سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر راه مطرح کرد؛

اعزام آزمایشی کانتینر به ازبکستان

اسلامی از اعزام آزمایشی محموله کانتینری به مقصد ازبکستان از طریق مرز ترمس خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه شهرسازی در نشست مجازی وزرای راه برا‌ی تسهیل حمل و نقل و ترانزیت اظهار کرد: ما کاروان پیشرو را با تعداد مشخصی کامیون که محموله آن‌ها کانتینری است و بعد از هماهنگی به طور آزمایشی در این مسیر اعزام می‌کنیم به مقصد ازبکستان از طریق مرز ترمس ترکیبات اجرایی و هماهنگی و امنیتی را هم دولت افغانستان ایجاد خواهند کرد.

او ادامه داد: موضوع بعدی چابهار است. خوشبختانه تعاملات سه جانبه ایران افغانستان و هندوستان برقرار است و روزانه این دو کشور از بندر چابهار استفاده می‌کنند. احداث خط آهن چابهار به زاهدان که این بندر را به شبکه ریلی  کشور وصل می‌کند.

اسلامی گفت: قبلاً طی مذاکراتی در ازبکستان و اعلام می‌کنم که شما می‌توانید در بندر چابهار سرمایه گذاری کنید و بارانداز‌هایی را داشته باشید و تبادلات خود را از این طریق گسترش دهید.

او عنوان کرد: مطلب آخر اینکه پنجمین بند پیشنهاد این است که هر سه کشور ایران و ازبکستان و افغانستان عضو کنوانسیون پی هستند، بنابراین ایجاد هماهنگی برای اینکه تردد و ترانزیت را تسهیل کرد نیازاست در کارگروه هماهنگی مسایلی که مربوط به الزامات کنوانسیون و الزاماتی که در حوزه زیر ساخت است هم افرادی و نمایندگانی از وزارت خانه‌های مرتبط حضور داشته باشند. همچنین این موضوع هم مورد بررسی و قرار بگیرد که بتوان برنامه‌های توسعه‌ای را از پرتو همکاری ترانزیتی که آغاز می‌شود را بررسی و منطقه در مسیر توسعه قرار بگیرد.

اسلامی تصریح کرد: ایجاد فرصت‌های متنوع ترانزیتی برای ما در شرایط کرونایی برای ما از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر است که موجبات تعاملات هر چه بیشتر کشور‌ها و ملت‌ها را فراهم کند.

وزیر راه گفت: عضویت راه آهن ایران در گروه اتحادیه راه آهن‌های مشترک المنافع موجب شده که تعاملات ریلی بین این کشور‌ها و پروتکل پنج جانبه‌ای که بین کشور‌های حوزه دریای خزر و ترکیه مبادله شده امروز تبادلات ریلی ما و تجارت بین اروپا و ایران و این کشور‌ها از طریق خط آهن ایران برقرار است و روزانه تعداد قابل توجهی واگن باری بین ایران و ترکیه تبادل می‌شود که به مقصد‌های مختلف ارسال می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.