنی بدن را به طور چشمگیری ضعیف می‌کند که در این صورت احتمال ابتلا به بیماری‌ها از جمله کرونا نیز افزایش می‌یابد.

برخی از افراد زمان زیادی را صرف جستجو در سایت‌های مختلف خبری و بهداشتی می‌کنند، با توجه به حجم وسیعی از شایعات، راهکار‌های بهداشتی و اخبار پیرامون کرونا در شبکه‌های اجتماعی که با دسترسی آسان منتشر می‌شود زمینه برای افزایش اضطراب و نگرانی افراد نیز فراهم می‌شود.

چگونه خود را با کرونا سازگار کنیم؟

زینب باقری کارشناس ارشد روانشناسی و مددکار کلانتری  نکا می گوید: افراد در شرایط خاص و بحرانی ناچارند سبک زندگی خود را به گونه‌ای تغییر دهند تا بتوانند بقای خود را حفظ کنند، اما این تغییر سبک زندگی به سادگی نبوده و پیامد‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

او می گوید:ابتدا باید بدانید که جهان بار‌ها شیوع وبا و انواع ویروس‌های خطرناک از جمله ایدز را تجربه کرده است. تصور نکنید که شما در سخت‌ترین دوره جهان زندگی می‌کنید، فراموش نکنید که از عمر بشر در روی زمین زمان گذشته و جهان حوادثی سخت‌تر از این را به خود د یده است.

بیشتر بخوانید 

باقری ادامه می دهد: شاید مشهورترین آن‌ها همه گیری جذام و طاعون خیارکی در قرون وسطی باشد که تقریبا یک سوم جمعیت اروپا را از بین برد. همه این دوران‌های سخت با کنترل و رعایت نکات بهداشتی گذشته اند. دوره شیوع ویروس کرونا نیز همانند تمام قبلی‌ها می‌گذرد.

همه‌گیری ویروس کرونا هفته‌ها و ماه‌ها طول خواهد کشید، پس ذهنتان را استراحت دهید، خود را از پا نیندازید، از طبیعت لذت برده و خود را در صورت امکان در معرض نور خورشید قرار دهید.

افکار خود را باور نکنید، تفکرات ما حقایق و قطعیات نیستند، این فکر یا احساس را رها کنید، دلیل ندارد که به آن پاسخ داده، تصور کنید که مثل حباب یا ابر از شما دور می‌شود.

به لحظه اکنون توجه کنید، چرا که در حال حاضر، در این لحظه، همه چیز خوب است، به تنفس و حسی که از نفس کشیدن می‌گیرید توجه کنید.

به زمین زیر پایتان توجه کنید، به اطرافتان نگاه کرده و به چیز‌هایی که می‌بینید، می‌شنوید، لمس می‌کنید و می‌بویید توجه کنید، سپس حواستان را به چیز دیگری بدهید، به کار‌هایی که باید بکنید یا کاری که پیش از دلواپسی می‌کردید یا کار دیگری بکنید و تمام حواستان را به آن بدهید.

هر روز تشریفات و برنامه خود را برای آغاز یک روز کاری داشته باشید. به تغذیه مناسب اهمیت داده و هر روز خود را با شنیدن موسیقی دلچسب و گفت و گو درباره موضوعی غیر از بیماری آغاز کنید. 

کار‌هایی مانند مدیتیشن، یوگا، ورزش در خانه یا تماس با یک دوست که اضطراب را کم و حالتان را بهتر می‌کند انجام داده و  از خیره شدن به صفحه نمایش گوشی و لپتاپ دست بردارید و با دوستان و خانواده خود در مورد موضوعاتی غیر از کرونا صحبت کنید.

اخبار را محدود کنید و مراقب چیز‌هایی که می‌خوانید باشید برای مدتی شبکه‌های اجتماعی را ترک کرده و  برای کسب اطلاعات و جدیدترین خبر‌ها درباره کرونا به منابع معتبر تکیه کنید.

هر چه احتیاط‌ها بیشتر شود آرامش ما بیشتر نیز می‌شود بنابراین درباره‌ی نکات بهداشتی و روانی مهم اطلاعات کسب کرده و هوای یکدیگر را داشته و به اطرافیان کمک کنید تا با آرامش بیشتری این روز‌ها  سپری شود. هر چه افراد در محیط خودشان ساکن باشند آرامش بیشتری دارند؛ بنابراین از سفر‌ها و رفت و آمد‌های غیرضروری خودداری کنید.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.