سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بستر پرورش قارچ گانودرما در مشهد آماده است

امسال در مشهد بستر تولید قارچ گانودرما فعال شده که برای گسترش این صنعت، تمهیدات و حمایتهای لازم از سوی جهاد کشاورزی این شهر صورت می گیرد.

امید طهماسبی زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با اشاره به بسترسازی پرورش قارچ گانوما در این شهر، گفت:  تولید این قارچ در مشهد آغاز شده که با حمایتهای جهاد کشاورزی مشهد درحال گسترش است.

او در خصوص راه تولید قارچ گانودرما افزود: محل کشت این قارچ باید کاملا تاریک و دمای محیط آن حدود ۲۸ سانتی گراد و با دی اکسید کربن بالا باشد. ریسه‏ های قارچ شامل جلینه، میسلیوم، نخینه‌های قارچ بعد از گذشت سه تا چهار روز در کیسه‏ ها قابل مشاهده می‏ شوند.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: زمانی که ریسه ها نیمی از کیسه را گرفته‌اند (نه بیشتر و نه کمتر)مناسب ترین موقع است. وقتی این اتفاق صورت گرفت، قسمت بالای کیسه بریده می شود تا نتیجه بهتری صورت گیرد. سپس کیسه ها به سالن تولید منتقل و بر روی قفسه ها قرار می‌گیرند. در این شرایط رطوبت باید ۸۵% الی ۹۵% باشد و آب ۴ تا ۵ بار در روز اسپری شود. یک تا دو هفته زمان می‌برد تا قارچ ها ظاهر گردند.

طهماسبی زاده بیان کرد: وقتی کلاه قارچ زرد رنگ تشکیل شد، نشان دهنده آن است که باید رطوبت کاهش یافته و باید هوای تازه به درون کیسه ‏ها وارد شود. وقتی که کلاهک قارچ ‏ها کاملا شکل گرفت، زرد شدن لبه‏ های آنها نشان دهنده کاهش دما به زیر ۲۵ درجه سانتی‏گراد است.

بیشتر بخوانید

او تصریح کرد: زمانیکه کلاهک قارچ به رنگ قرمز نمایان شد نشان دهنده کامل شدن دوره رشد و زمان برداشت است. بعد از آنکه قارچ‏ ها را برداشت کردیم. برای رشد مجدد آن‏ها وضعیت محل نگهداری را به حالت اولیه بر می‏گردانیم.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه رشد قارچ گانودرما کند صورت می‏گیرد، تاکید کرد: هر دوره تولید این قارچ حدود سه ماه به طول می‏انجامد که در سه دوره یک ماهه برداشت می شود.
 
انتهای پیام//ف.ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.