سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونمایی از قدیمی‌ترین نسخ خطی، اسناد و آثار موزه‌ای با موضوع عید غدیر

به مناسبت هفته امامت و ولایت،از قدیمی‎ترین و نفیس‌ترین نسخه‌های خطی، اسناد و آثار موزه‌ای موجود در گنجینه رضوی با موضوع عید غدیر در فضای مجازی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،مهدی قیصری‌نیک دبیر رونمایی از آثار نفیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در این ویژه‌برنامه به طور هم‌زمان از نفایس نسخ خطی، اسناد و موزه‌ای با محوریت عید بزرگ غدیر به دلیل محدودیت‌های کرونایی در بستر فضای مجازی رونمایی شد.

او با اشاره به برخی آثار موزه‌ای، افزود: تابلوی گل و مرغ و مینیاتور خوشنویسی‌شده «غدیر؛ ولایت حضرت امام علی علیه‌السلام»، با تکنیک اکریلیک و گواش که به‌دست رضا بدرالسماء (نقاش)، سیدمسعود آقامیری (مذهب) و سیدرسول آقامیری (خوشنویس) ساخته شده است.

دبیر رونمایی از آثار نفیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین تابلوی «ولایت حضرت علی (علیه‎السلام)» که بوسیله حسین رزاقی به سبک مینیاتور و تکنیک اکریلیک، در سال ۱۳۷۵ شمسی در مشهد ساخته شده، تابلوی خوشنویسی «آیه اطاعت» که بوسیله استاد علی‎طه؛ خوشنویس سوری به خط نسخ عربی در سال ۱۴۱۸ ق کتابت شده و تابلوی «واقعه غدیرخم» که با همت سید فضل‎الله هاشمی، با تکنیک رنگ و روغن روی چوب در سال ۱۳۸۶ شمسی ساخته شده است، از دیگر آثاری است که در این سه‌شنبه فرهنگی از آن‌ها رونمایی شد.

سیدرضا صداقت‌حسینی کارشناس نسخ خطی آستان قدس رضوی نیز در خصوص نسخ رونمایی شده، گفت: «غرر الحکم و دررالکلم» یکی از نفیس‌ترین و قدیمی‌ترین نسخه‌های موجود در کتابخانه‌های ایران، به کتابت قرن هفتم هجری قمری، «کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین (ع)» تألیف علامه حلّی به کتابت محرم سال ۷۱۰ هجری قمری و نسخۀ خطی «الزام النواصب بامامه علی‌بن ابی طالب (ع)» دربارۀ دلائل و نصوص وارده بر اثبات امامت حضرت علی (ع) و ردّ مخالفان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‎السلام به کتابت جمادى الاول ۹۷۷ در قزوین، از نسخ رونمایی شده در این ویژه‌برنامه است.

زهرا فاطمی‌مقدم مسئول امور ارزشیابی و پیش‌آرشیو اداره اسناد آستان قدس نیز به قدیمی‎ترین اسناد رونمایی شده موجود در گنجینه رضوی با موضوع برگزاری مراسم عید غدیر در حرم رضوی اشاره کرد و گفت: براساس اسناد، در روز دهم و ۱۸ ذی‌الحجه مجالس ویژه‎ای برای بزرگداشت این اعیاد در حرم رضوی برگزار می‎شده و در دوره صفویه و افشاریه و قاجاریه در این روز مجلس جشنی برپا می‌کردند و غذا، شربت و شیرینی به حاضران می‌دادند.

بیشتر بخوانید:
نمایش کتب خطی امام رضا(ع) در گنجینه رضوی

او افزود: مطابق این اسناد، نماز عید قربان در حرم رضوی از دوره صفویه اقامه می‎شده و خلعت به خطیب آستانه و پیش‎نماز در روز عید غدیر و قربان اعطا می‎شده است.

مسئول امور ارزشیابی و پیش‌آرشیو اداره اسناد آستان قدس به قدیمی‌ترین سند اشاره کرد و ادامه داد: قدیمی‎ترین سند موجود در برپایی جشن عید قربان «عید اضحی» در حرم رضوی، به سال ۱۰۱۶ ق بر‎می‎گردد که به خطیب و حافظ قرآن حرم مطهر خلعت داده شده است و قدیمی‎ترین سند مربوط به عید غدیر نیز مربوط به سال ۱۰۱۹ ق است.

انتهای پیام//ف. س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.