سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انطباق مدرک تحصیلی، شغل و صلاحیت حرفه‌ای در ایران نزدیک به صفر است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: متأسفانه میزان انطباق مدرک تحصیلی، شغل افراد و داشتن صلاحیت حرفه‌ای و شایستگی‌های احراز آن شغل در کشور ما نزدیک به صفر است که با اجرای طرح صلاحیت حرفه‌ای درصدد جبران آن هستیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،آرش اخوان مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با شهرداری اصفهان اظهار داشت: ۵۴ مرکز دولتی و یک هزار و ۳۰۸ آموزشگاه بخش خصوصی در زیرمجموعه اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مشغول ارائه آموزش‌های مهارتی به مردم استان هستند.

او افزود: در مراکز دولتی ۲۳۵ کارگاه ثابت شهری داریم و تعداد زیادی کارگاه سیار نیز بر اساس نیاز در روستاها، پادگان‌ها و زندان‌ها دایر می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با اشاره به وجود بیشترین تعهد آموزشی در استان در بین استان‌های کشور ادامه داد: سالیانه بیش از ۲۰ میلیون نفرساعت تعهد آموزشی داریم که نیمی از این تعهدات در مراکز دولتی و نیمی دیگر در آموزشگاه‌های آزاد خصوصی انجام می‌شود. همچنین سالیانه ۶۰ هزار نفر را در مراکز دولتی و همین تعداد را نیز در آموزشگاه‌های آزاد پذیرش می‌کنیم.

او با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برای ۵ هزار شغل استاندارد آموزشی تدوین کرده است، گفت: در استان اصفهان حدود یک هزار و ۵۰۰ حرفه را آموزش می‌دهیم.

اخوان بیان کرد: دو اقدام ما در سال گذشته و سال جاری به مدلی برای کشور تبدیل شده است؛ سیستم‌های آموزشی اگر با بازار فاصله داشته باشند بهره‌وری پایینی دارند، بنابراین تلاش کردیم فاصله حوزه آموزش با صنایع و صنوف را کم کنیم. همچنین در گذشته آموزش‌های ما به شیوه عرضه‌محور ارائه می‌شد، اما هم‌اکنون با روش سفارش‌محور عمل می‌کنیم و پس از نیازسنجی از بازار، صنایع و صنوف نسبت به برگزاری دوره آموزشی اقدام می‌کنیم.


 

اجرای دو طرح آموزش دوگانه و صلاحیت حرفه‌ای در اصفهان

 
او تصریح کرد: برای حذف فاصله بین حوزه آموزش و صنایع و صنوف دو روش آموزش دوگانه و صلاحیت حرفه‌ای را به‌کار بستیم. در آموزش دوگانه از آلمان الگو گرفته و آن را بومی‌سازی کردیم. در این روش ۳۰ تا ۵۰ درصد آموزش مهارت در محیط کارگاه و ۵۰ تا ۷۰ درصد آموزش در دل اصناف و صنایع و با استفاده از تجهیزات به‌روز انجام می‌شود. این طرح را پس از پیاده‌سازی در اتحادیه‌های صنف خودرو‌های سبک و سنگین، عطاران و گیاهان دارویی، کافی‌شاپ، رستوران‌داران و ... و همچنین صنایعی مانند تولید لوازم خانگی در اصفهان به کشور نیز ارائه کردیم. این مدل در صنف خدمات خودرو‌های سبک اصفهان به شکل خوبی اجرا و رضایت این شریک مهارتی به دست آمد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه سیستم آموزش دوگانه برای افراد جویای کار اجرا شد، اضافه کرد: در این روش افراد با ضمانت اشتغال به دریافت آموزش مشغول می‌شوند. از طرف دیگر، برای ایجاد شغل پایدار طرح صلاحیت حرفه‌ای را برای شاغلان اجرا و با هدف شایسته‌گزینی به صنایع ورود پیدا کردیم. در این طرح پس از مشخص شدن شایستگی‌های شغلی افراد از آن‌ها آزمون می‌گیریم و اگر فرد موفق شد به او گواهی اعطا و اگر موفق نشد کمبود‌های مهارتی او پایه‌ای برای نیازسنجی آموزش شده و برای او دوره آموزشی تعریف می‌شود و این فرآیند آن‌قدر تکرار می‌شود که کمبود مهارت او به صفر و صلاحیت او به تأیید برسد. در این طرح افراد متوجه می‌شوند که برای ارتقا در شغل خود باید چه مهارت‌هایی کسب کنند.

او با اشاره به وضعیت کشور‌هایی مانند آلمان و ژاپن اظهار داشت: انطباق مدرک تحصیلی، شغل افراد و داشتن صلاحیت حرفه‌ای و شایستگی‌های احراز آن شغل در آلمان ۹۳ درصد و در ژاپن ۸۶ درصد است. به نظر من متأسفانه در کشور ما این عدد نزدیک به صفر است، بنابراین طرح صلاحیت حرفه‌ای را به مرکز پیشنهاد دادیم و در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور قرار گرفته است. همچنین طرح صلاحیت حرفه‌ای ملی را پیشنهاد دادیم که در آن مشابه کشور آلمان، به مدارک مهارتی نیز درجه و رتبه مانند کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری فنی اختصاص می‌یابد.

اخوان با اشاره به برگزاری آموزش‌های مجازی با شیوع ویروس کرونا افزود: آموزش‌های مهارتی حضوری ۴ ماه تعطیل شد، اما تنها آموزشی که تعطیل نشد (به جز زمان تعطیلی دو هفته‌ای اصناف) آموزش‌های دوگانه اصفهان بود، چون از ابتدا در فرآیند اجرای آن فاصله‌گذاری رعایت شده است. همچنین تجارت الکترونیکی و کسب‌وکار‌های آنلاین در زمان شیوع ویروس کرونا رشد چشمگیری داشت و متقاضیان جدید را به این سمت هدایت می‌کنیم.

او درباره نیاز‌های آموزشی دوران پساکرونا ادامه داد: در دوران کرونا و پساکرونا متوجه شدیم که روش‌های سنتی منسوخ و محکوم به فنا است؛ بنابراین نگرش و انگیزه کاری باید تغییر کند. باید از آموزش سنتی به سوی روش‌های نوین آموزشی برویم. همچنین به دلیل اینکه برخی مشاغل در هر شرایطی آسیب‌پذیری زیادی دارند باید اطلس مشاغل خوش‌آتیه را طراحی و در بازه‌های زمانی به‌روز کنیم و باید به سمت مشاغل نو و دیجیتال حرکت کنیم؛ بنابراین خدمات الکترونیک، آموزش مجازی و توسعه کسب‌وکار‌های دیجیتالی را در دستور کار قرار دادیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان درباره مشاغل خانگی گفت: به اعتقاد من مشاغل خانگی در کشورمان به صورت دکوری اجرا شده است؛ بنابراین در این حوزه به‌دنبال شرکت‌های پشتیبان رفتیم. در این راستا تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم تا در روستا‌ها و مناطق حاشیه‌ای به بانوان سرپرست خانوار و سایر بانوان آموزش مشاغل خانگی دهیم. در این طرح شرکت پشتیبان ابتدا اقدام به نیازسنجی، بازارشناسی و طراحی محصول می‌کند و سپس ما آموزش‌های تخصصی مرتبط را به این بانوان ارائه می‌دهیم.

او با اشاره به برگزاری تور مهارتی برای آشنایی کودکان با مشاغل بیان کرد: طرحی برای راه‌اندازی پارک مهارت ویژه کودکان داریم که امیدوارم شهرداری اصفهان برای راه‌اندازی آن به ما کمک کند. طرحی نیز برای کودکان کار داریم که با کمک خیران به این کودکان آموزش‌های مهارتی بدهیم تا در شرکت‌های پشتیبان از آن‌ها استفاده شود.

انتهای پیام/م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۰۲ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
نزدیک به صفر از صفر کمتر منفی بی نهایت