سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز مقابله اصولی با آفت زنجره مو

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه باغداران استان مقابله اصولی با آفت "زنجره مو" آغاز کنند، گفت : این آفت اگر در باغات انگور کنترل نگردد باعث کاهش عملکرد، کاهش عمر درخت و حتی مرگ آن می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ کیومرث اکبری معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : آفت زنجره درخت مو آفتی خطرناک است که پوره‌های آن حداقل سه تا چهار سال در داخل خاک از شیره ریشه‌های گیاه میزبان تغذیه می‌کند و باعث ضعف و مرگ ریشه می‌گردد.

او به نحوه کنترل آفت زنجره در تاکستان‌ها پرداخت و گفت : کنترل این آفت با دو هدف اولی از بین بردن پوره‌ها روی ریشه و دوم جلوگیری از حمله پوره‌های جدید انجام می‌گیرد.

او افزود: اقدامات کنترل آفت شامل کشتن پوره‌های داخل خاک با سموم مناسب به روش سم - آبیاری است و هرس کردن برای ازبین بردن تخم‌های سرشاخه‌های درخت که توسط زنجره ماده گذاشته شده است.

او زمان مناسب مبارزه شیمیایی و هرس را بسته به منطقه از اواخر اردیبهشت ماه تا اواسط مرداد متغییر دانست و افزود: معمولا در خردادماه و تیرماه انجام اقدامات و مراقبت در کنترل زنجره لازم است.

او ادامه داد: در سم - آبیاری ترجیحا خاک پای درخت تا عمق ۱۰تا ۱۵ سانتیمتر کنار زده می‌شود و پوره‌های سن آخر زنجره جمع آوری می‌گردد و بعد از سم - آبیاری خاک همراه با کود حیوانی و شیمیایی سرجای خودش برگردانده می‌شود.

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه هرس و حذف تخم‌های آفت در سرشاخه‌ها و شاخه‌ها را مهم دانست و گفت: باید دقت لازم برای حذف سرشاخه‌های آلوده و امحا صورت گیرد.

اکبری تقویت و آبیاری منظم تاکستان جهت احیا درختان بعد از کنترل زنجره را ضروری برشمرد.

او روش‌های شیمیایی و غیر شیمیایی دیگری در صورت وجود تعداد حشره بالغ و نرم کردن خاک پای درخت، اصلاح خاک موقع کاشت و یخ آب زمستانه را از جمله برنامه‌های کنترل آفت اعلام کرد.

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.