سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمباین ایرانی برداشت برنج زخم خورده واردات

با وجود اینکه چند ماه است خط تولید کمباین ایرانی برداشت برنج رونمایی شده، اما زمزمه‌ها‌ی واردات این محصول شنیده می‌شود.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،در فاصله چندماه از رونمایی خط تولید کمباین برداشت برنج در کارخانه کمباین سازی ایران در شهر اراک و اعلام آمادگی این شرکت برای تولید سالانه ۱۰۰۰ دستگاه از این محصول، زمزمه‌هایی از تلاش برخی دستگاه‌ها برای ثبت سفارش و واردات این نوع کمباین شنیده می‌شود.

۱۸ آذرماه سال ۹۸ بود که متخصصان، مهندسان و کارگران شرکت کمباین سازی اراک بعد از دو سال تلاش و مهندسی معکوس توانستند نخستین کمباین برداشت برنج ایرانی را تولید و بعد از آزمایش مزرعه رونمایی کنند.

کمباینی با کیفیت بالا و ریزش محصول زیر یک درصد که رونمایی از این محصول وطنی خبری خوش برای شالیکاران شمال کشور بود.

حمیدی فر مدیر عامل کارخانه کمباین سازی اراک   در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: تنها در فاصله چند ماه از مراسم رونمایی کمباین تولید برنج ایرانی و با وجود وعده مسولان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر خرید محصولات تولید شده در این کارخانه، اما شاهد درخواست وزارت جهاد کشاورزی برای واردات کمباین برنج خارجی با تعرفه دولتی بوده ایم.

حمیدی فر افزود: گفته می‌شود نیاز کشور به کمباین برنج ۲ هزار دستگاه است و این در حالی است که کارخانه کمباین سازی اراک توانمند در رفع نیاز کشور است.

او اضافه کرد: با اینکه ظرفیت خط تولید کمباین برنج در این کارخانه ۱۰۰۰ دستگاه در سال است، اما با حمایت وزارت جهاد کشاورزی سالانه می‌توانیم تا ۲ هزار دستگاه تولید کنیم.

مدیر عامل کارخانه کمباین سازی ایران تخصیص ارز دولتی برای واردات کمباین خارجی، خرید تجهیزات مورد نیاز تولید این نوع کمباین در کارخانه با ارز آزاد را رقابت نابرابر کالای خارجی با تولید داخلی  دانست و گفت: یارانه دولتی به جای واردات باید برای تولید محصول ملی صرف شود

یوسفی مدیر فروش کارخانه کمباین سازی هم گفت: به دلیل اینکه تمامی تجهیزات مورد نیاز ساخت کمباین برنج در این کارخانه با ارز آزاد تهیه می‌شود قیمت هر دستگاه کمباین ایرانی ۲۵۰ میلیون تومان تمام می‌شود که به دلیل قیمت بالا توان رقابت با محصول خارجی را ندارد.

یوسفی ادامه داد: هم اکنون ۱۰۰ درصد کمباین‌های برداشت برنج در کشور وارداتی است و با تخصیص ارز دولتی قیمت هر دستگاه کمباین خارجی ۱۱۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

شرکت کمباین سازی ایران با نیم قرن تجربه توانمند در تولید سالانه ۲ هزار دستگاه کمباین در سال است و کمباین سبک، سنگین برداشت غلات، بیلر و کمباین برداشت برنج از جمله اصلی‌ترین محصولات این کارخانه ایرانی است.

انتهای پیام / ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.