سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

میگرن یک سردرد مزمن است

یک متخصص نورولوژی از میگرن به عنوان یک سردرد مزمن یاد کرد و گفت : این بیماری سردرد معمولی نیست و درمان قطعی هم برای آن وجود ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز کرمانشاه؛ داریوش افشاری متخصص نورولوژی با بیان اینکه هرنوع سردردی لزوما میگرن نیست، گفت : سردرد‌های میگرنی ویژگی‌های خاصی دارند، از جمله اینکه بصورت دوره‌ای تکرار می‌شوند و طول مدت آن‌ها بین چهار تا ۷۲ ساعت متغیر است.

او با بیان اینکه بطور معمول سردرد‌های زیر چهارساعت نمی‌توانند میگرنی باشند، گفت : در سردرد‌های میگرنی بطور معمول افراد نسبت به نور و صدا حساسیت دارند و به دنبال محیط تاریک و آرام هستند.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به وجود انواع میگرن افزود: شایع‌ترین نوع میگرن نوع "معمولی" آن است که فرد بدون هیچ علامتی دچار سردرد شده و بعد از مدتی هم این سردرد رفع می‌شود.

او افزود: در رتبه بعدی میگرن "کلاسیک" قرار دارد که افراد قبل از شروع سردرد، علائمی از جمله جرقه چشم مشاهده می‌کنند و از قبل می‌دانند که قرار است سردرد آن‌ها شروع شود.

افشاری ادامه داد: انواع دیگر میگرن هم هستند که با علائمی از جمله بی حسی یک یا دو طرف بدن و یا فلج عصب چشمی همراه هستند.

این متخصص نورولوژی، ژنتیک را عامل اصلی ابتلا به میگرن عنوان کرد وافزود: سردرد‌های میگرنی عمدتا ارثی هستند و علت‌های مختلفی برای بروز آن‌ها ذکر می‌شود، برخی متخصصان علت آن را مربوط به مشکلاتی در عروق مغز می‌دانند و عده‌ای معتقدند انتشار برخی پیام‌های عصبی در مغز موجب تولید فاکتور‌های التهابی شده که سردرد‌های میگرنی را به دنبال دارد.

افشاری با اشاره به بروز میگرن در سنین مختلف، گفت: بطور معمول این بیماری در جوانان بیشتر رایج بوده و در زنان هم بیشتر از مردان مشاهده می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه درمان قطعی برای میگرن وجود ندارد، گفت: امروزه با تجویز برخی دارو‌ها می‌توان این سردرد‌ها را کنترل کرده و یا از بروز آن‌ها پیشگیری کرد.

او افزود: مبتلایان میگرن کلاسیک بطور معمول دارو‌هایی دریافت می‌کنند که از بروز سردرد در آن‌ها پیشگیری می‌کند و دسته‌ای که سردرد در آن‌ها بدون علامت شروع می‌شود بطور معمول از انواع مسکن برای آرام کردن سردرد خود استفاده می‌کنند. البته با توجه به نوع میگرن و شدت علائم آن، دارو‌های تجویزی در افراد مختلف متفاوت است.

افشاری گفت: برخی نکات تغذیه‌ای هم هست که مبتلایان به میگرن باید در دستورکار قرار دهند، از جمله پرهیز از مصرف انواع ترشی، کاکائو، فلفل، پنیر مانده و ... چرا که این مواد حاوی "تیرامین" بوده و می‌تواند موجب بروز سردر‌های میگرنی و یا تشدید علائم آن شود .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.