سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می‌دهد؛

عزاداری محرم امسال متفاوت از هر سال

ویروس کرونا از ۱۲ دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه ۹۸) در چین شیوع یافت و در مدت زمان کوتاهی جهان را درنوردید و اکنون ابتلای جهانیان از مرز ۲۰ میلیون نفر گذشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، با فرا رسیدن ایام عزاداری سیدالشهداء (علیه السلام) و همزمان با شیوع کرونا در کشور، دغدغه‌ها بر همه حسینیان حاکم شده که در این شرایط کرونا چه کنند از طرفی به هیچ وجه نمی‌توانند از عاشورا و این مکتب انسان‌ساز فاصله گیرند و از طرفی با شرایطی مواجه شدند که خواه ناخواه یکسری محدودیت‌ها تحمیل شده است.

شیوع ویروس کرونا در کشور باعث شد بیشتر اجتماعات یا لغو شود یا آن‌ها نیز که برگزار می‌شوند مجبور به رعایت کردن دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی باشند.


بیشتر بخوانید


محرم امسال در حالی فرا رسید که ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا دستورالعمل‌های جدیدی را برای اقامه عزای سید و سالار شهیدان در حسینیه ها، تکایا و مساجد تدوین و ابلاغ کرده است.

بر اساس تصمیم گیری و اطلاع رسانی ستاد ملی کرونا، آیین‌های عزاداری محرم امسال با سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود و هرگونه تجمع در محیط‌های بسته، حرکت کاروان عزاداری، و برپایی برخی آیین سنتی در اقصی نقاط کشور نیز ممنوع اعلام شده و فقط برپایی آیین‌های عزاداری با رعایت ضوابط بهداشتی امکان‌پذیر است.

در استان چهارمحال و بختیاری همزمان با دهه اول محرم آیین‌های مختلف علاوه برپای مجالس عزاداری برای سید و سالار شهیدان در مناطق مختلف استان، خانه‌ها و تکایا برگزار می‌شود که امسال به دلیل شیوع کرونا این آیین‌ها برگزار نخواهد شد.

برگزاری مراسم عزاداری محرم در فضای باز و رعایت اصول بهداشتی

مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه براساس دستورالعمل ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، آیین‌های سوگواری ماه محرم باید در فضای باز و در حالت ایستاده برگزار شود، گفت: حرکت در بین دسته‌های عزاداری ممنوع است و عزاداران حسینی باید به صورت ساکن در محل و در فضای باز و با خودداری از هرگونه نواختن طبل و زنجیر و سنج‌زنی آیین‌های ویژه ماه محرم و صفر را به جا آورند.

او افزود: عزاداری‌ها باید با استفاده همگانی از ماسک و رعایت فاصله دو متری بین شرکت‌کنندگان و به مدت دو ساعت برگزار شود.

شیرانی با تأکید بر اهمیت موضوع سلامت مردم، از مسئولان هیات‌ها و همچنین مردم می‌خواهد تا از توزیع نذری خودداری و نذر‌های خود را در قالب کمک مومنانه بین آسیب دیدگان کرونا در قالب بسته‌های معیشتی و یا بهداشتی توزیع کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام نماینده، ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری هم گفت: عزاداری ماه محرم باید با رعایت نکات بهداشتی انجام شود.

او با بیان اینکه محرم باید با همان مکتب اباعبدالله حسین (ع) و با همان انسان‌سازی‌ها و پیام‌ها محرم باشد ودر عین حال آفات جانی خسارتی برای حسینیان در پی نداشته باشد افزود: سال‌های گذشته اقتضا می‌کرد با همان شور و مروج مکتب امام حسین (ع) باشیم و همه هم اینگونه رفتار کردند، اما امروز اقتضا این است که از مکتب اباعبدالله و زیبایی‌هایش کوتاه نیاییم و هرچه می‌توانیم مجلس بیان مصائب اباعبدالله و ذکر معارف بلند حسینی فراهم کنیم.

نکونام اضافه کرد: امروز در فضای مجازی می‌توان در حدی منتقل کننده مطالب بود لذا نکته اول روضه است که نباید از آن کوتاه آمد و حتی منبری در فضای مجازی برای بیان معارف اباعبدالله وجود داشته باشد.

او ادامه داد: کسانی که به موضوعات دین مقید اند به رعایت ضوابط بهداشتی هم مقید و تابع دستورات مقام معظم رهبری هستند.

همه ساله در ماه محرم آیین‌های سنتی، سنتی خیمه سوزان طاقانک، آیین سنتی چاق چاقو در سامان، آیین سنتی گِل‌مالی در شهر بن، مراسم علم‌گردانی در فرخ شهر، فرو کردن علم در گرداب بن، تعزیه‌خوانی حضرت قاسم در طاقانک و آیین سنتی آقا سلام برگزار می‌شود که امسال به دلیل شیوع کرونا برگزار نمی‌شود.

کمک مؤمنانه جایگزین آیین‌های سنتی

مسعود خدادادی مسئول خیمه‌گاه شهر طاقانک نیز با اشاره به اینکه آیین سنتی خیمه‌سوزان ثبت ملی شده است، گفت: حفظ سلامت مردم در اولویت قرار دارد.

او افزود: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا آیین سنتی خیمه سوزان برگزار نخواهد شد و کمک مؤمنانه و توزیع بسته‌های بهداشتی و مواد غذایی جایگزین این آیین سنتی خواهد شد.

خدادادی با تأکید بر اینکه سالانه بیش از یکصد خیمه در این منطقه نصب می‌شود و به خصوص در روز عاشورای جمعیتی بیش از ۶۰ هزار نفر در این محل تجمع می‌کنند اضافه کرد: به منظور حفظ سلامت مردم این آیین سنتی را برگزار نخواهیم کرد.

او با تأکید بر اینکه حفظ سلامت جان مردم، در دستورات دینی مورد تاکید قرار گرفته است و باید طبق فرامین مقام مظعم رهبری به منظور مقابله با شیوع این ویروس تابع تصمیم ستاد ملی کرونا باشیم از مرم استان خواست: تا به نیت عزاداری سرور و سالار شهیدان به یاد نیازمندان و آسیب‌دیدگان کرونا باشند و هزینه برپایی هیات‌ها و همچنین نذر‌های خود را برای کمک به این قشر هزینه کنند.

محمد باقری مسئول بسیج مداحان شهرستان بن نیز با اشاره به اینکه همه ساله آیین سنتی از جمله چاق چاقو، آقا سلام، گل زنی و فرو کردن علم در گرداب بن و همچنین تعزیه خوانی و آیین سوم امام و تشیع و خاکسپاری شهدای کربلا و کاروان اسرا در این شهرستان با حضور جمع زیادی از مردم بن و شهر‌ها و استان‌های مختلف برگزار می‌شد گفت: امسال در راستای تصمیم ستاد ملی کرونا و فرامین مقام معظم رهبری هرگونه تجمع در این شهرستان ممنوع شده است.

او افزود: امسال به دلیل کاهش جمعیت و ازدحام آیین‌های عزاداری در فضای باز و در کوچه‌ها و محله‌ها با جمعیت کم برگزار خواهد شد.

باقری به فعال بودن تمام هیات‌های عزاداری در این ایام تاکید کرد و گفت: با تعطیل شدن تعدای از هیئات عزاداری، جمعیت عزادار به سمت بقیه هیئات روانه می‌شود و این امر باعث افزایش جمعیت می‌شود.

او با تأکید بر اینکه شور و شوق عزاداری سرور و سالار شهیدان نمی‌گذارد مردم در خانه بمانند، افزود: ساماندهی هیئات مذهبی و همچنین رعایت فاصله گذاری اجتماعی تنها راه برای ساماندهی مراسم عزادارای است.

برگزاری مجالس روضه خوانی، نوحه خوانی، تعزیه خوانی، زنجیرزنی و سینه زنی، طبخ و توزیع غذا‌های نذری از دیگر آیین‌های سنتی در ایام سوگواری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در دهه اول ماه محرم در چهارمحال و بختیاری است که امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا این مراسم‌ها و آیین‌هابه صورت محدود، در فضای باز و با جمعیت کم و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.

فعالیت هزار و ۴۰۰ هیئت مذهبی در چهارمحال و بختیاری

میراحمدی معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعال بودن هزار و ۴۰۰ هیات مذهبی در استان بر اجباری بودن ثبت‌نام در سامانه بیرق سازمان تبلیغات برای مسوولان هیات‌های مذهبی تأکید کرد و از مسئولان هیئات مذهبی استان می‌خواهد تا با مراجعه به سامانه بیرق نامنویسی و تعهدنامه کتبی را امضاء کنند.

او با بیان اینکه، براساس دستورالعمل ستاد ملی کرونا هرگونه حرکت دسته های سینه‌زنی و زنجیرزنی ممنوع اعلام شده است و هیئت‌های سینه زنی و زنجیرزنی باید در فضای باز برگزار شود، بر استفاده عزاداران و همچنین فعالان هیئت‌های مذهبی از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به عنوان سه اصل طلایی پیشگیری از کرونا تاکید می‌کند.

میراحمدی با تأکید بر اینکه حفظ سلامت در اولویت قرار دارد اضافه کرد: همیاران سلامت هیات‌های مذهبی بر رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی در هیئت‌ها نظارت داشته باشند.

صادقی یکی از اعضای انجمن تعزیه‌خوانان چهارمحال و بختیاری هم گفت: برگزاری آیین سنتی تعزیه، به صورت زنده در فضای مجازی امکان‌پذیر خواهد بود.

او افزود: هم‌اکنون ۱۹۰ گروه تعزیه خوانی در استان فعال است که از این تعداد ۱۲۳ گروه تغزیه‌خوانی ثبت شده است.

صادقی با تأکید بر اینکه برخی نسخ تعزیه‌خوانی در استان بومی استان و مناطق خاص است اضافه کرد: ساماندهی نسخ چاپی از برنامه‌های این انجمن در سالجاری است.

حفظ جان مردم واجب است

کوروش صادقی نایب رئیس کانون مداحان چهارمحال و بختیاری نیز با تاکید بر اینکه حفظ جان مردم مورد تاکید دستورات دینی قرار گرفته است گفت: اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا در آیین‌های ماه محرم از سوی همه مومنان و عزاداران امام حسین (ع) ضروری است.

او با بیان اینکه هم‌اکنون هزار و ۲۴۰ مداح از جمله پیرغلامان، مداحان جوان و نوجوان در سامانه سازمان تبلیغات استان ثبت شده است افزود: در برپایی آیین‌ها و مراسم‌های ماه محرم تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم.

صادقی بر برگزاری آیین عزاداری در محیط‌های باز و تراکم جمعیت کم تاکید می‌کند و ادامه داد: شور و شوق عزاداری اباعبدالله حسین (ع) را نمی‌توان از مردم گرفت بنابراین برنامه‌ریزی برای رعایت اصول بهداشتی و همچنین برگزاری آیین‌های عزاداری در محیط‌های باز و با زمان کمتر از دو ساعت اجرا شود.

او با تأکید بر اینکه مداحان سربازان ولایت هستند، گفت: مداحان، بانیان و مسئولان هیئت‌های عزاداری باید با توجه به شرایط شیوع بیماری از ایجاد هر گونه تجمع، جلوگیری و آیین عزاداری را با جمعیت کم و رعایت دستورالعمل بهداشتی برگزار کنند.

مردم ولایت مدار چهارمحال و بختیاری، عزاداری سرور و سالار شهیدان را امسال با شکوه‌تر از هرسال، سالم، کوتاه و مفید، با رعایت فاصله‌های اجتماعی و دستورالعمل‌ها برگزار خواهند کرد تا یک مراسم تاریخی را به ثبت برسانند و ثابت کنند که افراد متدین مقید به رعایت پروتکل‌ها هستند و این شعار نیست بلکه یک عمل است.

انتهای پیام/ف

برچسب ها: ماه محرم ، محرم 99
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.