سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش مصرف آب کشاورزی با تولید کپسول زیر سطحی

مدیر عامل شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری کرمان گفت: فناوران این شرکت موفق به تولید کپسول زیر سطحی برای حل مشکلات آبیاری تحت فشار شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ امان الله جوانشاه، مدیر عامل شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری کرمان گفت: آبیاری قطره‌ای یکی از بهترین راهکار‌ها برای افزایش راندمان و کاهش مصرف آب است، اما این سیستم دارای معایب خاص خود است، به خصوص در ایران که درصد قابل توجهی از جغرافیای آن در محدوده اقلیم خشک و نیمه خشک است.

او افزود: سیستم آبیاری روی سطحی به دلیل قرار گرفتن در معرض نور شدید و باد‌های خشک درصد قابل توجهی از این آب به سرعت تبخیر می‌شود و برای جبران آن و افزایش عمق آبیاری باید زمان آبیاری را افزایش داد.

جوانشاه تصریح کرد: تیم تحقیق و توسعه شرکت ما توانست پس از ثبت اختراع، طراحی و ساخت کپسولی به نام هادر را آغاز کند و مشکلات آبیاری تحت فشار زیر سطحی و رو سطحی را تا ۳۰ درصد کاهش و آب و مواد غذایی را مستقیم در معرض ریشه گیاه قرار دهد.

او گفت: بومی بودن، سازگار با اقلیم ایران، قیمت پایین، کاهش علف‌های هرز، کاهش مصرف آب تا ۳۰ درصد، جلوگیری از تجمع نمک در سطح خاک و افزایش راندمان آب از دیگر مزایای این محصول دانش بنیان است.

کپسول هادر دارای سه قسمت از جمله مخزن قیف مانند است که دارای درپوش و قطره چکان بوده و وظیفه آن جمع کردن آب و هدایت آن به قسمت نازل است و سپس ناز قرار دارد که از یک لوله عمودی ته بسته به طول ۳۰ سانتی متر که یک سوم بالای آن بدون شکاف و دو سوم پایین آن دارای ۴ شکاف سراسری طراحی شده است و نهایتاً پلیت که داخل لوله نازل را پرکرده تا آب خروجی بصورت یکنواخت در سراسر نازل پخش شود.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.