سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس اداره دامپزشکی چابهار:

۸۵۰ نوع بیماری عفونی از دام به انسان منتقل می‌شود

میرلاشاری گفت: انتقال بیش از ۸۵۰ نوع بیماری عفونی از دام به انسان رعایت نکات بهداشتی از سوی عامه مردم بویژه دامداران و سایر قشر‌های مرتبط با دام را بسیار ضروری کرده است.

اولیا میرلاشاری معاون مدیرکل و رئیس اداره دامپزشکی چابهار  در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهار داشت: انتقال بیش از ۸۵۰ نوع بیماری عفونی از دام به انسان رعایت نکات بهداشتی از سوی عامه مردم بویژه دامداران و سایر قشر‌های مرتبط با دام را بسیار ضروری کرده است.

او افزود:  ۸۵۰ نوع بیماری عفونی حدود ۵۰ درصد کل بیماری‌های عفونی را تشکیل می‌دهد که احتمال ابتلا انسان به آن وجود دارد.

او  بیان کرد: سیاه‌زخم، سل، تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله این بیماری‌هاست که تب کریمه کنگو یکی از کشنده و خطرناک‌ترین آن‌ها است بطوریکه ۲۰ درصد موارد تب کریمه کنگو منجر به مرگ‌ومیر می‌شود و کشندگی آن نیز از بیماری کرونا که مردم جهان در این ایام با آن دست به گریبان هستند به مراتب بیشتر و حادتر است.

رئیس دامپزشکی چابهار افزود: به‌منظور پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نگهداری گوشت دام تازه ذبح‌شده حداقل به مدت ۲۴ ساعت و جگر و احشای آن به مدت ۴۸ ساعت در دمای یخچال قبل از خرد کردن و مصرف ضروری است.

او ادامه داد: خوشبختانه با تشدید نظارت بهداشتی دامپزشکی با سه اکیپ نظارت بهداشتی بر عرضه دام در ایام عید قربان در مراکز عرضه و کشتارگاه‌های سطح شهر چابهار به سلامت گوشت قربانی کمک شایانی کرد.

رئیس اداره دامپزشکی چابهار تصریح کرد: علائم برخی بیماری‌ها تنها توسط کارشناسان دامپزشکی قابل‌تشخیص است و از این‌رو اکیداً توصیه می‌شود شهروندان هرگونه کشتار دام را برای ذبح به‌صورت رایگان به کشتارگاه انتقال دهند، زیرا ناظران بهداشتی و شرعی در همه مراحل ذبح حضور دارند و اگر اندام و یا لاشه مشکل داشته باشد، اصلاح سازی صورت می‌گیرد.

میرلاشاری گفت: بیماری‌های مشترک دام و انسان کشنده هستند و نباید برخی‌ها اصرار بر ذبح دام در منزل داشته باشند چنانچه برخی شهروندان تصمیم به این کار دارند حتما هنگام ذبح همه ضوابط بهداشتی ازجمله استفاده از عینک، دستکش، چکمه و لباس مناسب را رعایت کنند و علاوه بر این، کشتار در محلی از منزل با قابلیت شستشو و هدایت خونابه به درون چاه انجام و گوشت لاشه به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس خرد و استفاده شود.

او  افزود: به همشهریان عزیز توصیه می‌شود خرید دام حتماً از مراکز تحت نظر دامپزشکی صورت پذیرد و به جهت پیشگیری از سرایت بیماری‌های مشترک بین دام و انسان به‌ویژه بیماری خطرناک و کشنده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به‌هیچ‌عنوان در کوچه یا خیابان اقدام به ذبح دام نکنند.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.