سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هویت تاریخی روستا‌ها زیر ساختار شهری دفن می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: تبدیل یک واحد روستایی به واحد شهری باعث دگرگونی ساختار هویتی و تاریخی آن می‌شود.

سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: روستا‌ها هویت‌های فرهنگی و اجتماعی و ساختار‌های فیزیکی خاصی دارد که اکثر آن‌ها در طی هزاران سال معنا پیدا کرده و شکل گرفته است و یک هویت روستایی به خود گرفته و تبدیل آن از یک واحد روستایی به واحد شهری باعث دگرگونی در ساختار هویتی آن می‌شود.

او افزود: وقتی در رابطه با یک شهر و ساختار آن صحبت می‌کنیم، منظور یک واحد اجتماعی و سیاسی است که فعالیت‌های جمعیتی و فیزیکی درون آن اتفاق می‌افتد، این یک تعریف کلی از شهر است، ولی در کشور ایران شهر‌ها معنای دیگری به خود گرفتند، مخصوصا زمانی که روستا‌ها به شهر تبدیل می‌شوند.

فاطمی با اشاره به اینکه اخیرا چند روستا در استان یزد مثل مجومرد در شهرستان اشکذر و خرانق در شهرستان اردکان به شهر تبدیل شد، اظهار داشت: خرانق یک هویت تاریخی بخشی از مردمان حاشیه کویر ایران است که چگونه در یک اقلیم خشک بیابانی زندگی را در طول ادوار مختلف تاریخی حفظ کرده و امنیت را برای خود به ارمغان آوردند، شهری که ساختار قلعه‌ای دارد و کشاورزی مردم این خطه نمایانگر حفظ زندگی در کویر است و کاروانسرای کنار آن نشانگر خدمات دهی به مسافران و بهره گیری از تاجرانی است که از آن مسیر عبور می‌کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، افزود: تبدیل این منطقه به شهر نباید باعث حذف هویت تاریخی و فرهنگی آن شود، در سایر روستا‌هایی که به شهر تبدیل شدند شاهد این آسیب بوده ایم، مثل بافق و شاهدیه، شهرداری‌ها عاملی شدند برای حذف هویت‌های فرهنگی و ساخت اتوبان، جاده، خیابان و نظایر این ها، با این اوصاف شهر‌هایی که جدیدا ایجاد می‌شود باید با نگاه تاریخی به آن‌ها نگاه کرد.

فاطمی در تکمیل صحبت‌های خود ادامه داد: ذهنیتی که از توسعه شهر‌ها در کشور ما وجود دارد، تبدیل آن به ساختار‌های نوین شهری است که همه این‌ها در قالب جدول کشی‌ها و پارک‌های مدرن و ساختمان‌های بلند تبلور پیدا می‌کند و حتی برخی وجود پل، زیرگذر و... را جزء ساختار شهر می‌دانند در حالی که برای روستا‌هایی که به تازگی به شهر تبدیل می‌شوند این ضرورت احساس نمی‌شود.

او تاکید کرد: باید در تبدیل روستا‌ها به شهر‌ها دقت شود تا هویت معنایی و تاریخ آن روستا حفظ شود، این اتفاق به هویت فرهنگی و تاریخی روستا‌ها آسیب می‌زند، داشته‌های شهری در شهر‌ها آن چیزی است که از گذشتگان به یادگار مانده است، مثلا المان یزد میدان امیرچخماق است که در واقع یک معنای واحد برای این شهر است. بلوارها، مترو، پل ها، تونل‌ها و حتی پارک‌ها هویت‌های شهری نیستند، مثلا پارک کوهستان هیچ وقت المان یزد نمی‌شود، در صورتی که پارک زیبایی است و نیاز شهر محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.