سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حفظ منابع طبیعی استان در گرو مشارکت مردم در طرح‌های آبخیزداری

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان خواستار مشارکت مردم برای اجرای طرح های آبخیزداری و حفظ مراتع و کنترل سیلاب ها شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محمد مهدی آرتیمانی، معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری در حفظ منابع پایه آب وخاک در استان، گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان نیاز به افزایش مشارکت مردم در این حوزه دارد.

او به آشنا نبودن برخی از مردم با طرح‌های آبخیزداری و اهمیت این طرح‌ها در توسعه بخش کشاورزی و همچنین جلوگیری از خروج روان‌آب و هدایت به سمت قنوات و چشمه‌ها و سد‌ها اشاره کرد و گفت: باید ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری برای مردم فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی شود.

به گفته ی او، با تقویت مشارکت مردم در این حوزه می‌توان سرمایه‌گذاری مردم و کشاورزان را برای اجرای طرح‌های آبخیزداری افزایش داد به گونه‌ای که تاکنون این استان، پیش‌رو در حوزه خیران حوزه آبخیز درکشور بوده است.

معاون آبخیزداری استان افزود: با مدیریت صحیح منابع آب وخاک و همچنین افزایش مشارکت مردم در اجرای طرح‌های آبخیزداری، می‌توان به توسعه بخش کشاورزی کمک کرد و از هدر رفت روان‌آب‌ها و خسارت ناشی از سیل و فرسایش خاک جلوگیری کرد.

آرتیمانی اظهار داشت: در کشورما میزان مصرف و بهره برداری از آب بسیار بالا و در حد بحرانی است،

اجرای طرح‌های آبخیزداری شامل سازه‌های مکانیکی، بیومکانیکی، بند‌های خاکی و انجام اقدامات مدیریتی که منجر به حفظ و پایداری پوشش گیاهی، حفظ منابع آب و خاک، تغذیه آبخوان‌ها و مهار آب‌های سطحی است.

انتهای پیام/ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.