سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خانواده متوفیان مبتلا به کرونا دستورالعمل‌ها را در غسالخانه رعایت کنند

مدیر سلامت محیط وکار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: خانواده متوفیان ناشی از کرونا نباید برای ورود به غسالخانه و مشارکت در امور تغسیل اصرار ورزند.

عبدالرزاق پاکزاد مدیر سلامت محیط وکار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهار داشت: هم اینک در شهر زاهدان غسالخانه بحران زاهدان در راستای حفظ سلامت خانواده متوفیان و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا تمام خدمات از جمله انتقال جسد از بیمارستان به آرامستان، غسل و دفن توسط واحد امور متوفیان سازمان آرامستان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مسائل شرعی تدفین و با نظارت مستقیم کارشناسان بهداشت محیط، در حال انجام است.

او  ادامه داد: متوفی در اولین قدم پیش از انتقال به سردخانه توسط نیرو‌های بخش خدمات بیمارستان و با رعایت کامل موارد حفاظت شخصی و پروتکل‌های بهداشتی، گندزدایی و سپس در کیسه مخصوص حمل جسد قرار داده و به سردخانه منتقل می‌شود.

مدیر سلامت محیط وکار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تمام تجهیزات حفاظت فردی و سایر تجهیزات استفاده شده توسط نیرو‌هایی مرتبط با متوفی به عنوان زباله عفونی تلقی شده و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی معدوم می‌شود.

پاکزاد ادامه داد: در این مرحله در صورت لزوم یکی از اعضای خانواده متوفی برای احراز هویت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل حاضر شده و سپس جسد به کارکنان آرامستان تحویل داده می‌شود.

او گفت: ماشین حمل جسد نیز توسط شهرداری در محل حاضر شده و پیش از انتقال متوفی گندزدائی می‌شود.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: در غسالخانه تمام مراحل توسط کارکنان آرامستان، نیرو‌های آموزش دیده برای تغسیل و تکفین متوفیان زن و مرد ناشی از ویروس کرونا حضور دارند و فرایند‌های مربوطه زیر نظر ناظران دینی و بهداشتی به طور کامل انجام می‌شود.

او ادامه داد: این افراد نیز دارای وسایل حفاظت فردی کامل و ایمن هستند، اما لازم است تا خانواده‌ها برای حفظ سلامت خود و تسریع در امر غسل و دفن اموات از ورود به ساختمان غسالخانه و مشارکت در امور واحد خدمات متوفیان خودداری کنند.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: به علت لزوم قطع چرخه انتقال ویروس کرونا لازم است تا فقط تعداد اندکی از خانواده درجه یک متوفیان در مراسم خاکسپاری حضور داشته باشند و از هر گونه توزیع مواد خوراکی در محیط آرامستان خودداری کنند.

پاکزاد تصریح کرد: خانواده‌های متوفیان می‌توانند در صورتی که خواستارانتقال فوتی خود به هر شهری باشند با هماهنگی مرکز بهداشت و سایر ارگان‌های ذیربط با لحاظ نمودن شرایط اقدام کنند.

مدیر عامل سازمان آرامستان‌های زاهدان گفت: به محض اعلام متوفی ناشی از کرونا توسط دانشگاه علوم پزشکی، اقلام حفاظت فردی به راننده آمبولانس ویژه حمل متوفیان تحویل داده شده و آمبولانس پس از گندزدائی به بیمارستان اعزام می‌شود.

مهرزاد نورا ادامه داد: در مرحله تحویل جسد که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود یکی از کارشناسان بهداشت محیط حضور یافته و بر اجرای صحیح فرایند‌ها نظارت می‌کند.

او تصریح کرد: پس از آن ملزومات شامل ماسک و دستکش و لباس ویژه برای نیرو‌های غسالخانه تامین و شستشوی میت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت کارشناسان بهداشت محیط انجام می‌شود.

مدیر عامل سازمان آرامستان‌های زاهدان گفت: ضدعفونی آمبولانس، غسالخانه بحران و اطراف محل خاکسپاری نیز به طور کامل انجام و لباس‌های محافظتی افراد مرتبط با اجساد بلافاصله پس از پایان کار سوزانده و افراد ملزم به استحمام می‌شوند.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.