سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واردات بی‌رویه، بلای جان کشاورزان

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه از واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی انتقاد کرد .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مرادی رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه از واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی انتقاد کرد و گفت : این امر لطمات زیادی به تولیدکنندگان داخلی وارد می‌کند و باعث شده افت قیمت شدیدی در برخی از محصولات را شاهد باشیم. مثلا در بحث محصول نخود، واردات آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت می‌گرفت که البته با پیگیری‌های انجام شده نخود از گروه کالا‌های اول که ارز دولتی به آن اختصاص می‌یابد خارج شد، اما درخواست دیگر ما وضع تعرفه ۵۰ درصدی برای واردات این محصول با هدف جلوگیری از واردات بی‌رویه است.

او گفت : برای حل این مشکلات باید سیاست‌گذاری تجارت محصولات کشاورزی، خصوصا در زمینه تنظیم بازار به تشکل‌های بخش خصوصی که سرد و گرم چشیده کار هستند و نیاز لحظه بازار را می‌دانند سپرده شود. فردی که در تهران در وزارتخانه نشسته نمی‌تواند شرایط بازار را در همه استان‌ها مدنظر قرار دهد و بعد تصمیم‌گیری کند.

قیمت خرید‌های تضمینی پایین است

او معضل دیگر کنونی بخش کشاورزی را تامین نهاده‌ها خصوصا در بخش سم و کود دانست و افزود: متاسفانه اکثر این نهاده‌ها وارداتی است و با قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی برای این محصولات احتمالا قیمت آن‌ها خصوصا سموم کشاورزی چند برابر خواهد شد که این امر هزینه‌های تمام شده تولیدات کشاورزی را بالا می‌برد.

رئیس شورای ملی نخود ادامه داد: از سوی دیگر قیمت محصولات کشاورزی که به صورت تضمینی خرید می‌شود، توسط شورای اقتصاد به صورت دستوری و با رقم ناچیز تعیین می‌شود، برای مثال امسال قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم بعد از پیگیری‌های زیاد به ۲۵۰۰ تومان رسیده است.

مرادی گفت: اگر قرار باشد همین گندم را از طریق واردات تامین کنیم با احتساب هزینه‌های حمل و نقل و ... قیمت هرکیلوگرم گندم به شش یا هفت هزار تومان هم می‌رسد.

او نتیجه این شیوه قیمت‌گذاری را کاهش تمایل کشاورزان برای کشت محصول دانست .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.