به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی انتشارات مدرسه، «هنر یا پداگوژی؟» و «راهنمای روش پژوهش» به ترتیب نوشته توربن واینرایش با ترجمهای از فریده یوسفی و جمعی از نویسندگان به ترجمه محبوبه فرهنگی، با هدف فراهمآوردن زمینه گفت و گو میان پژوهشگران، منتقدان و صاحبنظران ادبیات کودک ایران و جهان و همچنین جهت پاسخگویی به نیاز دانشجویان ارشد و دکترای دانشگاههای کشور منتشر و روانه بازار نشر شده اند.
در پشت جلد کتاب «هنر یا پداگوژی؟» آمده است:
«کتاب ادبیات کودک: هنر یا پداگوژی؟ گزارش جامعی درباره ویژگیهای ادبیات کودک است که تحقیقهای چند دهه را در بر میگیرد و رابطه بین نویسنده و اثر و نیز اثر و خواننده را میکاود. مؤلف با بررسی بافت اجتماعی، تربیتی و زیبایی شناسی ادبیات کودک نتیجه میگیرد که با وجود آن که به نظر میرسد هنر و پداگوژی شباهتی به هم ندارند، میان آنها جدایی نیست و ضرورتاً متضاد یکدیگر نیستند.»
در پشت جلد کتاب «راهنمای روش پژوهش» نیز آمده است:
«حوزه پژوهش ادبیات کودک به سرعت در حال رشد است و دانشجویان و محققان این حوزه با چالشهای پژوهشی گوناگونی روبرو هستند. راهنمای حاضر نخستین کتابی است که به شکل پیچیدگیهایی پژوهش در ادبیات کودک در سطح دانشگاهی میپردازد و با گردآوری تجربههای محققان مطرح بینالمللی، بحثهای دقیق و کامل درباره روشهای نقد ارائه میکند.»
بنابراین گزارش، این دو کتاب از مجموعه بیست جلدی پروژه «مرکز مطالعات ادبیات کودک» دانشگاه شیراز است. در این پروژه استاد مرتضی خسرونژاد (دبیر مجموعه) و استاد فریده پورگیو از طریق مشورت با پیتر هانت بیست کتاب مهم در حوزه نظری ادبیات کودک در دنیا را برگزیدند تا به فارسی ترجمه شود.
انتهای پیام/