سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیری جمعیت یزد ۳۰ سال دیگر آشکار می‌شود

رئیس گروه اجرای طرح‌های آماری یزد گفت: جمعیت جوان در کشور و به تبع آن در استان یزد رو به کاهش است و نمودار جمعیتی به سمت میانسالی و پیری حرکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، رضا ولی زاده رئیس گروه اجرای طرح های آماری و سرشماری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد گفت: جمعیت جوان در کشور و به تبع آن در استان یزد رو به کاهش است و در مجموع نمودار جمعیتی به سمت میانسالی و پیری حرکت می‌کند.

او  در مقایسه میانگین سنی جمعیت استان یزد در سال ۶۵ با سال ۹۰ افزود: میانگین سنی جمعیت در سال ۶۵ برابر با ۲۲ سال بود که این میزان در سال ۹۰ به ۲۹ سال رسیده است.

ولی زاده خاطرنشان کرد: در هر مرحله از سرشماری نفوس و مسکن، شاهد افزایش سنی جمعیت استان یزد بوده‌ایم به نحوی که در سال ۱۳۷۵ نیز میانگین سنی جمعیت ۲۴ و در سال ۱۳۸۵ میانگین سنی ۲۸ سال بوده است.

رئیس گروه اجرای طرح های آماری و سرشماری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد ادامه داد: این امر نشان دهنده کاهش جمعیت جوان استان یزد است که در نتیجه کنترل جمعیت حاصل شده است.

او بخش اندکی از این افزایش میانگین سنی را متوجه مهاجرت دانست.

ولی زاده همچنین با اشاره به آمار‌های زاد و ولد و مرگ میر در استان یزد عنوان کرد: این دو واقعه در کنار مهاجرت، برخی شهرستان‌های استان را متراکم و برخی دیگر را کم جمعیت کرده است.

او گفت: متوسط رشد سالانه استان در این پنج سال، ۱.۶۸ درصد بوده است که شهرستان‌های میبد، بافق، یزد و صدوق به ترتیب بیشترین رشد و شهرستان‌های مهریز، بهاباد، اردکان و ابرکوه به ترتیب کمترین رشد جمعیت را داشته‌اند.

ولی زاده اظهار داشت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰، بیشترین تراکم جمعیت استان مربوط به شهرستان یزد با ۵۸۲ هزار و ۶۸۲ نفر و کمترین جمعیت نیز مربوط به شهرستان بهاباد با ۱۵ هزار و ۳۳۱ نفر بوده است.

او  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محور‌های این همایش هم اندیشی، افزود: سیاست‌های جمعیتی، خانواده و سبک زندگی، مهاجرت و تاثیر آن بر جمعیت استان و ازدواج به هنگام و مهارت‌های زندگی از محور‌های این هم اندیشی است.

کاهش جمعیت برای جامعه اسلامی پذیرفته نیست

آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی  نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: پیر شدن جمعیت کشور یک فاجعه است که تبعات آن ۳۰ سال دیگر آشکار می‌شود بنابر این باید فرزندآوری با برنامه‌ریزی فرهنگی تشویق و مورد حمایت قرار گیرد.

او افزود: این روال رشد جمعیت برای جامعه اسلامی پذیرفته نیست و برای حل این مشکل اقدامات لازم از هم اکنون باید مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه یزد با تبیین آمار سقط جنین، تصادفات و برخی حوادث دیگر که موجب کاهش جمعیت می‌شود، تصریح کرد: با توجه به آمار مرگ و میر بالا اگر زاد و ولد در کشور هم محدود شود، شرایط مناسبی پیش روی کشور در این زمینه نیست.

ناصری یزدی اظهار کرد: در زندگی برخی افراد در جامعه توکل و توسل از بین رفته و خانواده‌ها از هزینه‌های فرزنددار شدن هراس دارند در حالی که خداوند رزق و روزی آن‌ها را وعده داده است.

جمعیت کشور در سال گذشته ۷۶ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۶۸۴ میلیون نفر بوده است که جمعیت استان یزد در این سال معادل ۱.۳ جمعیت کشور یعنی یک میلیون و ۲۱ هزار و ۶۶۷ نفر بوده است.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.