سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سوگواری مردم استان مرکزی و یاد آزاده دشت کربلا

مردم استان مرکزی چهارمین شب محرم را در رسای امام حسین (ع) یار آزاده اش حر سوگواری کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، مردم استان مرکزی و عاشقان ابا عبدالحسین (ع) در چهارمین شب محرم عزای حسینی با حضور در مکان‌های تعیین شده و محوطه‌های باز به سوگواری برای امام حسین(ع)  و یاران باوفایش به خصوص حربن یزید ریاحی پرداختند.

مردم ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در محوطه‌های بازی که هر کدام از هیئت‌ها جانمایی کرده اند به یاد آزاده دشت کربلا، فرزندان حضرت زینب و دیگر شهدای نینوا اشک ماتم ریختند و با عزاداری، سینه زنی، نوحه خوانی و روضه خوانی یاد شهدای کربلا و قیام عاشورا را زنده نگه داشتند.

سخنرانان و مبلغان دینی هم با اشاره به تاریخ، روایات و مستندات تاریخی، قیام عاشورا را و توبه حر و یاری امام زمان خویش را بازگو کردند و هدف قیام امام حسین (ع) و قیام علیه ظلم و ظالم واحیای اسلام ناب محمدی با قیام عاشورا وشهادت سالار شهیدان و پیام رسانی امام سجاد (ع) و حضرت زینب سلام الله علیها را تشریح کردند.

هر یک از شب‌های محرم به نام یکی از شهدا یا شخصیت‌ها یا وقایعی مرتبط با جریان کربلا نامگذاری شده است ومداحان در دهه محرم روضه و نوحه مرتبط با نامگذاری آن شب را می‌خوانند.

شب چهارم عزاداری محرم به شهید سربلند کربلا حربن یزید ریاحی (ع) اختصاص دارد، همچنین این شب را به فرزندان حضرت زینب هم منسوب کرده‌اند.

حر الگوی توبه و حقیقت جویی است که در آغاز برخورد با امام حسین (ع) چنین جایگاه وارسته‌ای نداشت و به گفته خودش مأمور بود و معذور! اما ادب و تواضع حر در مقابل سالار شهیدان، سبب رهایی او شد و با ژرف بینی، حق را بر باطل ترجیح داد و پیشانی پشیمانی بر سجده گاه توبه فرود آورد و الگوی توبه برای خطاکاران شد.

مراسم عزاداری امام حسین (ع) همه ساله در ایام محرم در اماکن و فضا‌های مختلف شهر‌ها و روستا‌های استان مرکزی برگزار می‌شود و مردم استان مرکزی ارادت خود را به حضرت ابا عبدالحسین (ع) نشان می‌دهند.

امشب هم شب پنجم محرم میان چند شهید کربلا مشترک و به حضرت زهیر (ع)، حبیب بن‌مظاهر و حضرت عبدالله بن حسن کودک هشت ساله امام مجتبی (ع) منسوب است.

انتهای پیام / ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.