سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مصرف ویتامین D چه تاثیری در جنگ با بیماری ها دارد؟

ویتامین D به عنوان ویتامین محلول در چربی، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها از جمله بیماری‌های تنفسی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، زهرا اباصلتی رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ویتامین D به عنوان ویتامین محلول در چربی دارای نقش‌های متعددی در بدن از جمله شرکت در متابولیسم کلسیم و فسفر در سلامت استخوان و تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها از جمله بیماری‌های تنفسی می‌باشد.

او افزود: کمبود ویتامین D در بروز بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی‏-عروقی، دیابت و بیماری‌های خودایمنی دیده شده است.
 
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: نتایج مطالعات انجام شده نشان داده است که احتمالا بین کمبود ویتامین دی در بدن و ابتلای شدید به کرونا رابطه‌ای وجود دارد.
 


اباصلتی بیان کرد: ویتامین D، نقشی اساسی در تقویت واکنش‌های ایمنی بدن دارد و از آنجا که در حال حاضر معمولا مواد غذایی مورد استفاده جامعه از ویتامین D کافی برخوردار نیست، افراد برای تامین ویتامین D، وابسته به اشعه ماوراء بنفش خورشید هستند.

او با اشاره به اینکه مکمل‌های غذایی نیز می‌توانند سطح ویتامین D بدن را افزایش دهد، تصریح کرد: محققان تاکید می‌کنند که این ویتامین و مکمل‌های آن می‌تواند از عفونت‌های حاد تنفسی جلوگیری کند.
 


رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: بررسی داده‌های ثبت شده از بیماران در مراکز درمانی نشان دهندۀ کمبود قابل توجه سطح ویتامین D در بدن آنها بوده است.
 

بیشتر بخوانید:


اباصلتی اظهار کرد: این سطح کمبود در ۸۴.۶ درصد از مبتلایان بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) و ۵۷.۱ درصد از مبتلایان کووید۱۹ در دیگر بخش‌های بیمارستانی، دست کم بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده است.
 
او افزود: نکته دیگر اینکه ۱۰۰ درصد بیماران بخش مراقبت‌های ویژه که سنی کمتر از ۷۵ سال داشتند نیز دچار کمبود ویتامین D بودند.
 

کمبود ویتامینD، معضل بهداشتی جهانی

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ویتامین D در بسیاری از غذا‌ها به مقدار لازم وجود ندارد و خیلی از مردم بدلیل آنکه همه روزه در محل کار داخل فضای بسته هستند، شرایط دریافت ویتامین D از نور آفتاب را ندارند؛ بنابراین کمبود ویتامین D یک معضل بهداشتی جهانی است.
 

بیشتر بخوانید: 


اباصلتی بیان کرد: اگر احساس می‌کنید کمبود دریافت ویتامین D دارید از پزشک خود بخواهید آزمایش بررسی سطح سرمی ویتامین D را برای شما درخواست کند.
 

چهار روش برای دریافت ویتامینD

او تصریح کرد: قبل از اینکه برای خرید مکمل هزینه کنید می‌توانید ۴ روش را برای دریافت ویتامین D بکار بگیرید؛ پنجره منزل، محل کار یا ماشین را باز کنید؛ باز کردن پنجره می‌تواند به دریافت نور خورشید کمک کند.
 
 
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: مدت زمان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برای دریافت ویتامینD کافی است و اگر بیشتر از این زمان در معرض نور آفتاب هستید از ضد آفتاب با spf ۱۵ و عینک ضد آفتاب استفاده کنید.

اباصلتی اظهار کرد: مقداری از گوشت مصرفی خود را با ماهی جایگزین کنید، ماهی چرب مانند ماهی تن و سالمون و خال خالی بهترین منبع طبیعی ویتامینD هستند؛ سعی کنید در هفته یک یا دوبار برای دریافت این ویتامین  از ماهی استفاده نمایید.
 

او افزود: تخم مرغ کامل بخورید؛ درحالی که شنیده شده تخم مرغ برای قلب مضر است، اما این عقیده از نظر علمی ثابت نشده است؛ زرده تخم مرغ حاوی ویتامینD است، اما مقدار این ویتامین در زرده تخم مرغ برای نیاز بدن کافی نیست.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: پیاده روی در ظهر راه حل سوم است، بین دریافت ویتامینD از پوست و ایمنی پوستی یک تعادل وجود دارد؛ بسیاری از مردم از ترس آسیب نور خورشید به پوست یا در معرض نور آن قرار نمی‌گرفتند یا از ضد آفتاب استفاده می‌کردند؛ یک بررسی در انگلیس نشان داده که کمتر از ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید در میانه روز برای دریافت مقدار مورد نیاز ویتامینD برای سلامتی در بدن کافی است.
 
انتهای پیام//ف.ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.