سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبلیغات کالا‌ها و خدمات داخلی در شبکه‌های ماهواره‌ای یک دهم شد

میزان تبلیغات کالا‌ها و خدمات ایرانی و خارجی دارای نمایندگی در ایران در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در ۴ سال گذشته یک دهم شده است.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  سامانه رصد ماهواره‌ای شبکه‌های فارسی زبان دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، پایش بیش از ۱۰۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان نشان می‌دهد که تبلیغات غیرتکراری برند‌های ایرانی در این شبکه‌ها نسبت به سال ۹۶ با کاهش ۹۰ درصدی روبرو بوده است.

مقایسه آمار‌های سال‌های ۹۶ تا ۹۹ نشان می‌دهد، تبلیغات ۵۷ برند داخلی از سال ۱۳۹۶ تاکنون به ۵ مورد و تبلیغات برند‌های خارجی دارای نمایندگی در کشور نیز از ۳۰ به ۲ مورد کاهش یافته است. بیشترین این کاهش‌ها به ترتیب در گروه فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و خدمات روی داده که با توجه به اهمیت تکرار پخش و بازه‌های زمانی در شبانه روز، از اهمیت دوچندان برخوردار می‌شود.

دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف حفظ سرمایه‌های داخلی و جلوگیری از خروج سرمایه‌های مالی و انتقال آن‌ها به بازار‌های خارجی هدف، موفق شد در راستای مقابله با کمپین‌های رسانه‌ای، تبلیغاتی و اقتصادی این شبکه‌‏ها در هم‌افزایی با مراجع ذی‌ربط و بر اساس منافع ملی کشور، با رصد بهنگام و همراهی صاحبان کالا و شرکت‌های داخلی، مجموعه اقدامات ایجابی را در راستای وظایف و ماموریت‌های محوله برای این تغییر رویکرد انجام دهد.

بر همین اساس، تغییر رویکرد صاحبان کالا و خدمات داخلی از مراجعه به شبکه‌های برون ‏مرزی و ترغیب و تشویق آنان به تبلیغ در چارچوب سیاست ‏های اقتصاد مقاومتی در رسانه‌های داخلی از جمله این برنامه‌‏های ایجابی بوده که توانسته است بستر مناسبی برای پرهیز از تبلیغ در این شبکه‏‌ها فراهم کند.

بر اساس جداول آماری ارائه شده، میزان تبلیغات کالا‌ها و خدمات ایرانی و خارجی دارای نمایندگی در ایران که توسط شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان پخش می‌شوند، در ۴ سال گذشته یک دهم شده است. همچنین بنابر آمار یاد شده، تبلیغات گروه‌های کالاییِ فرآورده‌های خوراکی،  آشامیدنی و آرایشی  بهداشتی همچنان بیشترین تبلیغ را در بین گروه‌های موجود به خود اختصاص داده‌اند.

سال تعداد برند ایرانی تعداد برند خارجی
1396 57 30
1397 23 19
1398 22 9
1399 5 2

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.