سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توزیع بیش از ۳ میلیون زنبور براکون در مزارع کرمانشاه

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه از مبارزه بیولوژیک با آفات در مزارع ذرت، نخود و گوجه فرنگی در سطح ۳ هزار و ۷۹۵ هکتار از اراضی شهرستان کرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه با اشاره به مبارزه بیولوژیک با آفت کرم ساقه خوار ذرت، شب پره مینوز گوجه فرنگی و کرم غوزه نخود در اراضی شهرستان کرمانشاه گفت: عملیات رها سازی زنبور‌های براکون و تریکوگراما در مزارع ذرت، نخود و گوجه فرنگی به منظور کاهش مصرف سموم و تولید محصول پاک در مزارع با مشارکت کارشناسان حفظ نباتات این شهرستان اجرا گردیده است.

او  افزود: در این شهرستان از ابتدای شروع مبارزه بیولوژیک تا تاریخ ۴ مرداد ۹۹ بیش از ۳ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۵۰۰ زنبور براکون و نیم کیلو تخم زنبور تریکوگراما در سطح مزارع شهرستان کرمانشاه توزیع گردیده است.

او گفت: این زنبور‌ها با حمله به لارو و تخم آفات فوق الذکر در مزارع هدف باعث کاهش خسارت به آن‌ها شده و مزارع را از به کار بردن سموم شیمیایی بی نیاز می‌کنند.

 دارایی اظهار کرد: از مزایای استفاده از مبارزه بیولوژیکی کاهش آلاینده‌های زیست محیطی مانند انواع سموم خطرناک دفع آفت نباتات است و محصول تولید شده با این روش موجب ارتقای سلامت جامعه می‌شوند.

او عنوان کرد: با تولید این نوع زنبور‌ها می‌توان دو آفت کرم ساقه خوار و برگ خوار را بدون نیاز به سموم شیمیایی در مزارع ذرت از بین ببرد، زیرا این نوع زنبور قبل از تولید به مزارع منتقل می‌شود.

 سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه در ادامه گفت: عملیات رها سازی زنبور‌های پارازیتیسم در مزارع این شهرستان بسته به تراکم، تعداد نسل و مرحله آسیب پذیر آفت به تشخیص کارشناسان از ۱ تا ۵ مرحله در سطح مزارع انجام می‌گیرد.

 دارایی افزود: همه ساله حشرات مفیدی مانند زنبور‌های براکون و تریکو گراما از طریق تکثیر در کارگاه پرورش حشرات مفید (انسکتاریوم حوزه شهرستان کرمانشاه) تهیه و به کشاوزران عرضه می‌گردد و بدین طریق علاوه بر مبارزه با آفات بطریق بیولوژیک و تولید محصول سالم، جمعیت این حشرات مفید در طبیعت افزایش می‌یابد.
انتهای  پیام/ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.