سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از تعریف سرطان تا جدیدترین روش های درمان

یک متخصص رادیوآنکولوژی گفت:بسته به مرحله تشخیص درمان سرطان متفاوت است و توصیه می شود افراد غربالگری انواع سرطان را جدی بگیرند.

پوریا عادلی متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: سرطان به رشد مهار گسیخته سلول‌ها در هر عضو بدن عنوان می‌شود که می‌تواند انواع مختلفی از نظر بافت شناسی و آناتومی داشته باشد.

او ادامه داد: سرطان یک بیماری ثابت نیست و طیفی از بیماری‌های مختلف است که با نام سرطان اطلاق می‌شوند.

این عضو انجمن سرطان آمریکا در خصوص افزایش بیش از حد سرطان در جوامع مختلف بیان کرد: علت‌های متفاوتی از جمله افزایش طول عمر، تغییر در سبک زندگی از سنتی و شرقی به سبک زندگی غربی، آلودگی هوا و مصرف مواد غذایی ناسالم از مواردی است که منجر به افزایش سرطان شده است.

عادلی افزود:در حال حاضر نسبت به گذشته سرطان زودتر از قبل تشخیص داده می‌شود و اگر در گذشته فرد با بیماری نامعلومی جان خود را از دست می‌داد امروز ما علت بیماری و فوت فرد را می‌دانیم که سرطان است.

او در خصوص انواع درمان سرطان عنوان کرد: درمان سرطان به نوع و میزان درگیری عضو بستگی دارد، اما به طور معمول سه پایه درمانی برای سرطان وجود دارد که شامل جراحی، درمان‌های سیستمیک مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی می‌شود.

عادلی در مورد تعریف شیمی درمانی گفت: شیمی درمانی به استفاده از دارو‌های مختلف برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی گفته می‌شود که بسته به شرایط مختلف یک یا ترکیبی از دارو‌ها انتخاب می‌شود، در نسل‌های جدید به سمت ترکیب دارو‌ها در شیمی درمانی رفته ایم تا با ترکیب دارو‌ها بهترین جواب از شیمی درمانی گرفته شود.

عادلی با اشاره به ترس بیش از حد بیماران از عوارض شیمی درمانی گفت: با استفاده از دارو یک سری عوارض برای بیمار به وجود خواهد آمد، ولی عوام ترس بیش از حد از شیمی درمانی دارند که این ترس قابل توجیه نیست.

او اضافه کرد: بسته به نوع دارو ممکن است شیمی درمانی در تمام قسمت‌های بدن بیمار عوارض داشته باشد که یکی از این عوارض شایع ریزش مو است، اما این ریزش مو به دلیل میل دارو در جذب به پوست سر است و ربطی به شدت بیماری ندارد.

این متخصص رادیوتراپی افزود: از عوارض دیگر شیمی درمانی می‌توان به عوارض گوارشی مانند تهوع، استفراغ و بی اشتهایی است، البته با استفاده از دارو‌های ضد تهوع این عارضه تا حد بسیاری کاهش می‌یابد و از راهکار‌های دیگر برای تحمل این عارضه این است که بیمار در معرض بوی غذای قرار نگیرد و شخصا برای خود یا دیگران غذا آماده نکند و سعی کند از غذا‌های مختلف به مقدار کم استفاده کند و مواد خوراکی خشک مثل نون خشک و بیسکوییت برای جلوگیری از تهوع این افراد موثر است.

عادلی تاکید کرد: عارضه دیگر شیمی درمانی کاهش گلبول‌های سفید و در نتیجه امکان بروز عفونت در بدن فرد است که راهکار مناسب تجویز و استفاده از آمپول‌های زیرپوستی است، اگر بیماری آفت زد و یا تب داشت حتما باید به پزشک خود مراجعه کند.

این متخصص شیمی درمانی در خصوص طول دوره شیمی درمانی بیان کرد: طول دوره شیمی درمانی در افراد متفاوت است، ولی به طور معمول به شکل هفته‌ای یک مرتبه، هر ۱۴ روز یا ۲۱ روز یک بار استفاده می‌شود.

عادلی در مورد تعریف رادیوتراپی عنوان کرد:رادیوتراپی به استفاده از اشعه برای مهار رشد سلول‌های سرطانی اطلاق می‌شود که انواع مختلفی دارد، متاسفانه در ایران تعداد افرادی که را یوتراپی می‌شوند کمتر از افرادیست که به این نوع درمان نیاز دارند و علت آن نبود امکانات در همه شهر‌ها و ارجاع ندادن پزشک به این درمان است، اما به دلیل کم عارضه بودن و قابل کنترل بودن عوارض رادیوتراپی نسبت به شیمی درمانی توصیه می‌شود که در صورت نیاز بیمار از این نوع درمان استفاده کند که به نظر و تشخیص پزشک بستگی دارد.

عادلی در خصوص تشخیص سرطان گفت: بسته به مرحله تشخیص درمان سرطان متفاوت است و میزان درمان بسیار متفاوت است و توصیه می‌شود افراد غربالگری انواع سرطان را جدی بگیرند در حال حاضر غربالگری سینه، روده و پروستات توصیه می‌شود.

او افزود: در غربالگری سرطان سینه همه خانم‌های بالای ۲۰ سال معاینه‌های دوره‌ای را توسط خود و سالیانه توسط پزشک داشته باشند و از سن ۳۵ تا ۴۰ سالگی نیز ماموگرافی سالیانه یا هر دو سال یک بار انجام شود. خانم‌ها بعد از ازدواج هر سه سال یک بار پاپ اسمیر‌های سالیانه را به صورت مرتب انجام دهند.

این متخصص متخصص سرطان بیان کرد: برای تشخیص سرطان روده افرادی که بالای سن ۵۰ سال هستند حتما برای تست خون مدفوع به پزشک مراجعه کنند و کولونوسکوپی هر ۱۰ سال یک بار انجام شود.

عادلی در پایان در خصوص روش‌های نوین درمان سرطان اضافه کرد: از جمله روش‌های جدید درمان سرطان تارگت تراپی است، اما بیماران توجه داشته باشند که تارگت تراپی جایگزین شیمی درمانی نیست و در بیماری‌های خاص ممکن است جواب دهد.
 
 
انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.