سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهره برداری از ده ها طرح عمرانی روستایی در فارس

امسال همزمان با هفته دولت ده‌ها طرح عمرانی و مقاوم سازی مسکن روستایی و بهسازی و توسعه معابر در مناطق محروم و کمتر برخوردار فارس به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، امسال همزمان با هفته دولت ده‌ها طرح عمرانی و مقاوم سازی مسکن روستایی و بهسازی و توسعه معابر در مناطق محروم و کمتر برخوردار استان فارس به بهره برداری می‌رسد.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس گفت: ۶ طرح هادی روستایی با ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار در هفته دولت امسال به بهره برداری می‌رسد. این طرح‌ها در شهرستان‌های خرم بید، نی ریز، کازرون و شیراز اجرا شده است و ۲ هزار و ۳۳۴ نفر از روستاییان ساکن در این مناطق از مزایای اجرای این طرح‌ها بهره مند می‌شوند.

عطا الله زمانی صدور اسناد مالکیت در روستا‌ها را از جمله اقدامات انجام شده برای توسعه روستایی عنوان کردکه موجب قانومند شدن معاملات ملکی، ایجاد درآمد و تامین معیشت برای روستاییان، جلوگیری از ایجاد رانت در معاملات و سد شدن راه زمین خواران در مناطق روستایی شده است.

به گفته او، تا کنون ۲۷۷ هزار و ۲۶۸ جلد سند مالکیت واحد‌های روستایی در استان فارس با همکاری ادارات ثبت اسناد و املاک این استان صادر شده است، شاخص صدور سند مالکیت واحد‌های روستایی در این استان ۶۸.۳ درصد است که فراتر از متوسط کشوری است. 

زمانی با بین اینکه بنیاد مسکن برای واحد‌های مسکونی در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز با همکاری ادارات ثبت اسناد و املاک مبادرت به صدور سند ملکی کرده است گفت: ۳۱ هزار و ۳۲۷ جلد سند در این مناطق تا کنون صادر شده که شاخص قابل توجهی از توسعه بشمار می‌آید، ۱۷.۵ درصد از خانوار‌های ساکن در این شهر‌ها تا کنون توانسته اند اسناد مالکیت واحد‌های مسکونی خود را دریافت کنند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس به واگذاری زمین به عنوان یکی از شناسه‌های قابل توجه در توسعه روستایی اشاره کرد و افزود: تا کنون ۹۹ هزار ۹۲۴ قطعه زمین در مناطق روستایی استان فارس واگذار شده و ۲۴.۶ درصد از خانوار‌های روستایی و زوج‌های جوان از این خدمات برخوردار شده اند، واگذاری اراضی به زوج‌های جوان و خانوار‌های روستایی از جمله اقدامات قابل توجه برای ایجاد انگیزه در روستاییان برای ماندگاری در این مناطق و حفظ جمعیت روستایی و کاهش مهاجرت‌ها است، در بسیاری از مناطق روستایی استان فارس واگذاری اراضی موجب مهاجرت معکوس و بازگشت به روستا‌ها شده است و زمینه توسعه روستایی را شتاب بخشیده است.

زمانی، مقاوم سازی بافت‌های فرسوده روستا‌ها را نیز از جمله شاخص‌های اصلی توسعه روستایی در استان فارس بر شمرد و گفت: ۲۳۵ هزار و ۲۶۸ واحد مسکونی روستایی تا کنون دراستان فارس مقاوم سازی شده است، در واقع در استان فارس حدود ۵۶.۸ درصد از خانوار‌های روستایی از مقاوم سازی واحد‌های مسکونی بهره‌مند شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس افزود: پارسال هزار و ۱۴۷ میلیارد ریال در قالب تسهیلات مقاوم سازی بافت‌های فرسوده روستایی با بهره اندک به متقاضیان روستایی پرداخت شده است، استقبال از تسهیلات مقاوم سازی موجب می‌گردد که در حوادث پیش بینی نشده مانند سیل و زلزله ما شاهد خسارت مالی و جانی کمتر در این مناطق باشیم.

زمانی، اجرای طرح‌های آسفالت معابر روستایی از محل منابع قیر رایگان را از دیگر طرح‌های توسعه روستایی در استان فارس ذکر کرد که نقشی فراگیر در محرومیت زدایی داشته است و افزود: با اجرای این طرح‌ها ۷.۲ درصد از سهمیه قیر کشور در استان فارس مصرف شده و ۱۲ درصد از سطح آسفالتی که در روستا‌های کشور اجرا شده متعلق به روستا‌های فارس بوده است، این آمار بیانگر تلاش جمعی برای گرفتن سهمیه بیشتر قیر دراستان فارس نسبت به سایر استان‌های کشور است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس اضافه کرد: مساحت آسفالت انجام شده در روستا‌های استان فارس در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۴۶۵ هزار متر مربع بوده است.

زمانی، کمک به احداث مسکن در مناطق روستایی، کمک به خانوار‌های دارای عضو معلول در این مناطق برای تامین مسکن و سرپناه و کمک به خانوار‌های تحت پوشش نهاد‌های امدادی برای تامین مسکن را نیز از دیگر اقدامات دولت و بنیاد مسکن دانست و اظهار داشت: بنیاد مسکن استان فارس در یکسال گذشته برای ۴ هزار و ۳۰۹ واحد مسکن روستایی تسهیلاتی به میزان ۱۶۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اختصاص داده است.

او ادامه داد: برای کمک به ساخت واحد‌های مسکونی خانواده‌های دارای ۲ عضو معلول نیز در استان فارس ۴۳ میلیارد و ۲۸۹ میلیون ریال اختصاص یافت و از این محل ۵۱۳ واحد مسکونی ساخته شده است. همچنین بنیاد مسکن در ساخت ۳۲۰ واحد مسکونی ویژه مدد جویان نیز مشارکت کرد و ۱۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال به احداث این واحد‌ها اختصاص داد.

انتهایپیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.